isrihel Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg ønsker å ta portrett-bilder av mine barn og ha muligheten til å ta bilder på avstand og ønsker da et zoom-objektiv som tar skarpe bilder, med diffus bakgrunn og gjerne et lyssterkt objektiv hvis det ikke blir altfor dyrt. Noen som kan gi noen tips? Lenke til kommentar
SEH Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg ønsker å ta portrett-bilder av mine barn og ha muligheten til å ta bilder på avstand og ønsker da et zoom-objektiv som tar skarpe bilder, med diffus bakgrunn og gjerne et lyssterkt objektiv hvis det ikke blir altfor dyrt. Noen som kan gi noen tips? Når du skriver "muligheten til å ta bilder på avstand" regner jeg med at du mener lenger avstand enn det du klarer med kit-objektivet (som jeg tipper du har). Lyssterke tele-zoomer er vel noe av det dyreste (og tyngste) å investere i. Av alternativer i den rimeligere enden av skalaen (skalaen på lyssterke telezoomer begynner ganske høyt dessverre). Sigma 50-150 f2.8 ca 5.000,- Canon 70-200 f4 L USM ca 6.700,- Tamron 70-200 f2.8 ca 6.000,- Et rimeligere alternativ hvor du mister noe av bakgrunnsuskarpheten og lysstyrken er Canon 55-250 f4-5.6 IS ca 2.500,- En rimeligere mulighet (selv om du skriver zoom-objektiv) er jo fast objektiver med litt lenger brennvidde enn kit-zoomen. Denne løsningen vil gi enda mer lysstyrke og lavere vekt enn telezoomene. Her kan nevnes: Canon 85mm f1.8 ca 3.600,- Canon 100mm f2 ca 4.400,- pluss en mengde andre som man heller kan komme tilbake til om det er interressant. Dersom du ikke har behov for mer tele enn kit-objektivet, støtter jeg anbefalingen av Tamron 17-50 f2.8 som normalzoom - etter hva jeg har lest regnes den og Sigma 18-50 f2.8 som de mest prisgunstige normalzoomene på markedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå