Rubex Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hei Har sett på en bil som jeg er ganske så klar for å kjøpe. Eneste problemet er at motoren svetter litt olje. Drypper noen dråper over natten. Selger vet ikke hvor oljen kommer fra så er vel kanskje litt vanskelig å si noe om hvor omfattene skaden / feilen er? Men noen som vet hva det evt vil koste å fikse? Hvor alvorlig kan det være? Eller bare bagatell? Får 5000,- i avslag på bilen pga dette. Hva burde jeg gjøre. Er ikke bilkyding selv, så ikke noe jeg kan fikse på fritiden o.l. Men kan klare å få arbeidet gratis da jeg har bekjente som driver veksted. Om ikke gratis, så billig. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Kommer jo veldig ann på hvor gammel bil og hva slags bil, men det er ganske vanlig at eldre bilder som har gått et stykke svetter olje. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Dette gjelder en MR2 turbo. 92 mod. Gått 186000km Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Er du heldig er det bare en lekkasje rundt tappepluggen, og det fikses enkelt med en ny pakning. En utett oljefilterpakning er jo også en klassiker. Sjekk nøye hvor det lekker fra, og hvis det er ett av disse to stedene kan du jo kanskje gjøre et godt kjøp. Oljesvetting fra bunnpakning eller simmringer (spesielt girkasse-enden av veivakselen) er litt værre, men selv det burde kunne fikses i løpet av noen timer i garasjen. Om det er skade i blokka eller topplokket bør du styre unna bilen. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar Dersom skaden ligger i topplokket eller blokka som du sier, hva må evt. gjøres? Snakker vi bytte av hele motor? Eller kun deler? Evt. pris på deler? 5000? 10000? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) larschroe: La oss vente med å male fanden på veggen. Det er normalt 3 plasser på 3S-GTE motoren som der kan oppstå oljesvetting. 1. Fordeleren (O-ring på akslingen til fordeleren) Fordeleren blir direkte drevet av den ene kamakslingen, på denne akslingen så er der en O-ring som skal forhindre at olje følger akslingen og kommer inn i fordeleren, denne kan bli hard og skape en lekasje. 2. Toppdekselpakning (i bakkant/forkant) I toppdekselet ligger det en tykk gummipakning som kan bli slapp/flatklemt med årene, hvist det svetter så slipper du mange ganger unna med å teite til boltene som er rundt tennpluggrørene, hvist det ikke hjelper så må pakningen byttes. 3. Bunnpannepakningen (biler med FIG pakning) På enkelte av 3S motorene ble det benyttet "FIG" pakning (flytende pakning) ved reperasjoner som erstattning for den vanlige pakningen da den passet på "alt". Men den har vist seg at den ikke er like holdbar som den valige pakningen og vegynner å svette olje. Den er lett gjenkjennelig ved at det stikker ut hvitt gugge rundt falsen på bunnpanna. Så for all del, finn ut hvor så ca lekasjen kommer fra før du setter den bort, det er mange bilverksteder der ute som uten skruppler utnytter kunder med lavt kunnskapsnivå og fikser ting som det ikke er feil med. Endret 8. mars 2009 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå