Edstro Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Hei. Ja nå har jeg blitt 18 år Å det første jeg gjorde var å reise til banken. Nå har jeg opprettet sutdent programm og vps konto. I tilegg til at jeg har tatt over kontrollen på alle konotoene mine. Jeg har spart endel og har litt penger jeg vill satse på aksje. Jeg har da tenkt å begynne med aksje handel, noe som jeg kan se er en høyere risk (men man tjener gjerne mer om det går bra?) enn med fondshandel som går gjerne over lengre tid. Jeg har først noen generelle spørsmål til dere som bruker dnb markets. Jeg har forstått det slik at man først klikker på kjøp og salg under aksje i nettbanken. Deretter kan man skrivet inn ticket og selskaps navn. Si jeg for eksempel skriver inn telenor og søker på dette. Her må jeg fulle inn antall aksjer og limit? Antall aksjer sier seg selv. Men hva er limit? Si jeg skriver inn 1 som antall på aksjer og 1 i limit og da prøver å gå videre. Får jeg denne feilmeldingen: 8020 - Limitkursen bør ikke avvike mer enn 20% fra siste omsetningskurs. DnB NOR Markets forbeholder seg retten til å kansellere ordrer der limit avviker betydelig fra normal markedspris. 8011 - Estimert beløp overskrider det du har disponibelt. 8002 - Antall aksjer må være delelig med børspost (se 'Børspost' under kursinformasjon). Kan noen forklare meg dette? Å hva menes med feilmelding 8011, jeg har penger. Eller må pengene stå på brukskonto aksje for at det skal være disponible? Endret 7. mars 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
deleder Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 http://www.oslobors.no/ob/aksjerforalle Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Men hva er limit? Maksbeløpet du er villig til å betale for en aksje. Si jeg skriver inn 1 som antall på aksjer og 1 i limit og da prøver å gå videre. Får jeg denne feilmeldingen: 8020 - Limitkursen bør ikke avvike mer enn 20% fra siste omsetningskurs. DnB NOR Markets forbeholder seg retten til å kansellere ordrer der limit avviker betydelig fra normal markedspris. 8011 - Estimert beløp overskrider det du har disponibelt. 8002 - Antall aksjer må være delelig med børspost (se 'Børspost' under kursinformasjon). Kan noen forklare meg dette? Å hva menes med feilmelding 8011, jeg har penger. Eller må pengene stå på brukskonto aksje for at det skal være disponible? 8020 - Sluttkursen på Telenor fredag var 33,75. Altså når du da legger inne et bud (med limit) som avviker mer enn 20 % av omsetningskurs så sier banken nei til å utføre handel for deg. Mht. sluttkursen fredag var minstebudet ditt 33,75 * (1-0,20) = 27,00. 8011 - Har du overført penger til VPS kontoen din? 8002 - Alle aksjer på OSE handles i børsposter, altså et gitt antall aksjer. Børsposten fastsettes av Oslo Børs og verdien på en børspost er normalt ca 10k. Går kursen mye opp eller mye ned så endres antallet aksjer i børsposten. Børsposten for Telenor er på 200 aksjer. Altså for å handle Telenor aksjer via nett må du legge ut 33,75*200= 6750. Ønsker du å handle et mindre antall må du kontakte megler som igjen må undersøke markedet om det er noen som ønsker å selge det antallet du ønsker å kjøpe. Da er kurasjen høyere og om du skulle ønske å selge aksjene enda så er den mindre omsetningsdyktig. Tips er å lese linken til deleder, og sjekke ut OSS hos DnbNor Markets Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå