Gå til innhold

[Løst]Problemer med en flett ny 1TB disk.

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg en ny WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA disk for et par uker siden, men har ikke hatt tid til og stappe den i enda.

Problemet er at når eg kobler den på (er lat og har 5 disker fra før så har ikke giddet og skru den fast enda pga den blir backup) så når eg trykker på power så starter ting normalt helt til maskinen skal finne disken som S-ATA.

Da fryser den helt. Vet at S-ATA funker på maskinen da eg har en annen som eg måtte koble ut for og få kontakt (enda en ny kabel ligger langt inni skapet en plass).

Funker igjen når eg kobler i den andre og alt er bra, men får altså ikke boota med den nye.

Kom opp en sak når den finner S-ATA disker at eg kan trykke F4 for og gå inn i options eller noe sånt noe men det skjer ingenting.

Kjører windows xp SP3 for de som måtte lure. Den har strøm og alt men vil bare ikke starte.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355395 der er disken btw.

Takk for svar når de måtte komme =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er de diskene du har fra før mindre enn 1TB? Er ikke alle kontrollere som liker store disker, har hatt samme problemet med en Sil3114 kontroller.

Disken som eg har fra før som er S-ATA er 250gig så det kan hende at det er som du sier, at kontrolleren liker ikke så store disker.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=122498

Der er hovedkortet eg har i maskinen nå.

Kan ikke se at det står noe begrensing på hvor stor hd man kan ha på det, men på akkuratt slikt har eg ikke peiling.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører Raid vil hovedkortet slite når total størrelse kommer over 2 TB, men det ser ikke ut til åvære ditt problem. Du kan sjekke om den fungerer ved å koble ut de andre, for å se om bios finner de.

EDIT: Leif

Endret av Utsynet
Lenke til kommentar
Hvis du kjører Raid vil hovedkortet slite når total størrelse kommer over 2 TB, men det ser ikke ut til åvære ditt problem. Du kan sjekke om den fungerer ved å koble ut de andre, får å se om bios finner de.

Kjører ikke RAID, men kommer over 2tb lagring totalt.

Kan prøve og koble ut alle utenom C disken og den nye og se om det går. Skal prøve i kveld =)

Lenke til kommentar

Begrensningen på 2TB dukker bare opp når du har raid og disken i raidet blir over 1TB så har ingenting å si for deg. Men hovedkortet ditt tror jeg faktisk har akkurat Sil3114 for sata. Ville prøvd meg på å oppdatere bios.

Lenke til kommentar

kortet ditt har sil3112 kontroller onbord men kun 2 sata kontakter.

om du har 3114 er vel den på eget kort?

har 3512 selv på min maskin å 1tb disker er ingen problemer. fikk hikupp i bios pga 3512 kortet men ordnet seg etter en bios flash.

hos meg står 3112 kotrollern i raid 0 med 2 rapror på 74gb

3512 kotroller står til daglig med en 320gb.

men har testet med 1tb disk å det gikk utmerket

Lenke til kommentar

Takk for masse svar =)

Dere har helt rett. eg har 3112 på maskinen nå, men såvidt eg kan se for mitt hk ASUS A7N8X-E Deluxe så finnes det ikke 3114 s-ata drivere. Har også nyeste drivere til BIOS.

Ringte komplett og de sa og at eg skulle prøve og oppgradere bios og slikt, men da det ikke funka så blir det nok retur til det.

Spørsmålet mitt nå er om dere er flink nok til og finne ut av hvor store disker det hovedkortet støtter?

Neste løsning blir altså og enten bytte disken til 2 mindre eller en ekstern. Blir nok sansynligvis det siste siden eg allerede har 5 disker i maskinen og det begynner og bli lite plass igjen til flere :blush:

Endret av FaWkeS^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...