Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor har NGT større utlinje en de andre aktørene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har NGT sine ADSL linjer mer utkapasitet enn Bluecom, telenor, tele2, tiscali osv... Er det bare at NGT utnytter linjene max? Og hvis det er sånn hvorfor brukere ikke de andre aktørene linja max?

:shrug:

Dette er rett og slett fordi Telenor Networks har valgt og tilby aktørene som videreselger ADSL disse hastighetene.

Det dekker behovet til 80% av kundene og så lenge dette ikke medfører tap av markedsandeler så spiller det ingen rolle.

Dessuten vil det begrense bruken av linjen til servertjenester og P2P noe som er en fordel sett fra ISP sin side.

Lenke til kommentar

Tror også det har noe med at NGT og Telenor bruker forskjellig teknologi når de leverer. Telenor bruker PPPoE, mens NGT bruker PPPoA (?). Tror det gjør no greier med multiplexingen slik at Telenor sin opphastighet automatisk begrenses i teknologien....altså forhold mellom upload og download.

Du får ta dette med en klype salt da jeg ikke er helt sikker på det, sikkert noen andre på forumet som vet dette helt sikkert.

Lenke til kommentar
Tror også det har noe med at NGT og Telenor bruker forskjellig teknologi når de leverer. Telenor bruker PPPoE, mens NGT bruker PPPoA (?).

Det er bare Telenor Internett som bruker PPPoE, ingen av de andre har valgt annet en IP tildelt via DHCP.

Lenke til kommentar
Ja, telenor bruker PPPoE men det gjør ikke Bluecom, som har helt like hastigheter som telenor. Snålt det der.

PPPoE gir visstnok fordeler for de ISP-ene som har en stor kundemasse på oppringt i og med man kan bruke samme kundebehandligsystemet og på den måten slipper man og kjøre to forskjellige systemer for ADSL og for oppringt.

Det er hvertfall den forklaringen jeg har sett folk i Telenor systemet har hatt som begrunnelse.

Lenke til kommentar
Ja, telenor bruker PPPoE men det gjør ikke Bluecom, som har helt like hastigheter som telenor. Snålt det der.

PPPoE gir visstnok fordeler for de ISP-ene som har en stor kundemasse på oppringt i og med man kan bruke samme kundebehandligsystemet og på den måten slipper man og kjøre to forskjellige systemer for ADSL og for oppringt.

Det er hvertfall den forklaringen jeg har sett folk i Telenor systemet har hatt som begrunnelse.

Man kan bruke samme software i bak kant til å autentifisere når man bruker PPP og/eller PPPoE. Derfor lønner deg seg for ISP'er som har investert i PPP løsninger å bruke PPPoE for bredbånd.

Samt at man får autentifisert brukerene.

Lenke til kommentar
Hvorfor har NGT sine ADSL linjer mer utkapasitet enn Bluecom, telenor, tele2, tiscali osv... Er det bare at NGT utnytter linjene max? Og hvis det er sånn hvorfor brukere ikke de andre aktørene linja max?

:shrug:

Kan vi ikke bare si at det er fordi ngt ruler :woot:

Lenke til kommentar
Hva snakkez det om her da?

Snakker dere om sugne ISP'er?

Catch SDSL rocker alt og alle, noen som er enige? ;)

fiber rocker alt og alle... :lol:

men litt på siden, catch har en jævlig første gangs avgift som inkluderer montring fram til en pc, fint når man har kablet rundt i hele huset fra før....

ang. hastighet, tror ikke sdsl fra Catch, NGT eller telenor(når de kommer) vil ha de helt merkbare forskjellene i ytelse.

Når det gjelder adsl så har jo telenor den mest klønete løsninga, men så er det jo telenor og da

Lenke til kommentar
Tror også det har noe med at NGT og Telenor bruker forskjellig teknologi når de leverer. Telenor bruker PPPoE, mens NGT bruker PPPoA (?).

Det er bare Telenor Internett som bruker PPPoE, ingen av de andre har valgt annet en IP tildelt via DHCP.

Jeg trur NGT også kjører PPPoE, men at det er skjult for brukeren i routeren..... *mins å huske å ha lest noe om det*

Lenke til kommentar

laaknor: som nevnt tidligere i tråden her så kjører NGT PPPoA (PPP over ATM) i motsetning til PPPoe (PPP over Ethernet). Hos NGT gjøres PPPoA autentiseringen i ruteren mens for vanlige hjemmebrukere hos Telenor gjøres dette i software på PC.

Utover dette kan jeg bare si at NGT har ett særdeles veldesignet nett i forhold til endel av de andre aktørene som er der ute (har kollegaer som var med å designe nettet + har drevet med teknisk support i nettet deres når det har gått noe galt).

(og nei, om noen lurer, jeg jobber ikke for NGT og har ingen tilknytning til dem på noen som helst måte og har eller ei hatt det.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...