-Teddy- Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Rygga fint ut av oppkjørselen, ut på veien, rettet bilen opp og satte den i første gir. Får kjørt omkring 20 cm nedover gata før det smeller noe så hinsides fra høyre forhjul. Fikk brått en gratis og uønsket senking av høyre side foran... Får lirka bilen tilbake i garasjen (med minimale styreutslag og mye att og fram), og der står den nå. Lurer på om jeg burde jekka den opp litt, for nå virker det som at den hviler på demperen (som da naturligvis er bånna), og klaringen fra hjulet til hjulbuen er minimal. Tittet på fjære som lå igjen på bakken, den hadde brutt tvert av en "runde" fra toppen/bunn. Tror forrige eier byttet fjærer og dempere foran for bare et par år siden, hele fjæra så meget pen ut - svart og rustfri. Unntatt ved bruddpunktet, hele bruddflaten var rustfarget, samt noe overflaterust rundt. Virker som at det kan ha gnagd hull på lakken og rusta gjennom eller noe, jeg skjønner egentlig ikke hvordan noe slikt kan skje. Lurer på noen ting; - Om det er tilfelle at fjærene ble byttet på verksted for et par år siden, finnes det noen slags reklamasjon på sliktno'? - Bør jeg jekke opp bilen e.l. mens den venter på transport til verksted? - Hvordan kan slikt egentlig skje overhodet med en fjær som ellers ser helt rustfri ut!? - Hva er forskjellen på dyre og billige fjærer? Ser at det finnes noen noe dyrere, og noen noe billigere, uten at jeg egentlig kan se hva som er forskjell. Det hele gjelder en MB 190E. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 For meg så høres dette ut som en produksjonsfeil, men om det ikke er en original fjær så må du gå på enten verkstedet som installerte fjæra eller produsenten. Det er min mening at en slik komponent bør ha 5 års reklamasjonsfrist. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 I 99% av tilfelle noe sånt skjer med en MB er det bærekula som spretter av. Siden du har en del av fjæra i hånda er vel det utelukket her. Hvis du ikke har noe spes verkøy lar du et verksted ta den jobben og bytte fjæra. Er ganske greit spenn i de fjærene der og ufint og bytte. Når dem knekker pleier eller ikke hele fjæra og komme ut. Den sitter fortsatt på plass bare at bilen er litt skeiv dvs kjørbar. Hvis forskjermen ligger og hviler på dekket kan det være greit og jekke det litt opp så du får bort noe av presset og ikke lager ufine hakk i dekket. 1års reklamasjon på deler og arbeid. Sånt skjer. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg har ikke bare en del av fjæra i hånda, jeg har hele. I to biter... Skjermen hviler heller ikke på dekket, den later til at demperen har gått i bånn og den hviler på den. Klarer å kjøre rett fram og tilbake med svært små rattuslag uten av det skraper. Skulle ha jekket den opp i går, men har vært litt travelt så har ikke blitt ferdig til det. Men er fjærene montert utenfor demperne, eller er de montert rundt demperne? I så fall skjønner jeg ikke bæret av hvordan fjæra har kommet seg av demperen, uten at demperen kan være brekt i to, noe den vel ikke kan være da dekket ikke hviler i hjulbuen? Skal uansett få pest den avgårde på et verksted i morgen Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 ok Nei fjæra sitter ikke rundt demperen på disse At støtdemperen er i bunn skal vel ikke ha noe og si. Hvertfall ikke på vanlig oljedemper. Burde uansett tåle det. Når bærekula detter ut blir skjermen liggende på dekket. Da vet vi at den ikke gjør det når fjæra detter ut Jeg hadde ikke brydd meg om og jekke den opp. Hvis demperen har tatt skade har det allerede skjedd. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Høres flott ut, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Ene fjæra på min A3 knakk i fjor høst, og i og med at bilen var under 5 år gammel gikk dette på reklamasjon (så en skulle tro at om fjæra er under 5 år har du en liten sak). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå