Gå til innhold

Anfi Experience - Prøvemedlemsskap uten angrerett


Anbefalte innlegg

Var på Gran Canaria i forrige uke for første gang. Under en spasertur langs strandpromenaden utenfor hotellkomplekset Anfi del Mar opplevde jeg og min samboer å bli dradd med inn til det mest ekstreme manipulative salgsmaskineriet vi noensinne har vært borti. Der undertegnet vi desverre kontrakt for et 3 års prøvemedlemsskap kalt "Anfi Experience".

 

Ble rundsnakket til å betale over 8050 kr. i "depositum" og å forskuddsbetale 40.000 kr innen 45 dager for å få 5 ukers opphold på Anfi og RCI partner resorter i løpet av en 35 måneders periode, samt medlemsskap i Anfi Vacation Club. Kall meg gjerne dum og naiv. Ble forsikret om at Anfi ikke på noen måte kunne sammenlignes med mer tvilsomme konkurrenter der ute. Ble vist artikler fra magasiner med norske kjendiser som taler varmt om stedet. Følte meg også nokså trygg på at det fantes forbrukerrettighets lovgivning innen EU som regulerte slikt greit i 2009. Men så langt har ikke verden kommet.

 

Skjønte ikke da at dette dreide seg om den velkjente gamle ferieklubb svindelen som har vært en gullgruve for denne type foretak i årtier, bare i en litt annen innpakning.

 

Prøvde å kansellere kontrakten etpar dager etter, men Anfi nekter på grunn av at de har sørget for å få med i kontrakten at man ikke har angrerett. De benytter seg av et smutthull i Timeshare lovgivningen som betyr at kontrakter med gyldighet under 36 måneder ikke omfattes av loven som bl.a. gir rett til 10 dagers angrefrist. Vi hadde altså vært bedre lovbeskyttet om vi hadde kjøpt Timeshare andeler (disse andelene får man forøvrig kjøpe på andrehåndsmarkedet en tredel av prisen).

 

Er altså blitt frastjålet over 8000 kr. av Anfi. Og firmaet prøver å fremstille seg som redelige og seriøse. Utrolig at det ikke finnes bedre lovbeskyttelse for forbrukere i slike tilfeller.

Endret av Alastor
Fjernet link til annet forum, diskusjonen tar vi her, ikke der.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

 

Dersom det er tilfelle og du har blitt svindlet kan du henvende deg til de og kreve pengene tilbake.

Ref: Kredittkjøpsloven.

 

Jeg tror ikke man som en selvfølge skal forvente at norsk lovgivning gjelder andre steder enn i Norge. ECC Net er hvor man bør vende seg for å få klarhet i om man har noen rettigheter som forbruker i slike saker.

Forbruker Europa

 

Dersom det er tale om svindel har selvfølgelig Spania et lovverk som kan være relevant her. Men det er neppe forbud mot gode selgere.

Lenke til kommentar

Ang. dette med gode selgere. Javisst er de gode selgere på Anfi. De er faktisk ekstremt gode. Anfi Group (eid av den norske Lyng Gruppen) er et milliardkonsern som har råd til å kurse og dressere sine selgere til det maksimale. De har også et meget profesjonelt og gjennomoptimalsert salgsopplegg der mulige kunder blir silet ut fra psykologiske targeting kriterier og sluset videre til neste selgergruppe. Hver eneste manøver er grundig gjennomtenkt. Man har knapt en sjanse dersom man i utgangspunktet er litt åpen for å høre hva dette dreier seg om.

 

I forhold til å fange turister i feriemodus på tur langs stranden er dette rått parti.

Kombinert med å fjerne rett til angrefrist er dette en forretningsmessig gullgruve.

 

Det er vel nettopp derfor angrefrist er en såpass gjennomarbeidet forbrukerrett i alle andre sammenhenger - for å beskytte forbrukere mot å bli overkjørt av pengesterke konsern som benytter finslepne og ufine salgsmetoder på kanten av eller utenfor loven.

Lenke til kommentar
...

 

Dersom det er tilfelle og du har blitt svindlet kan du henvende deg til de og kreve pengene tilbake.

Ref: Kredittkjøpsloven.

 

Jeg tror ikke man som en selvfølge skal forvente at norsk lovgivning gjelder andre steder enn i Norge. ECC Net er hvor man bør vende seg for å få klarhet i om man har noen rettigheter som forbruker i slike saker.

Forbruker Europa

 

Dersom det er tale om svindel har selvfølgelig Spania et lovverk som kan være relevant her. Men det er neppe forbud mot gode selgere.

 

Joda, den vil gjelde. Det har vært flere liknende saker om dette i bankklagenemda (så vidt jeg husker), hvor jeg hentet tilsvarende utskrifter for en annen sak jeg hadde. Utgangspunktet er at; kjøper jeg en vare i USA, men den kommer feks, så kan jeg fint kreve Nordea som står for mastercardet mitt for pengene når varen ikke kommer.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Du virker litt "opplyst" rundt akkurat denne saken her, disse selgerne, og hva man bør og ikke bør, til å være den som selv har gått i fella.

 

Jeg tror ikke man som en selvfølge skal forvente at norsk lovgivning gjelder andre steder enn i Norge. ECC Net er hvor man bør vende seg for å få klarhet i om man har noen rettigheter som forbruker i slike saker.

Forbruker Europa

 

Dersom det er tale om svindel har selvfølgelig Spania et lovverk som kan være relevant her. Men det er neppe forbud mot gode selgere.

Har man betalt med norskt kredittkort i utlandet gjelder den norske kredittkjøpsloven.

 

Men så er spørsmålet - er dette svindel da? Det her er snakk om at en person har signert uten å sjekke kontrakten han har signert på. Der står det jo svart på hvitt at man ikke har angrerett.

 

Jeg er ingen ekspert på spansk lov, europeisk lov eller andre rettigheter man har som forbruker rundt i europa. Men ifølge innlegget til trådstarter, der det står at de har benyttet seg av et smutthull i loven, ser jeg ingen lovbrudd - bare en dum kunde som lot seg "lure" til å signere på noe han ikke hadde greie på.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Visste faktisk ingenting om denne problematikken da jeg underskrev kontrakten med Anfi, men har satt meg litt inn i saken nå i ettertid. Men du har helt rett – det er i bunn og grunn snakk om å lure ”dumme” kunder til å skrive under på noe de ikke har greie på – og bygge opp en forretningsdrift rundt denne filosofien. Men det kan vel knapt kalles god forretningsskikk og etikk – for som forbruker skal man vel få lov til å være litt ”dum” av og til. Man går jo ikke og drasser et team av advokater med seg på ferie, slik disse konsernene har til rådighet.

 

Når det kommer til lovverk er som nevnt kredittkjøpsloven høyst aktuell. Og jeg har sendt inn klage til Eurocard/Mastercard som Jan Roger og Christian råder. Og Forbruker Europa er også instansen man kan ta klagebehandlingen videre til (takk for tips).

 

Når det gjelder forbrukerlover i EU sjekket ser det faktisk ut til at det i senere år kommet på plass lovverk i EU som regulerer dette:

” The Unfair Commercial Practices Directive 2008”

Sjekk http://ec.europa.eu/consumers/cons_int/saf...ract/ucp_en.pdf

 

Ut fra dette lovverket er følgende ulovlig:

- Benytte aggressive salgsmetoder (Anfi Sales henter turister ”off-guard” inn fra gaten, tilbyr premier, rundsnakker, serverer alkohol på salgsmøte og manipulerer etter alle kunstens regler)

- Utøve utilbørlig press for å få til et salg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

MEGET hyggelig å se at Forbruker Europa har funnet veien inn hit!

Kanskje man etterhvert kan få satt litt fokus på utenlandske nettbutikker som driver butikk i Norge? (Pixmania og div butikker i Danmark?) Ikke noe er som konkurranse med norske nettbutikker, men hittil har utenlandske butikker blitt ansett for utrygge mtp norsk forbrukerkjøpslov

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...