Trond-Eirik Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Heisann Lurer på om det er noen som vet noe om hva som egentlig er forskjellen på disse to: OCZ SSD Apex Series 2,5" 60GB SATAII (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=440918) OCZ Vertex Series SATAII 2.5" SSD 60GB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425735) Jeg ser at Apex får god review her: http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...mp;limitstart=1 TEK Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Forskjellen er kontrollerne og en 32/64GB RAM cache i vertex. Vertex skal yte en del bedre for bruk som systemdisk. Lenke til kommentar
NisseN2k Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Har vanskelig for å bestemme meg om det blir Apex eller Vertex. Min Raptor 74Gb er i ferd med å ta kvelden i følge SMART infoen, og jeg må derfor ha en ny OS disk. Er det noen som har konkrete erfaringer med Apex VS Vertex? I benchmarkene jeg har lest ser det ut til at Vertex er litt bedre enn Apex over hele linja. Er dette noe man legger merke til i praksis eller kun i benchmarks? Er det verdt å vente på at Vertex kommer på lager? Både Apex og Vertex får 9/10 hos benchmark reviews; http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...p;limitstart=12 http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...p;limitstart=12 Endret 9. mars 2009 av NisseN2k Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Som OS disk er vertex bedre, det vil du se bl.a. ut fra PCmark vantage. Hvis du derimot er gamer som vil ha en rask spilldisk eller driver med musikk/video redigering så kan nok apex være like bra. Jeg mener den hundrelappen som er mellom apex og vertex er en god investering å ta seg råd til. Spesielt om du skal ha en i laptop, apex blir nemlig ganske varm (men det skal jo ikke være noe problem i godt ventilerte stasjonære). Lenke til kommentar
NisseN2k Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Som OS disk er vertex bedre, det vil du se bl.a. ut fra PCmark vantage.Hvis du derimot er gamer som vil ha en rask spilldisk eller driver med musikk/video redigering så kan nok apex være like bra. Jeg mener den hundrelappen som er mellom apex og vertex er en god investering å ta seg råd til. Spesielt om du skal ha en i laptop, apex blir nemlig ganske varm (men det skal jo ikke være noe problem i godt ventilerte stasjonære). Takker for tilbakemelding. Disken skal brukes i en stasjonær PC kun som OSdisk. Er ikke prisen jeg tenker på, men i og med at Vertex ikke er på lager hos noen nettbutikker ser det ut til at jeg må vente ganske lenge. Jeg tar sjansen på at Raptoren holder en mnd til og venter på Vertex Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) øøh.. når du sier at raptoren holder på å ryke iflg. smartinfoen. Er det MTBF tallet som du ser på? Mange programmer bruker lang tid på å regne ut MTBF, og det er like pålitelig som en gammel britisk bil i 20 minus. Før MTBF er utregnet så kan tallet være så lavt som noen få dager. Jeg ville ikke ha stolt på den infoen sånn uten videre.... Jeg har hatt disker som har daua uten å fått noe form for forvarsel på SMART, og hatt disker som har vært mer eller mindre døde iflg. smart men som likevell har snurret og gått i 3 år etterpå :/ Endret 9. mars 2009 av JKJK Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 I følge PSdata skal vertex være sendt fra USA, og det er noen norske nettbutikker som allerede har fått inn 120GB størrelsen. Mesteparten av ventinga er allerede unnagjort Hvis du vil gå et hakk over vertex og slippe å vente kan du jo kjøpe en Intel x25-M 80GB... Lenke til kommentar
NisseN2k Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 øøh.. når du sier at raptoren holder på å ryke iflg. smartinfoen. Er det MTBF tallet som du ser på? Bruker Hard Disk Sentinel 2.7 Den viser at disken har vært online i 1223 døgn og 23 timer. Estimert gjenværende levetid er 454 døgn. Det er 12 bad sectors og HD Sentinel karakteriserer disken med en helse på 87%. Disken har vært hardkjørt i hele online tiden . Har på følelsen at noe er i ferd med å skje da bad sectors har dukka opp støtt og stadig i det siste. Bytter derfor ut disken før det er for sent. Intel X-25 M blir litt for dyr. Har heller ikke behov for 80GB. Skulle ikke også X-25 komme i en 60GB utgave? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Intel X-25 M blir litt for dyr. Har heller ikke behov for 80GB. Skulle ikke også X-25 komme i en 60GB utgave? x-25 E kommer i 64GB utgave ja, men den koster omtrent det samme som x25- M 160GB... Jeg tror sweet spot for deg vil være en vertex 60GB som singeldrive. Alså punktet der ytelse og størrelse i forhold til pris er optimalt. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hvis du har fått mange bad sectors i det siste hadde jeg også byttet. Disken kan nok sikkert holde lenge enda men for min del bytter jeg uansett etter 3-4 år. Intel X25-M kommer ikke i 60GB. Den kommer i 80/160 og 320GB i løpet av høsten. Etter min erfaring (så langt) med Vertex er det en god "disk" og 60GB'rn har jo en litt bedre pris en 80GB Intel. Lenke til kommentar
NisseN2k Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg tror sweet spot for deg vil være en vertex 60GB som singeldrive. Alså punktet der ytelse og størrelse i forhold til pris er optimalt. Det tror jeg du har helt rett i. Venter til Vertex 60Gb kommer på lager og bestiller denne. Kan evt sette inn en til senere for bruk i RAID0 hvis det skulle være behov for det. Etter alle videoene jeg har sett og reviewsa jeg har lest gleder jeg meg skikkelig til å gå over til SSD. Forventer at ytelseforskjellen blir minst like stor som da jeg gikk fra en Maxtor DiamondMax Plus9 (snakk om drittdisk) til Raptor 74. Forskjellen var jo som natt og dag) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Hehe... Her er en liten teaser for deg: StuePC'n til foreldrene mine fikk seg en Mtron Pro 7025 som systemdisk i juleferien, fra før av var det en 50GB partisjon på en 500GB WD Caviar disk som hadde vært C: Maskinvare: AMD athlon 64 x2 2,5Ghz, 4GB 800Mhz DDR2 RAM. Denne kostet 3200 kr i april/mai i i fjor... + Mtron SSDen til 3000kr ved innkjøp. Etter installasjon skrudde jeg av pagefile, indeksering, autodefrag, og superfetch, og lastet ned alle oppdateringer. Med SSDen ble stuePC'n til foreldrene mine like rask (eller raskere) som maskinen jeg har i signaturen var når jeg hadde Vista på Velociraptoren... Det burde si litt... I min egen maskin vil jeg beskrive overgangen fra OS på Velociraptor til 2x Mtron Pro 7025 i raid-0 som en ytelsesøkning på 5-10x ved generell bruk av maskinen. Og vertex skal faktisk være raskere enn Mtron 70xx serien Edit: Som en metafor kan man også beskrive overgangen fra HDD til SSD som overgangen fra en orginal 50cc moped til en 500cc++ R-motorsykkel Endret 9. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå