Gå til innhold

Hjelp til å komme i gang - helt fra scratch

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei 17 år gammel jente som aldri har vært veldig flink til å trene regelmessig. Skulle virkelig ønske jeg kunne skru tilbake tiden og begynne på en lagsport da jeg var lita (vet det fortsatt ikke er umulig å melde seg på noe, men nå mener jeg altså at da hadde jeg helt fra begynnelsen av fått et letter forhold til fysisk aktivitet).

Men det er ikke det som er hovedfokuset i dette innlegget her.

Saken er bare at jeg har så å si null styrke, av to grunner: jeg trener ikke spesifikt styrke og jeg har dårlig genetisk grunnlag. En venninne av meg har fått et av de beste curl-resultatene på skoletrinnet, og hun trener aldri styrke og gjør ikke noe spesielt som forklarer styrken hennes. Hun har en kropp som bare er sterk. Og det motsatte har jeg,

så på styrketest i gymmen fikk jeg så å si null. Jeg klarer ikke armhevinger uten knærna i bakken, og det blir ikke mange da heller.

Jeg har også et problem med slakke leddbånd i skuldrene som gjør at jeg har fått de nesten ut av ledd en del ganger, som er utrolig vondt og ubehagelig. Jeg har vært til lege og fysioterapaut for dette, og alternativene for behandling er operasjon eller bare mye styrketrening for å støtte opp.

Så av mange grunner er jeg lei av å ha en kropp som jeg føler er slapp og svak. Men jeg er usikker på hvor mye jeg skal trene for å merke bedring siden jeg begynner helt fra null.

For eksempel: Hvor tunge vekter, hvor mange repetisjoner og hvor mange ganger i uka må jeg trene biceps for å merke forskjell? Skal jeg ta lette vekter mange ganger eller skal man ta det man max greier 5-10 løft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=572

Gå til den adressen og last ned PDF filen av heftet til RYP. Der finner du både noen helt greie treningsprogrammer og en god del grunnleggende informasjon som kan være greit å ha sett litt på hvis man skal starte helt fra scratch.

Fra egne erfaringer vil jeg påstå at skuldrene blir betydelig mye mer "kompakte" etter at man har fått styrket bryst, skuldre og øvre del av rygg.

Hvor tungt man skal løfte har litt med målsetninger å gjøre osv. Det viktigste er egentlig at man skal ta seg ut på det man løfter. Hvis man f.eks. skal løfte 3 ganger 10 repitisjoner, så bør vekten være såpass tung at man ikke ville ha klart så mye mer enn de 3x10. Hvis man f.eks. bare løfter 3x10 med en vekt som man fint kunne ha klart 3x20, så har man ikke så mye utbytte av det.

Lenke til kommentar

for meg høres det ut som du trenger disiplin!

for å bli veltrent må du pine deg selv, og like det!

for meg høres det ut som tradisjonell styrketrening funker bra her...ta deg en joggetur i ny og ne, bynn smått!

d.v.s, begynn på organisert idrett som fotball eller jogging (JA! jogging ER ett alternativ til organisert idrett)

og ta deg en tur, nå og da. trenger ikke jogge langt! tro meg! sålenge du blir sliten er du godt på vei!

også kan du snike inn treningsstudio, bynn smått, og BYGG deg opp.

dette har jeg erfart selv, ubevisst startet jeg treningen min svakt, som ble sterkere og sterkere ettersom interressen min for idrett økte, og selv mener jeg dette er den beste måten å trene på.

trening er ikke bare for å bli veltrent, det er for meg, en måte å holde seg stabil på, få god selvtillit, og holde seg på jorda. så snart du kommer deg inn i treningen, lever du i en verden uten problemer. tro meg.

alle "problemene" mine er så å si løst når jeg har tatt meg en treningsrunde (tenker da på løping)

og husk på:

trening skal være glede! du skal være full av energi når du legger ut på løpeturen din!

lykke til ;)

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar

Enig med LøperFraVevelstad. Det er viktig å starte i det små. Siden du er nybegynner får du fremgang nesten uansett hva du gjør. Det viktigste er at du liker det! :) Begynn i det små. Men selv om du ikke skal kline til med tre løpeøkter i uka, så må du jobbe målrettet og rutinert. Du kan f.eks begynne å løpe en gang i uka og trene litt styrke en gang i uka. Etter en måned kan du øke til to ganger i uka med styrke. Prøv deg litt frem og ha det gøy. Jeg er sikker på at noen andre her kan gi deg tips om nybegynnerstyrkeprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...