Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Landingshastigheten til et fly


Anbefalte innlegg

Det er mulig denne posten er plasert feil, i så fall håper jeg den blir flyttet til riktig emne.

 

Jeg og noen venner hadde en diskusjon angående hva hastigheten til et fly er rett får det lander. Er det noen her som vet noe angående dette? Vi så for oss et fly i str. rundt et boeing 737 med normal menge passasjerer og vekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig denne posten er plasert feil, i så fall håper jeg den blir flyttet til riktig emne.

 

Jeg og noen venner hadde en diskusjon angående hva hastigheten til et fly er rett får det lander. Er det noen her som vet noe angående dette? Vi så for oss et fly i str. rundt et boeing 737 med normal menge passasjerer og vekt.

 

er vel rundt 400-500km/h

Lenke til kommentar

Håper inderlig ikke det er 4-500 km/t... hehe

 

Siden jeg ser en del på discovery så vil jeg anta hastigheten når julene treffer bakken er mellom 2-300 km/t.

 

800km/t er jo masjfart på en 737 (ifg. brosjyrene som ligger i seteryggen)

Da blir det litt vel mye med 4-500 km/t når det lander...

Lenke til kommentar

Alt fra 130 til 180 knop, alt ettersom.

 

Det er mulig denne posten er plasert feil, i så fall håper jeg den blir flyttet til riktig emne.

 

Jeg og noen venner hadde en diskusjon angående hva hastigheten til et fly er rett får det lander. Er det noen her som vet noe angående dette? Vi så for oss et fly i str. rundt et boeing 737 med normal menge passasjerer og vekt.

 

er vel rundt 400-500km/h

 

Ja, for all del. Det tar jo selvsagt bare noen tusen meter å bremse ned mange tonn fra 500 km/t til stillestående. Jeg løper i cirka 1000 km/t forresten.

Lenke til kommentar

Nå skriver ikke trådstarter om hvilken 737 serie han mener, men f.eks; 737-800 har følgende anbefalte minimumshastigheter:

 

Ved vekt 63 tonn: 146 knop

Ved vekt 54 tonn: 135 knop

Ved vekt 45 tonn: 123 knop

 

Tidligere serier av 737 kan ha lavere hastigheter

 

737-900 har ca 150 knop som minste landingshastighet ved 65 tonn

Lenke til kommentar
Nå skriver ikke trådstarter om hvilken 737 serie han mener, men f.eks; 737-800 har følgende anbefalte minimumshastigheter:

 

Ved vekt 63 tonn: 146 knop

Ved vekt 54 tonn: 135 knop

Ved vekt 45 tonn: 123 knop

 

Tidligere serier av 737 kan ha lavere hastigheter

 

737-900 har ca 150 knop som minste landingshastighet ved 65 tonn

 

 

Kan ikke så mye om fly;) var en diskusjon som kom fra ingensteder blandt noen kompiser. Kan forresten si at jeg tenkte det hastigheten var 250 - 300km/t.

Lenke til kommentar

Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.

Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe.

Lenke til kommentar
Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.

Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed

Lenke til kommentar
Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.

Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe.

11 km over bakken er forsvinnende lite i forhold til jordas radius (6371 km). 970 km/t ved jordas overflate gir noe sånt som 971,6 km/t der oppe (8,723º/t), hvis vi ignorerer mediet.

 

Det er også mange faktorer som påvirker både lydhastigheten (temperatur, tetthet og stivhet i mediet), samt forflytning av mediet selv (vind) som også har direkte innvirkning på bakkehastigheten, mens flyets hastighet gjennom selve mediet forblir den samme. Vind bakfra gjør at bakkehastigheten blir høyere. På samme måte kan du svømme i et basseng som forflytter seg; hastigheten din relativt til omgivelsene er summen av din og bassengets hastighet, men hastigheten din gjennom vannet er upåvirket av dette. Siden det er hastigheten gjennom selve luftmassen som er interessant kommer en ikke så veldig langt med bare bakkehastighet.

 

For ordens skyld er dette ganske normal cruise-hastighet, om enn i øvre enden av spekteret, ved slike høyder. Jeg antar det var snakk om mest sannsynlig en 747, eller kanskje 777? (Eller en Airbus for den saks skyld, men dem snakker vi ikke så høyt om. :p)

 

Vil du vite hvor nært Mach 1 flyet virkelig var må du nok ha informasjon om atmosfæreforholdene, samt noen som vet hvilke formler tallene skal puttes inn i. :p

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.

Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe.

 

Lydens hastighet i luften (16 C) er ca 1200 km. Men oppe i en slik høyde du illustrerer (ofte rundt -55 C), vil lydens hastighet være lavere, altså lettere å "bryte lydmuren" for raske fly i stor høyde enn nede ved bakken.

 

 

 

Edit: Jaget hjem Leif.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Siden her er en tråd om fly og hastigheter, har jeg et spørsmål.

Jeg fløy for litt siden i et fly, og på skjermen sto det at det hadde en bakkehastighet på 970 km/t, og høyde på 11000 meter. Vil ikke det være veldig nært lydhastigheten? For at den skal ha en bakkehastighet på 970 km/t 11000 moh, må den jo fly endel fortere der oppe.

Vil tro det er sannsynlig at dere fløy i medvind, noe som ville øke bakkehastigheten. Vanlig marsjfart på et større passasjerfly er vel rundt mach .78-.82, altså 78-82% av lydens hastighet. Har selv opplevd at bakkehastigheten har vært mellom 1000 og 1100 km/t på flygninger. Det er utrolig hvor kraftig vind det kan være litt oppe i atmosfæren, gitt.

Endret av Mytola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...