Kjartan E!de Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) hei:D har ikke fler sataporter igjen på hovedkortet og det begynner å bli trangt om plassen. har da tenkt på å kjøpe en raidkontroller med 6 eller 8 porter på som ikke er alt for dyr... noen som vet av noen greie? som stor disk hadde jeg tenkt meg en WD Black 1TB... er det noen på markedet som er bedre? forslag? lurer også på å kjøre ssd som osdisk og bruke raptoren til å installere spill og krevende programmer på.. noen forslag på opsett som ikke koster så mye? kjører vista ultimate x64, så burde vel ha litt større enn 30 gb? oppnår jeg mye ytelse ved to stykker i raid 0? 300gb velociraptor til å installere spill og programmer på? Hjelp en utdatert stakkar:P? Endret 7. mars 2009 av Kjartan E!de Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det høres ut som en god plan det. Kanskje du kan se på enten 2x 30GB OCZ vertex, eller èn 60GB? Selv èn 60GB vil gi deg så stor ytelsesøkning av du blir fornøyd tror jeg. Jeg er også enig i at du kan bruke velociraptoren til spill, men du burde putte alt av programmer du får plass til på SSDen (i alle fall programmer som tjener på å være der), så kan du evt putte de programmene som ikke får plass der på velociraptoren. WD 1TB Caviar Black høres ut som et godt valg. Den har god ytelse og god plass. Til raid kontroller burde du se på en som har IOprosessor og cache. F.eks RocketRaid 35xx, eller Adaptec 5xxx. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) er det noe vits i å legge tempfiler på en annen disk? Og man burde investere i bedre enn OCZ Value når man først skal kjøpe? hvilken prisklase er lurt på kontroller? noe å få tak i i norge? ' og er det noe mye vits å kjøre vanlige harddisker i raid? har ikke turt det i redsel for å miste masse filer når en disk går føyken...? Endret 8. mars 2009 av Kjartan E!de Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Når det gjelder kontroller er det en ting du må bestemme deg for først... Hvor mye vil du ha og hvor mye vil du bruke? Her gjelder det hvilke RAID nivå og hvor mange RAID arrays du vil sette opp. Skal du ha for eksempel 2x RAID 5 så ville jeg ha sagt hardware RAID uten tvil, men for mitt eget bruk så hadde jeg tatt en RAID kontroller selv om det var snakk om ett enkelt RAID 5 array. Om du kun skal ha RAID 1 og 0, så kan du overleve med en fakeRAID kontroller, dette er de som ligger under 2000 og nedover, disse har en BIOS som leker RAID og thats it, alt av kalkulasjoner osv går til CPUen din. En annen ting du må vurdere er hvor høy ytelse du vil ha på RAIDet, vil du ha veldig god båndbredde og høye hastigheter så må du ha hardware RAID kontroller, dog skal det sies at selve hastighetsforskjellen du får fra software RAID og fakeRAID og til en RAID kontroller er svært liten, jeg har sett opp til 10 megabyte per sekund ekstra ca og da var det en relativt god kontroller. Største fordelen med en kontroller er støtte for avanserte RAID med boot muligheter og gode topphastigheter om du kjører RAID med en mange disker. Men prisen på en hardware RAID kontroller begynner på rundt 3000 kroner ny, og rundt 1000-2000 for en Ebay PERC 5i som dog må modifiseres på kjølingen før den kan tas ibruk som fort kan bli 200-300 kroner ekstra pluss frakt, eller 500, avhengig av hvor ekstrem du er og hvor god luftflyt du har i kassa. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 OCZ Solid (value) er ikke noe godt valg for systemdisk. Det er så og si en Core V2 med nytt klistremerke. Med de er det en stor sjangse for å oppleve stuttering. Apex kan gå, men siden det er såpass liten prisforskjell fra apex til vertex, og vertex yter en del bedre, så ville jeg gått for vertex. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 det jeg trenger er egentlig bare mange sataporter så jeg kan ha flere harddisker.. og trenger så og si ikke ha noen harddisker i raid.. er hovedkortraidet bra nok til 2 SSDer? isåfall så trenger jeg ingen dyr kontroller:) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det burde holde ja. Det er mulig å få litt bedre resultater med hardware raid, men hvis du har greit hovedkort er det egentlig ikke noe vits for 2stk i raid-0. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 er det noe vits å kjøre to stykker i raid 0 fra hovedkortet? eller skal jeg bare kjøpe en 60gb vertex for eksempel? hvis hovedkortraidet er bra nok til 2x vertex... hvilken billigkontroller en fin for alle de andre lagringsdiskene? helst i norge.. