okasin Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hei.. har en relativt ny pc (ca 2 mnd gammel).. Men her om dagem sluttet USB portene å virke, helt uten grunn.. Den leser ikke fra minne penner, og ikke hardisker eksterne.. dvs pc`n finner dem ikke.. de vises ikke under min datamaskin Men det rare er at om jeg går inn på administrative tools og computer management, og velger disc management, så får jeg opp alle mine harddisker inkludert den eksterne harddisken Noen som har vært borti dette probelemet? Jeg har laget en image av hele C: partionen for en stund tilbake, så jeg la denne tilbake, men det hjalp ikke noe det heller, til tross for at alt virket fint den gangen jeg lagde image.. Er det noe i Bios tro ? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Utdaterte drivere kanskje? Du kan jo se i BIOS også. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Prøv å disable "power management" på "USB root hubene" via device manager. Har vært borti mange PCer hvor "Allow the computer to turn off this device to save power" enablet på disse har ført til at usb portene har låst seg i "dvale" modus. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Prøv å disable "power management" på "USB root hubene" via device manager.Har vært borti mange PCer hvor "Allow the computer to turn off this device to save power" enablet på disse har ført til at usb portene har låst seg i "dvale" modus. Prøvde dette nå, men det fungerte heller ikke.. Men skjønner liksom ikke om dette er OS sin feil, eller om det er hardware feil.. har lastet ned alle de nye driverene, og instalert dem.. men det fungerer ikke sukk Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 så får jeg opp alle mine harddisker inkludert den eksterne harddisken ...og partition er tildelt bokstav? eller annet unormalt å se? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) så får jeg opp alle mine harddisker inkludert den eksterne harddisken ...og partition er tildelt bokstav? eller annet unormalt å se? Nei det er det som også er litt rart.. den er ikke tildelt noen bokstav! Men hvordan gjør jeg det?, og i såtilfelle hvorfor har det blitt slik?, må jeg gjøre det på alle disker jeg koppler på?, samme med minnebrikker, minnepenner osv.. Vil en formatering løse problemet eller er det harware som svikter? Begynner å lure på om problemet startet når jeg satt inn 2 stk 750gb disker som står i raid 1. ?? det står 6 disker i fra før.. alle disker er sata. De 2 750gb diskene er montert i en slik hotswap enhet fra Chiftech.. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943 Kan jo prøve å kopple ut disse.. ?? PS: bruker raid kontrolleren på hovedkortet. Endret 7. mars 2009 av okasin Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvilken HK har du? Hvis du ikke har funnet løsning enda på det, så tenker, sånn enkelt på: La systemet slik den er, ikke kople fra chieftec boksen, men du kopler usb stick eller usb hardisken -er det mangel på bokstavene? (har du så mange partitioner?) -hva får du når du høyreklikk på partitionen i diskbehandlingen, tenker da på ...change letter and path..men ikke forandre på noe, bare kontrollere om noe slik kunne fullføres eller ikke. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) hmm jeg er på jobb i natt, men skal sjekke dette når jeg kommer hjem.. Men ja jeg har nok en del partitioner... det er 6 stk disker som er de fleste av dem er delt opp i 2 eller 3 partioner.. også er det 2 stk disker som er i raid, disse er også delt opp i 3.. hmm det er kanskje dumt det eller? PS: dette er hovedkort mm MSI X58 Platinum, X58, Socket-1366 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387362 ) DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 6GB Intel Core? i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed Endret 8. mars 2009 av okasin Lenke til kommentar
okasin Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Hmm nå har jeg googlet litt, og det ser ut til at du har rett XP støtter bokstavene a til z og det er det jeg har.. så derfor får jeg ikke tilgang til de eksterne diskene sukk.. ja ja hmm da får jeg prøve å slette noen partitioner da Er det mulig foresten? og slette partitioner uten å miste data? eller må jeg legge data`ne over på en annen disk, for så å slette partitioner? Takk for all hjelp wiberos Endret 8. mars 2009 av okasin Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Du trenger ikke å fjerne noe partitioner for å frigjøre bokstaver. Du kan vurdere å se på relevanse mellom partitioner (innhold,som filmer, eller annet, og helst mounte dem. Slik vil du ha tilgjengelige bokstaver for å kople usb osv. vedlegger litt, du vil finne ut veldig rask hvordan. Du kan vel mount alt du har på en liten disk om du vil. Alt ligger på disken som er mounted og ikke på den folder. Ikke moe fare for recovery eller annet vedlikehold. Du kan deretter konfigurere slik at foldere som har med ...mount å gjøre..vises med relevant icon, etter ønske. Endret 8. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
okasin Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Tusen hjertlig takk for genial løsning Dette skal prøves så fort jeg kommer hjem i etter nattskift Lenke til kommentar
okasin Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 johuu det virker !!! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Er det bare cinderella stories du har på diskene dine,raid 1? (bare nysgjerrig ) Endret 10. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
okasin Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Dette med raid er jeg helt fersk på så jeg skjønner ikke helt dette med Cinderella stories Men nå lurer jeg på noe angående dette også.. kanskje jeg burde poste en helt ny post om det emne, men kan prøve her først? Har som nevt tidligere i tråden en slik enhet fra chiefteck http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943 hvor jeg har satt inn 2 stk 750gb disker fra samsung. Diskene står i raid 1 som er det samme som speiling(?) slik at jeg har liten sjanse for å miste data.. right? Har masse film og bilder (amatør fotograf), på disse diskene + "viktige" dokumeneter.. Men i dag fikk jeg en feilmelding om at noe data ikke ble skrevet til disk 8, men det skjedde ikke noe så jeg tenkte ikke noe videre på det. Men når jeg slår på pc`n igjen litt senere, så får jeg en ny beskjed: velkommen til veiviseren for disk ett eller annet.. og før jeg vet ordet av det, så har den ene av de diskene i raid systemet blitt "slettet".. alle mappene er der, men de er tomme?? DVS: om jeg drar ut den ene disken (disk1 (hotswap)) så er mappene tomme, men om jeg setter den inn igjen og drar ut disk2 (eller lar begge stå i), så er alt på plass.. Så spørsmålet er, blir data overført tilbake til disken som er "tom" automatisk eller er det noe jeg må gjøre manuelt? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hehe, det var Cinderella stories Det er "min måte" å oppfate ting og gi dem navn. Du er en amator fotograf sier du, ergo er materiallet du produserer, sårbart og verdifult for deg. Det er kopliment. Nå til utfordringen. Jeg leste litt om Matrix Recovery før jeg bevist la min cinderella merknad. Du har koplet opp til 2 porter i ich10R, ikke sant? Og du har installert Matrix Software, ikke sant? Har du da lest om alternativene? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 øh hmm nå datt jeg ut helt gitt he he.. Jeg har bare gjort følgende: de 2 diskene er kopplet direkte til 2 sata tilkopplinger på hovedkortet som er beregnet for å kjøre raid, satt opp raid.1 i bios, thats it hmm må google litt på hva ich10R er for noe.. Med denne hotswap greia fra Chiefteck så fulgte det ikke med noe software eller noe.. men det har kanskje ikke noe å si.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Ich10R er chipset på HK. Matrix storage software er GUI, slik at alt du kan gjøre på de 6 Sata portene kan styres derfra. Det må installeres.http://downloadcenter.intel.com/Product_Fi...?ProductID=2101 Se litt på det her, http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-028485.htmså du vil nok finne ut. Om du har koplet på de 7-8 sata tilkoplinger, så kanskje du vil få problemer i etter tid, siden du swaper? Revurdere derfor hvor du kopler denne saken. ..... om du ikke har aktivert ich10R for raid i biosen, vil du ikke kunne installere Matrix. Hvis du aktivere i ettertid, vil du få problemer med blåskjerm, siden Os disken din, er ikke installert under raid mode? du kan ikke boote. Å sette ich10r i raid mode, betyr ikke at alle diskene skal kjøre i raid. Endret 10. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå