Gå til innhold

Frispark på fotball. Trenger svar kjapt.

Exozza

Anbefalte innlegg

Jeg er den som skal ta frispark på laget vårt, og jeg har et problem. Jeg vet ikke når jeg skal ta det. Etter at dommeren har dømt frispark, og jeg har lagt ballen til rette for frispark, skal dommeren blåse før jeg kan ta det? Eller blåser han bare når taklingen som utløser frisparket skjer, og deretter skal jeg bare hente ballen og legge den ned for å ta det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være alt for sikker, så tror jeg faktisk at dette er individuelt blant dommere. I prinsippet kan et frispark taes med en gang det er blåst for frispark (altså at dommeren blåser for en forseelse), men mange dommere vil ikke tillate dette da de vil at muren ikke skal være for nærme ballen. Men jeg er veldig usikker på hvem som må si fra til den andre parten.

Er det dommere som må si fra til frispark-takeren at han må vente, eller er det frispark-takeren som må si fra til dommere at han vil ta et raskt frispark?

Noen som har erfaring med dømming som vil tilføye noe?

Lenke til kommentar

Tror faktisk man kan skyte med en gang selv om det er i skuddposisjon. Tror det er viss det ikke blir noe tull med muren. Har sett Henry skyte med en gang noen ganger uten at dommeren sier noe.

EDIT: så støtter Points innlegg om at det er individuelt blant dommere.

Endret av kapers12
Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan du ta frisparket med en gang. Det er vel egentlig du selv som skal bestemme om du vil vente på muren (derfor motspillere ofte stiller seg rett foran ballen for å hindre at frisparket skal taes tidlig) og dommeren skal spørre deg om dette. I så tilfelle må du vente på fløyta, men hvis ikke skal du kunne brenne av med en gang. Dommeren skal i utgangspunktet vise tydelig at frisparket ikke skal taes før han har blåst en gang til.

På lavere nivå har jeg dog opplevd å få annulert mål etter å ha fyrt av et tidlig frispark, så desverre er det forskjellig fra dommer til dommer, men du har ingenting å tape på å skyte tidlig. I verste fall må du skyte på nytt ;)

Lenke til kommentar

Jeg spillte kamp istad og da tok en på laget mitt frisparket med en gang, uten mur, bak midtbanen og da blåste dommeren, og vi måtte ta frisparket på nytt.

Som det har blitt nevnt tidligere i tråden, så kommer det an på dommere ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg er den som skal ta frispark på laget vårt, og jeg har et problem. Jeg vet ikke når jeg skal ta det. Etter at dommeren har dømt frispark, og jeg har lagt ballen til rette for frispark, skal dommeren blåse før jeg kan ta det? Eller blåser han bare når taklingen som utløser frisparket skjer, og deretter skal jeg bare hente ballen og legge den ned for å ta det?

Kommer helt an på hvor på banen du får frispark. Er det på egen banehalvdel og like innpå motstanderens banehalvdel kan du egentlig bare ta frisparket når du vil. Men regner med du mener frispark som ikke er så langt fra målet.

Som regel kan du bare ta frisparket når du vil, eneste unntaket er vel når dommeren setter opp mur og greier, da må du vente på fløyta, eller du kan be om å få ta frisparket kjapt.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest igjennom tråden er en generell "regel"/norm at man kan ta frisparket så fort man vil dersom det ikke er gått særlig lang tid siden frisparket ble gitt.

Tar det litt tid fra frisparket er gitt (f.eks. om dommeren må flytte muren) venter man som regel til dommeren blåser.

Man er dog ikke nødt til å vente på klarsignal fra dommeren, men kan bli omspark dersom f.eks. muren var nevneverdig nermere enn tillatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...