Josh! Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Får den kjente BSOD ved oppstart av Windows XP, både ved vanlig oppstart og i sikkermodus. Maskinen er av typen HP Compaq 6715b. Har en stund kjørt Windows XP og Ubuntu fra hver sin partisjon på harddisken, men kom fram til at jeg ikke hadde behov for Ubuntu'n og formaterte derfor denne partisjonen i Windows. Dette likte ikke GRUB og jeg fikk derfor en "Error 17" ved oppstart av maskinen. Lastet ned og kjørte Super GRUB CD, og installerte noe som het "syslinux", og dette gjorde sitt til at jeg fikk startet Windows igjen. Yey! Når jeg fikk startet Windows fikk jeg beskjed om at "Pagefile.sys" var skadet og at jeg burde kjøre Chkdsk, men jeg tenkte ikke noe mer over dette. Startet Partition Magic 7, og utvidet primærpartisjonen slik den fikk den plassen som Ubuntu-partisjonen tidligere hadde hatt. Nå hadde jeg kun 1 partisjon, men maskinen måtte startes på nytt for at PM7 skulle kunne gjøre sin magic. Problemet: Nå får jeg under oppstart av Windows en blåskjerm med "Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen." (...) "STOP: 0x0000007E (0x0000005, 0xF79B218E, 0xF7B12858, 0x0F7B12554)" Dette gjør at jeg ikke får startet maskinen i Windows. Jeg har greid å boote Ubuntu Live CD og slik har fått tatt backup av de viktige filene på harddisken (så det ser ut til at selve HDD-en funker). Men helst vil jeg slippe å reinstallere alt. Noen som vet hva som kan gjøres? Har en Windows XP Pro CD, kan denne brukes til å reparere Windows utene å ødelegge oppsett med domene osv. (en skole-PC)? Takker for svar Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det at dette er en skole-PC med oppsatt domene gjør jo saken litt kjedelig. Jeg ville først tipse deg om å reinstallere, da det ofte er enkleste metode. Men du kan prøve reparer metoden med Windows XP-cd'en. Usikker på om dette ødelegger domene-info, men du har jo egentlig ikke så mye å tape. Ellers søkte jeg på nettet og fikk opp denne siden. Vet ikke hvor mye hjelp det er, men det skader jo ikke å kikke. Alt i alt er det nok et litt kinkig problem du har kommet opp i. Pagefile.sys er jo sidevekslingsfilen til Windows, der den lagrer virituelt minne, så at den forsvinner er aldri noe godt tegn. Forbered deg på en reinstallasjon. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Har en stund kjørt Windows XP og Ubuntu fra hver sin partisjon på harddisken, men kom fram til at jeg ikke hadde behov for Ubuntu'n og formaterte derfor denne partisjonen i Windows. Dette likte ikke GRUB og jeg fikk derfor en "Error 17" ved oppstart av maskinen. Lastet ned og kjørte Super GRUB CD, og installerte noe som het "syslinux", og dette gjorde sitt til at jeg fikk startet Windows igjen. Yey!Den riktige måten å løse dette problemet på ville vært å bruke Windows CD'en og kjøre verktøyet FIXMBR. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Du må neste starte med å kjøre fixmbr, slik det blir nevnt, og det mest kritisk vil være å resete den partition 7 saken din. Du må starte fra en cd plate, med verktøy som testdisk, for å undersøke for gamle partitioner, og med utgangspunkt til info du får derfra....dvs info om den gamle partition, må du da bruke partition 7 for å resete. Ikke nødvendigvis det beste jeg kan komme med nå, men kanskje du forstår allikevel. Ikke utføre forandringer, før du har undersøkt en god del. Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Ok, ser ut til at ting er oppe og går. Reinstallerte XP ved hjelp av CD-en (reparer Windows). Ser ut til at det meste er som før, men har lagt merke til at jeg nå har IE6 Må nesten vente til neste skoledag får å se om alt med domene osv. ble riktig, men ser ut til at det er som før. Har en stund kjørt Windows XP og Ubuntu fra hver sin partisjon på harddisken, men kom fram til at jeg ikke hadde behov for Ubuntu'n og formaterte derfor denne partisjonen i Windows. Dette likte ikke GRUB og jeg fikk derfor en "Error 17" ved oppstart av maskinen. Lastet ned og kjørte Super GRUB CD, og installerte noe som het "syslinux", og dette gjorde sitt til at jeg fikk startet Windows igjen. Yey!Den riktige måten å løse dette problemet på ville vært å bruke Windows CD'en og kjøre verktøyet FIXMBR. Dette var også det jeg prøvde først, men ettersom jeg ikke har admin-passord til PC-en fikk jeg ikke kjørt Recovery Console. Nå får jeg se om MBR o.l. er greit neste gang maskinen skal restartes... Endret 7. mars 2009 av MP3-JTH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå