Schnabelfahrer Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg prøver å koble fra ruteren min til et punkt i huset ved hjelp av kabel og nettverkskontakter fra Biltema. Jeg kobler nettverkskontakter i begge ender, for å slippe å ha kabel stikkende ut fra veggen i ruterenden. Problemet er kort og greit at det ikke fungerer, dvs. det er ikke respons i det hele tatt når jeg kobler PC- en til nettverkskontakten. Jeg har prøvd alt jeg kan komme på av feilsøking, slik som å sjekke at kabelen er koblet likt i begge ender, og at mellomkablene er i orden. Og selvsagt koblet en PC rett på ruteren i samme utgang jeg bruker for å koble videre. Noen tips om hva som kan være galt, og hva jeg bør gjøre? På forhånd takk. Lenke til kommentar
sogas Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Kan det være at pinnene i pluggene ikke gir skikkelig kontakt? Du kan muligens prøve med en kabeltester? Jeg har ikke sjekket denne noe, men med noen nettverkstestere får du opp status for hver pinne.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvilket utstyr brukte du ved montering? Hvor langt er det i mellom boksene? Har du fulgt fargeanvisningen i koblingsboksen? Er alle lederene koblet? Lenke til kommentar
Schnabelfahrer Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Hvilket utstyr brukte du ved montering? -Et spesielt verktøy, en slags dor, som jeg presser lederne ned med. Du vet sikkert hvordan den ser ut. Hvor langt er det i mellom boksene? -12- 14 meter på det ene strekket, kanskje noe mindre på det andre. (Jeg har lagt opp to. Ville jo prøve begge før jeg konkluderte med at noe er feil) Har du fulgt fargeanvisningen i koblingsboksen? -Nei, det var ingen, såvidt jeg kan se. Dvs det er noen fargekoder på kontaktene bak. Jeg brukte et koblingsoppsett jeg fant på nettet, http://itpro.no/art/7211.html. Er vel fra samme diskusjonsforumet? Det er hevdet at det ikke er så farlig hvordan en kobler, bare en gjør det likt? Er alle lederene koblet? Ja. Takk for svar Lenke til kommentar
Schnabelfahrer Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Kan det være at pinnene i pluggene ikke gir skikkelig kontakt? Du kan muligens prøve med en kabeltester?- Har også byttet boks for å ha prøvd alt, men like dårlig går det. Som jeg skrev i svaret på innlegget under, bruker jeg spesialverktøy under montering. Likevel er det vanskelig å være helt sikker på om det er kontakt. Men testeren fra Clas´ern var smart, så den kjøper jeg nok uansett. Jeg har ikke sjekket denne noe, men med noen nettverkstestere får du opp status for hver pinne.. Takk for svar Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Akkurat i den linken står det lite om fargerekkefølge i bokser. Og fargerekkefølgen er ikke uvesentlig. Prøv å koble til en gang til ved å bruke fargeguiden som fulgte med boksene. Og det verktøyet du bruker heter LSA eller kroneverktøy. Og det er rett å bruke. Mange bruker flate skrujern eller kniver og da kan det fort oppstå dårlig kontakt Endret 7. mars 2009 av nomore Lenke til kommentar
Schnabelfahrer Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Akkurat i den linken står det lite om fargerekkefølge i bokser. Og fargerekkefølgen er ikke uvesentlig.Prøv å koble til en gang til ved å bruke fargeguiden som fulgte med boksene. Og det verktøyet du bruker heter LSA eller kroneverktøy. Og det er rett å bruke. Mange bruker flate skrujern eller kniver og da kan det fort oppstå dårlig kontakt Takk for tipset. Men jeg er ikke sikker på om fargene bak på boksen er de samme som på ledningen. Men jeg skal se og prøve. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Fargerekkefølgen er veldig viktig, har selv erfart dette på cat 5e ved å koble "likt i begge ender" fikk da kun 100 mbs. Koblet så med rett rekkefølge og vips 1 gbs. Det har så vidt jeg har forstått med magnetfelt i det enkelte par å gjøre. Lenke til kommentar
sogas Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Fargerekkefølgen er veldig viktig, har selv erfart dette på cat 5e ved å koble "likt i begge ender" fikk da kun 100 mbs. Koblet så med rett rekkefølge og vips 1 gbs.Det har så vidt jeg har forstått med magnetfelt i det enkelte par å gjøre. Det stemmer. En cat5e har 4 par der hvert par er tvinnet rundt hverandre for å minske støy. Derfor er rekkefølgen viktig. Vet ikke om dette kun gjelder cat6/cat7, men mener jeg har lest at lengden på avisoleringen også kan ha noe å si. (siden den avisolerte biten vil ikke være tvinnet) Lenke til kommentar
Schnabelfahrer Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Fargerekkefølgen er veldig viktig, har selv erfart dette på cat 5e ved å koble "likt i begge ender" fikk da kun 100 mbs. Koblet så med rett rekkefølge og vips 1 gbs.Det har så vidt jeg har forstått med magnetfelt i det enkelte par å gjøre. Det stemmer. En cat5e har 4 par der hvert par er tvinnet rundt hverandre for å minske støy. Derfor er rekkefølgen viktig. Vet ikke om dette kun gjelder cat6/cat7, men mener jeg har lest at lengden på avisoleringen også kan ha noe å si. (siden den avisolerte biten vil ikke være tvinnet) Ja, nå ble det riktig, ved å følge en rekkefølge jeg fant her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=474476&hl= . Jeg hadde brukt en annen standard for å koble kabel til plugg, og det er tydeligvis ikke det samme. Da skulle det vel la seg gjøre å legge diskusjonen om hvorvidt rekkefølgen er viktig, død. TAKK FOR HJELP OG TIPS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå