Student of Life Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er mulig denne posten er plasert feil, i så fall håper jeg den blir flyttet til riktig emne. Jeg og noen venner hadde en diskusjon angående hva hastigheten til et fly er rett får det lander. Er det noen her som vet noe angående dette? Vi så for oss et fly i str. rundt et boeing 737 med normal menge passasjerer og vekt. Lenke til kommentar
Splius Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er mulig denne posten er plasert feil, i så fall håper jeg den blir flyttet til riktig emne. Jeg og noen venner hadde en diskusjon angående hva hastigheten til et fly er rett får det lander. Er det noen her som vet noe angående dette? Vi så for oss et fly i str. rundt et boeing 737 med normal menge passasjerer og vekt. er vel rundt 400-500km/h Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Håper inderlig ikke det er 4-500 km/t... hehe Siden jeg ser en del på discovery så vil jeg anta hastigheten når julene treffer bakken er mellom 2-300 km/t. 800km/t er jo masjfart på en 737 (ifg. brosjyrene som ligger i seteryggen) Da blir det litt vel mye med 4-500 km/t når det lander... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Landingshastigheten ligger i området 250-300 km/t men det avhenger av typen 737 og vindforhold. Om maskina er tom kan farten senkes ytterligere. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Alt fra 130 til 180 knop, alt ettersom. Det er mulig denne posten er plasert feil, i så fall håper jeg den blir flyttet til riktig emne. Jeg og noen venner hadde en diskusjon angående hva hastigheten til et fly er rett får det lander. Er det noen her som vet noe angående dette? Vi så for oss et fly i str. rundt et boeing 737 med normal menge passasjerer og vekt. er vel rundt 400-500km/h Ja, for all del. Det tar jo selvsagt bare noen tusen meter å bremse ned mange tonn fra 500 km/t til stillestående. Jeg løper i cirka 1000 km/t forresten. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Ifg. steder på nett, skal landingshastigeheten på 737 ligge på rundt "140kts" noe jeg antar betyr knop. (knots) Det skulle bli ca. 260km/t. Så da var antagelsene mine riktig... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Nå skriver ikke trådstarter om hvilken 737 serie han mener, men f.eks; 737-800 har følgende anbefalte minimumshastigheter: Ved vekt 63 tonn: 146 knop Ved vekt 54 tonn: 135 knop Ved vekt 45 tonn: 123 knop Tidligere serier av 737 kan ha lavere hastigheter 737-900 har ca 150 knop som minste landingshastighet ved 65 tonn Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Siden jeg ser en del på discovery så vil jeg anta hastigheten når julene treffer bakken er mellom 2-300 km/t. Skule akkurat til og si det samme Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Nå skriver ikke trådstarter om hvilken 737 serie han mener, men f.eks; 737-800 har følgende anbefalte minimumshastigheter: Ved vekt 63 tonn: 146 knop Ved vekt 54 tonn: 135 knop Ved vekt 45 tonn: 123 knop Tidligere serier av 737 kan ha lavere hastigheter 737-900 har ca 150 knop som minste landingshastighet ved 65 tonn Kan ikke så mye om fly;) var en diskusjon som kom fra ingensteder blandt noen kompiser. Kan forresten si at jeg tenkte det hastigheten var 250 - 300km/t. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål. Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe. http://en.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe. 11 km over bakken er forsvinnende lite i forhold til jordas radius (6371 km). 970 km/t ved jordas overflate gir noe sånt som 971,6 km/t der oppe (8,723º/t), hvis vi ignorerer mediet. Det er også mange faktorer som påvirker både lydhastigheten (temperatur, tetthet og stivhet i mediet), samt forflytning av mediet selv (vind) som også har direkte innvirkning på bakkehastigheten, mens flyets hastighet gjennom selve mediet forblir den samme. Vind bakfra gjør at bakkehastigheten blir høyere. På samme måte kan du svømme i et basseng som forflytter seg; hastigheten din relativt til omgivelsene er summen av din og bassengets hastighet, men hastigheten din gjennom vannet er upåvirket av dette. Siden det er hastigheten gjennom selve luftmassen som er interessant kommer en ikke så veldig langt med bare bakkehastighet. For ordens skyld er dette ganske normal cruise-hastighet, om enn i øvre enden av spekteret, ved slike høyder. Jeg antar det var snakk om mest sannsynlig en 747, eller kanskje 777? (Eller en Airbus for den saks skyld, men dem snakker vi ikke så høyt om. ) Vil du vite hvor nært Mach 1 flyet virkelig var må du nok ha informasjon om atmosfæreforholdene, samt noen som vet hvilke formler tallene skal puttes inn i. Endret 9. mars 2009 av TrondH86 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe. Lydens hastighet i luften (16 C) er ca 1200 km. Men oppe i en slik høyde du illustrerer (ofte rundt -55 C), vil lydens hastighet være lavere, altså lettere å "bryte lydmuren" for raske fly i stor høyde enn nede ved bakken. Edit: Jaget hjem Leif. Endret 10. mars 2009 av Autofil Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 NASA: Mach and Speed of Sound Calculator Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe. Vil tro det er sannsynlig at dere fløy i medvind, noe som ville øke bakkehastigheten. Vanlig marsjfart på et større passasjerfly er vel rundt mach .78-.82, altså 78-82% av lydens hastighet. Har selv opplevd at bakkehastigheten har vært mellom 1000 og 1100 km/t på flygninger. Det er utrolig hvor kraftig vind det kan være litt oppe i atmosfæren, gitt. Endret 16. mars 2009 av Mytola Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Har alltid gps på under flygning. 737-400, tar av og lander rundt 230-240 km/t i praksis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå