Gå til innhold

Toll spørsmål ang. tolling selv.

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt ja, men jeg fant ingenting som kunne hjelpe meg.

Jeg fikk akkurat et brev fra posten om at en pakke som må fortolles er ankommet. (Kraftig forsinket pga ferie).

Der gir de meg et ultimatum, la dem fortolle for 150,- eller at jeg gjør det selv for 62,-. Men forklaringen på hvordan jeg kan fortolle selv, den er ikke å bli smart av. Altså akkurat hva gjør jeg? Gir de kvitering? Prisen jeg betalte var ca 1700,- inkl. porto. Tidligere så har jeg bare fått en regning i posten etter at jeg har mottatt pakken, men dette er nytt.

Hvordan kan posten lukte hva pakken er verd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må registrere deg som bruker av tollvesenets sin tjeneste for privatimporttering av pakker. http://www.toll.no/ 'fortolling via internett'

Du vil etter et par dager få et brev i posten fra tollvesenet med et brukernavn og passord siden registreringen inbefatter at du må oppgi fødsels og personnummer.

Etter at du har fått brevet, logget deg inn og skrevet inn forsendelsesnummer og ankomstnummer og hva pokker alle numrene du skulle skrive inn var så får du oppgitt en sum som skal innbetales til tollvesenet. Enkelt og greit. Gjør du det på denne måten så kommer du deg unna med det gebyret som koster 62,- som betales til posten.

Syns du dette er for vanskelig så betal heller postvesenet de 150 bolsa de skal ha...

(med forbehold om at enkelte detaljer er littegranne avvikende..)

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Aner ikke. Kommer jo helt an på om avsender har lagt ved fraktbrev utenpå pakken eller ikke. Og om du godtar at posten åpner pakken for å inne verdien på et vedlagt fraktbrev inni pakken.

Det beste er jo selvfølgelig om du har en avsender som er såpass kul at de setter på slike grønne lapper som sier at innholdet er en gave.

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Stemmer det. Eller som sender som privatperson.

Pakken inneholder 4x Matrox G450 PCI, som jeg har kjøpt via en bedrift som jeg fant på ebay.

Kommer posten til å spørre meg om hva verdien er dersom det ikke er noe fraktbrev inni? Tar det lang tid fra de har mottatt godkjenningen fra meg? Kan jeg sende godkjenningen via fax/mail, eller må jeg sende papirversjonen?

Lenke til kommentar
Kommer posten til å spørre meg om hva verdien er dersom det ikke er noe fraktbrev inni? Tar det lang tid fra de har mottatt godkjenningen fra meg? Kan jeg sende godkjenningen via fax/mail, eller må jeg sende papirversjonen?

Posten vil nok spørre deg om verdien, ja. Men er ikke helt sikker på hva de godtar/krever som "bevis".

Det tar normalt ikke så veldig lang tid etter de har mottatt godkjenningen fra deg før du har hentelapp i postkassa.

Og du kan sende godkjenningen/verdiangivelsen via fax (iallefall kunne man det tidligere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...