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Hvis det du er ute etter er det store ytelseshoppet fra snurredisker til SSD, så vil en 60GB vertex som singeldrive fra hovedkortet ditt fint klare å gi deg et tilfredsstillende ytelseshopp. Fordelen med å ha 2 stk i raid-0 er hovedsaklig for sekvensiell båndbredde, men det vil være noe ytelsesøkning generelt også. Og hvis du har ICH10R så vil hovedkortet klare å levere ytelsen fra både 1 og 2 vertex ganske bra. Hvis du ikke er ute etter avanserte raid på harddiskene dine med mange hundre MB/s, men bare vil ha ekstra SATA porter, så kan kanskje et RocketRaid kort i prisklassen 1000-2000kr være kjekt. EDIT: For bruk som OS disk vil det ikke være så stor forskjell fra 1 60GB vertex og 2 30GB, men til lasting av spill eller programmer som trenger store filer så kan det være en merkbar forskjell. Det kommer hovedsaklig an på hvor mye du har å tjene på den ekstra båndbredden kontra bryet å kjøre raid. For de fleste geeks her på forumet er det stas både å ha fler MB/s og å kjøre raid, men hvis du bare vil ha en SSD for det praktiske å ha OS og programmer på en mye mer responsiv lagringsenhet så vil en 60GB singeldrive fra hovedkortet holde lenge. Endret 8. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 mulig jeg kan nøye meg med en 60gb... rocketraid finnes vel ikke i norge? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 mulig jeg kan nøye meg med en 60gb... rocketraid finnes vel ikke i norge? Selvsagt finner du RocketRaid og det aller meste du kan ha lyst på i Norge. f.eks hos Komplett Link Klarer du deg med 60 er Vertex helt OK. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Apex har jo bedre specs og er billigere? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Apex har jo bedre specs og er billigere? Hvis du definerer specs som båndbredde, ja. Men da har også 2 vanlige harddisker i raid-0 bedre specs... Hvis du ser på PCmark vantage, så vil du se at vertex knuser apex for bruk som systemdisk og til programmer. Til bruk som spilldisk er de forholdsvis gjevne, og hvem som yter best der vil avhenge av spillet. På blandet les/skriv IOPS er vertex klart best. Jeg vil egentlig ikke anbefale apex som systemdisk siden vertex er så nære i pris, og yter en del bedre (og de finnes i samme størrelser). Apex blir også varmere. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 lurt å vente på nyere generasjoner og pris nedgang, eller er det bare åå slå til når den blir på lager? planen nå er en 60gb vertex med alle programmene innpå og installere spillene på raptoren:) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det vil komme nye generasjoner som slår de som er ute nå ca til sommeren, og de vil koste en del mindre kr/GB, men hvis du skal vente og vente kommer du aldri til å få deg SSD. Jeg vil anbefale å kjøpe vertex når de kommer på lager ja, da får du noe som er mange ganger raskere enn harddisken du sitter med nå, og så kan du kose deg med den i et år eller halvannet før du slår til og gjør et innkjøp til. Vertex er vell det beste kjøpet jeg har sett på flere år med tanke på pris i forhold til ytelsesøkning. Den blir jo knust av intel x25-E, men det er en annen klasse igjen. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 DA blir det nok til at jeg kjøper vertex ja... klarer fortsatt ikke bestemme meg for raidkontroller... kom med noen konkrete forslag? la oss si 8 ports for eksempel... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Du trenger mest bare SATA porter ikke sant? Da kjøper du den billigste 8 porteren du finner, så enkelt er det... Skal du ha mer funksjoner, da må du vurdere budsjett igjen, 3-4k må du da regne med som sagt. Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Åssen tilkobling skal jeg ha da? PCI er vel for dårlig? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Åssen tilkobling skal jeg ha da? PCI er vel for dårlig? Hvis du ikke skal ha RAID, og diskene du skal ha på kontrolleren hovedsaklig er for bulk storage, så kan nok PCI faktisk holde. En PCI kontroller vil la deg kopiere ca 100-130 MB/s til en hver tid totalt til diskene som sitter på den. Med mindre du skal lese/skrive til flere samtidig med høy fart, så er det jo få harddisker som klarer noe særlig over 100MB/s... Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 hovedkortet mitt har ICH9 da... begrenser ikke det ytelsen på SSDen? Ser at Datakjeden.no har vertex 60 GB inne:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå