Gå til innhold

Støynivå på Enermax PSU

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Enermax 431W PSU (om ikke ennå, ivertfall en gang i løpet av året). Har en rimelig støysvak PC (rundt 16dB), og vil prøve å holde den stille. Nå har jeg en 300W Silent Systems, den er helt lydløs.

-Lurer på hvor mye viftene i Enermax-PSUene støyer, kommer den til å ødelegge harmonien hos meg?

-Og om man kjøper en Enermax med vifte-regulator, så bør man vel ikke bare kjøre viftene på minimum hele tiden fordi?? Det kan da bli varmt! (Hadde vært mer fornuftig med termostat-regulering av viftene)...

mvh Espen Thøring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-20 19:00, spn skrev:

Vurderer å kjøpe en Enermax 431W PSU (om ikke ennå, ivertfall en gang i løpet av året). Har en rimelig støysvak PC (rundt 16dB), og vil prøve å holde den stille. Nå har jeg en 300W Silent Systems, den er helt lydløs.

-Lurer på hvor mye viftene i Enermax-PSUene støyer, kommer den til å ødelegge harmonien hos meg?

Enermax støyer ikke direkte, men den kommer vel til å bli den komponenten som støyer mest hos deg, som den var det hos meg inntil for ca. en uke siden (se http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...m=69&replies=0)

Quote:

-Og om man kjøper en Enermax med vifte-regulator, så bør man vel ikke bare kjøre viftene på minimum hele tiden fordi?? Det kan da bli varmt! (Hadde vært mer fornuftig med termostat-regulering av viftene)...

Den vanlige Enermax'en har temp-regulering av viftene, så jeg rekner med at også denne har dette, i tillegg til den manuelle reguleringen. Men sikker er jeg ikke...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-22 19:24, spn skrev:

Hørtes forresten veldig bra ut den viftestyringa di :smile:

Joda, den fungerer da bra, den :smile:

Har forresten nå utvidet den med en "turbo"-bryter slik at viftene i front kan få 12V i stedet for 5V, som jeg bruker til vanlig. Bare sånn i tilfelle jeg trenger det (men på 12V er ikke akkurat PC'en særlig stillegående). Kommer nok snart til å lage en bryter for å skru av front-viftene helt, slik at de ikke blir stående og slure når de får for lav spenning til å gå rundt.

Quote:

Har ikke helt skjønt hvordan du kobler alt jeg, kobler du rheostaten til 7V-ledningen? (og er 7V svart?)

Nope. Den svarte ledningen er 0V (jord), den gule er +12V og den røde er +5V. For å få 7V må du koble vifta mellom +12V (gul) og +5V (rød).

Jeg bruker 5V som utgangspunkt (hvis en ser bort fra PSU-viftene). Evt. 12V dersom "turbo"-bryteren er på.

Rheostaten er koblet mellom jord-ledningen på viftene (den svarte) og jord. Strømmen går altså fra +5V, gjennom viftene, gjennom rheostaten, og til jord.

Quote:

Får du montert rheostaten utenpå kabinettet, eller blir den hengende inni?

Jeg har montert rheostaten (og bryteren) i en 5 1/4" brønn (borret hull i "frontplaten").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...