FKL982 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Pass deg nå. Hun søkte, helt ærlig og legalt om borteboerstipend, og fikk det. Det samme fikk rundt 30 personer hun gikk på skole med (Med varierende skoleavstand). Virker egentlig bare som staten er mer fleksible enn dere tror. Det har vel antageligvis også med inntekt å gjøre? Hun bodde da med moren vår, uten noe som helst samvær med far, der moren vår alene har tre barn på en helt gjennomsnittlig inntekt. Men dette skal vel ikke spille inn når hun er over 18. Kan også legge til at far betalte barnebidrag ut det skoleåret, som gikk direkte til henne. Veldig heldig slik sett. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Pass deg nå. Hun søkte, helt ærlig og legalt om borteboerstipend, og fikk det. Det samme fikk rundt 30 personer hun gikk på skole med (Med varierende skoleavstand). Virker egentlig bare som staten er mer fleksible enn dere tror. Nei. Regelverket er klinkende klart. For å få borteboerstiped må enten skolen ligge minst 4 mil fra hjemme eller du må ha en reisetid på minst tre timer tur-retur. Altså kan hun umulig ha fått stipendet på lovlig vis. Det mange gjør, og som er ekstra enkelt for barn med skilte foreldre, er å oppgi far som bosted, om mor bor for nært til å kvalifisere til borteboerstipend. Endret 9. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hun har faktisk svindlet lånekassen da. Det kreves minst 3 timers reisetid tilsammen hver dag ELLER 40 km. Forundrer meg ikke om hun i 2012 får et brev fra lånekassen med beskjed om at hun har fått for mye utbetalt stipend, og at 90% er omgjort til lån Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Studenter som egentlig bor hos foreldrene, svindler Lånekassen for titalls millioner.En stikkprøvekontroll Lånekassen har gjennomført, viser at 4,5 prosent av studentene fikk utdanningsstipend ved å oppgi falsk boligadresse. Til sammen kan uærlige studenter i fjor ha svindlet til seg 65 millioner kroner, ifølge Dagsavisen. http://arkiv.na24.no/Nyhet/322615/Jukset+t...+millioner.html Når hun i tillegg får 4000 kroner av faren sin hver måned, er det ikke annet enn direkte avskyelig adferd. Endret 9. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Den artikkelen har ikke en dritt med min familie ihvertfall. Bodde ikke hjemme. Søkte om borteboerstipend. Fikk det. Vil du påstå å si at 100% av elevene ved skolen jukser på stipendet? Far har dårlig samvittighet, og lider ikke akkurat av 4k i måneden. At du sier dette er avskyelig, er det jævligste jeg har hørt på lenge. Jeg kjenner 16-åringer som bor på samme plass og får borteboerstipend den dag i dag. Mor oppført som bosted, garantert. Er det forresten snakk om 40km til sammen eller hver vei? etter litt oppdatering har det vist seg at det er 26 km luftlinje. Når jeg da tenker meg om, kan vel veiforholdene mtp. ferje o.l. kanskje overstride 4 mil. Og hva er så avskyelig med at foreldre hjelper barna når de ikke bor hjemme? Endret 9. mars 2009 av BallsMcLongCock Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Den artikkelen har ikke en dritt med min familie ihvertfall. Bodde ikke hjemme. Søkte om borteboerstipend. Fikk det. Ergo jukset hun. Vil du påstå å si at 100% av elevene ved skolen jukser på stipendet? Nei, bare de som bor nærmere enn fire mil eller har kortere reisetid enn tre timer tur-retur. Far har dårlig samvittighet, og lider ikke akkurat av 4k i måneden. At du sier dette er avskyelig, er det jævligste jeg har hørt på lenge. Jeg kjenner 16-åringer som bor på samme plass og får borteboerstipend den dag i dag. Mor oppført som bosted, garantert. Nei, det er ikke garantert. Når man søker om stipend er det en boks som ser slik ut: "Bor du sammen med foreldrene dine i skoleåret? Ja X Nei X" Videre står det at "fyller du ikke ett av kravene ovenfor [4 mil, 3 timer] må du velge Ja (bor hjemme) selv om du bor for deg selv." Altså er hun er svindler, og å krysse av for nei, som hun gjorde, er dokumentfalsk. Edit: Det er snakk om fire mil én vei. Endret 9. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Er det forresten snakk om 40km til sammen eller hver vei? etter litt oppdatering har det vist seg at det er 26 km luftlinje. Hver vei Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Beklager, min feil. I veilinje blir det faktisk over 4 mil èn vei. Men, jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så avskyelig med foreldre som støtter barna som bor borte økonomisk? Ville da vært helt normalt, etter mitt syn. Må da nevnes, dersom det ikke ble forstått, at far sluttet å betale til mor og betalte kun til datter dette året. EDIT: Og til dere som synes 4k var mye tidligere: Dette skyldes null samvær på 14 år, han har en inntekt LANGT over gj.snittet og han lot være å betale i mange år. Så det er godt mulig at han tilbydde seg å betale såpass mye det ene året, det var det sjette året av 18 han faktisk betalte, tross alt. Endret 9. mars 2009 av BallsMcLongCock Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Beklager, min feil. I veilinje blir det faktisk over 4 mil èn vei. Men, jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så avskyelig med foreldre som støtter barna som bor borte økonomisk? Ville da vært helt normalt, etter mitt syn. Må da nevnes, dersom det ikke ble forstått, at far sluttet å betale til mor og betalte kun til datter dette året. Da så. Det var ikke at hun fikk støtte hjemmefra jeg reagerte på, men at hun svindlet til seg (dette var altså før du oppklarte hvor langt det faktisk er skolen) borteboerstipend samtidig som hun fikk nok penger til å leve som en konge av faren sin. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Null stress Da tror jeg faktisk dette problemet er oppklart for trådstarter (som det dog var på side 1, min feil, beklager for forvirring). Men det er tross alt diskusjon.no Lenke til kommentar
gsn Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Spørs hvor billig hybel du klarer å finne, helst med inkludert strøm(evt. varme) og internett. Tv trenger ikke man. Si du jobber to kveldskift på ukedager i uken og vi kan si at skiftet varer i 6 timer. Du er 16 år og det er kanskje ikke så lett å finne lønn med gode tilegg osv, men under 100kr timen blir det neppe. McDonald's osv ansetter ofter personer under 18, beninstasjoner også(selv om dette ikke alltid er helt lovelig med tanke på salg av tobakk osv, så har jeg jobbet på flere selv med kolleger under 18). For å lage ett lite regnestykke: 100kr timen x 6 timer om dagen: 600kr dagen To dager i uken er 1200kr uka, og 4800kr i måneden (du bør skatte da du kommer over min. grensen om du jobber ett fult år, si du skatter 15% da er du veldig safe). 4800,- x 0,85 = 4080,- NOK etter skatt hver måned. Om du finner en hybel til rundt 2000,- (nå aner ikke jeg hva det koster for en hybel der du bor, i Bergen er det såfall fort M Y E dyrere). Da har du såfall 2000kr på mat og klær, dvs det veldig mange fulltidsstudenter med fullt lån og stipend står igjen med Hvis du får en jobb der du får ett eller to kveldskift i uka slipper du å jobbe vekk ungdomstiden, og så kan du sikkert få noen helgeskift så kan du faktisk sette av noen penger på BSU. Mitt råd: Om det ikke er noen veldig gode grunner til det, evt. du kan få litt penge støtte hjemmefra vil jeg IKKE anbefale deg å flytte før du evt. blir student en dag. Jeg vil mye heller råde deg til å bo hjemme(om du har mulighten) og ta noen dager med jobb uansett, kan fort spare opp til bil eller sette noe på BSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå