Gå til innhold

Hvordan ha råd til og bo på hybel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En 16 åring kan jo lett skaffe seg jobb da...

Og jobbe to kveldier i uken og lørdagen...

ikke noe problem

Mvh ArneAustenaa

PS: Bor foreldrene dine mer en 40km ifra skolen og du flytter tror jeg du får 36000,- i året når du flytter. Tror i vertfall det...

Lenke til kommentar
En 16 åring kan jo lett skaffe seg jobb da...

Og jobbe to kveldier i uken og lørdagen...

ikke noe problem

Mvh ArneAustenaa

PS: Bor foreldrene dine mer en 40km ifra skolen og du flytter tror jeg du får 36000,- i året når du flytter. Tror i vertfall det...

Kan ikke tenke meg at det er mulig å leve på pengene du tjener ved å jobbe 3 dager i uka, med mindre du ikke har tenkt å se venner igjen.
Lenke til kommentar

Søstra mi bodde fett på hybel. Ho fikk 1700,- i vanlig stipend i måneden + ca 2700 (tror jeg) i borteboerstipend + at mamma ga henne barnebidraget fra pappa, altså rundt 4000,- til i måneden. Hun hadde en billig hybel, 1400,-. Uten jobb hadde hun altså rundt 8500,- i måneden.

Kommer ikke foreldrene dine til å sponse deg en del dersom du flytter ut da?

Lenke til kommentar
+ at mamma ga henne barnebidraget fra pappa, altså rundt 4000,- til i måneden.

Åh herregud, 4k i straff for å lage unge. Fytte...sykt samfunn. Ante ikke at det kunne være så mye.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Åh herregud, 4k i straff for å lage unge. Fytte...sykt samfunn. Ante ikke at det kunne være så mye.

Tror ikke det er så mye, kanskje det varierer?

Kjenner en som må betale 2000kr hver måned.

Lenke til kommentar

Vanlig barnebidrag for fedre som ikke har samvær med barna sine ligger på 14-1500 for menn med vanlig inntekt. Tjener fyren 2 mill i året må han punge ut med 2100 eller noe slik.

Betaler han 4000 er det som regel fordi han har lyst å betale, ikke fordi han må.

Lenke til kommentar

Slik som regelverket er lagt opp i dag så er det meningen at du skal bo hjemme til du minst er 18 og ferdig med VGS. Tullete, spør du meg. Borteboerstipend får du ikke i ditt tilfelle, uansett. Isåfall må du sende inn søknad til Lånekassen hvor du legger frem gode grunner for å bo hjemmeifra. Gode grunner er typisk at foreldrene banker deg, og at barnevernet har vært koblet inn osv.

Nei, bostipend kan gis til elever i vanlig videregående opplæring som ikke bor sammen med foreldrene sine og fyller et av disse vilkårene:

Avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er 40 km eller mer.

Reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er tre timer eller mer samlet per dag.

Bostipend kan også vurderes dersom det er andre særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen. Særlige forhold skal være dokumentert med bekreftelse fra for eksempel PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor eller psykolog.

Lenke til kommentar

Det hadde vært tullete om lånekassa sponsa alle 16'åringer som "bare har sååååå driiitlyst til å bo på hybel azz" .

Jeg synes det er fint at de som ikke har mulighet til å bo hjemme pga avstand eller reisetid mellom skole og hjem får støtte til å bo på hybel.

Jeg bodde selv 13 km unna skolen, og det tilsvarer 15 min med bil liksom. 2 mil er ikke så mye lengre. Jeg hadde ingen problem med å komme meg til/fra skolen.

Lenke til kommentar

Men per i dag så finnes det vel heller ingen låneordning for de som vil ta steget ut i selvstendigheten før de er fylt 18, eller tar jeg feil? Jeg mente ikke at staten skulle sponse med stipend, i ordets rette fortstand, til alle som ville flytte hjemmeifra.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Man kan fremdeles ta studieLÅN , men da må man betale tilbake alt.

Det er ren idioti å ta opp lån for å bo hjemmefra når du kan bo hjemme spør du meg. Du skal ha det bra miserabelt hjemme for å rettferdiggjøre det. Holder ikke at det bare hadde vært så qlt å bo på hybel lizzm ;)

Jeg vet hvor surt det er å betale tilbake stipend nå som voksen. Er ikke så kult å få regning på 2800 kroner i kvartalet. (Jeg hadde ikke lån, men pga. feriepenger fra helgejobben min kom jeg over inntektsgrensa i 2005, og det må jeg betale tilbake nå)

Lenke til kommentar

Har ikke noe med saken å gjøre, men en vennine har 2 søsken, altså 3 inkl seg selv. Og der betalte faren 15000,- pr mnd til moren. (nå hadde hun også 3 barn). Er usikker på hans inntekt. Men jeg tror også dette kan være inntektsbestemt, iaf om det havner i konfliktrådet/tingretten.

Endret av tanx
Lenke til kommentar

Altså, dette virker veldig rart. Min søster, som jeg nevnte tidligere, fikk borteboer stipend og vanlig vg-opplæring stipend da hun gikk 3. året videregående. Hun var riktignok fylt 18 før hun flyttet, men hun hadde fått det året før hadde hun fått det, slik som mange av klassekameratene hennes.

EDIT: Og hun bor bare rundt 2.5 mil borte fra skolen (Ikke at vi bor så isolert, men en annen linje enn vi hadde i bygda vår) og rundt 2 timer reise hver dag (45 min- 1 time per vei pga. ferje).

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar
EDIT: Og hun bor bare rundt 2.5 mil borte fra skolen (Ikke at vi bor så isolert, men en annen linje enn vi hadde i bygda vår) og rundt 2 timer reise hver dag (45 min- 1 time per vei pga. ferje).

I så fall har hun svindlet Lånekassen, noe som slettest ikke er uvanlig, men er veldig ulovlig.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...