geir_a Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er nybegynner på Linux, og har såvidt prøvd Ubuntu tidligere. Nå har jeg installert Debian (Lenny), men får ikke driveren til NVIDIA-kortet mitt (8600GTS) til å fungere. Jeg har forsøkt å følge en guide jeg fant på http://desiato.tinyplanet.ca/~lsorense/deb...-dri-howto.html. Det går greit helt til jeg kommer til punkt 5 hvor følgende står skrevet: "Now you are ready to change X to use the new driver. Configure X normally using: dpkg-reconfigure xserver-xorg And configure the monitor, resolution, mouse, etc settings as you need and select nvidia instead of nv as your driver." Når jeg skriver 'dpkg-reconfigure xserver-xorg' får jeg kun til å konfigurere tastaturet. Hvor er det jeg skal endre til 'nvidia'? Alle innspill mottas med takk. Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Ut fra det jeg kan se av den guiden, så liker den ikke at du editerer fila manuelt. Hvorfor aner jeg ikke. Du kan nå prøve (husk å ta kopi av den gamle først, i tilfelle). cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.0 nano /etc/X11/xorg.conf Dette må gjøres som root (så enten "su" først, eller legg til "sudo" på begynnelsen av begge linjene) og du kan såklart bytte ut "nano" med den editoren du måtte like best. Det du vil forandre på er driveren til skjermkortet, der skal det stå "nvidia": Section "Device" ... Driver "nvidia" ... EndSection Problemet er at det ser ut som om den auto-saken fikser på en del andre instillinger der også, men dette kan iallefall være verdt forsøket. Edit: Det står hvordan du gjør det manuelt hvis du kikker på Debian Wikien. Det du må gjøre er å skifte driveren som jeg viste over, og så se etter en seksjon som heter "Modules", der vil du fjerne eventuelle linjer med "dri" og "GLCore" og passe på at du har en linje med "glx". Den seksjonen skal da se noe slikt ut: Section "Modules" ... # Load "dri" # Load "GLCore" Load "glx" ... EndSection Endret 7. mars 2009 av Maelwedd Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Du skriver du er nybegynner, og det er vel nettopp pga slike "problemer" man velger Ubuntu framfor Debian, som er laget m.t.p. å gjøre sånne ting enkelt. Ellers må du nok regne med å Google og redigere konfigurasjosnfiler. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 På tide folk slutter å google, og istedet bruker offisiell dokumentasjon. Den finner du her: http://wiki.debian.org/NvidiaGraphicsDrivers Lenke til kommentar
Smif Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 På tide folk slutter å google... Den har jeg ikke hørt før... (men er seglfølelig enig i begrunnelsen din.) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Kan være en god ide å starte i distribusjopnens wiki, ja.. Men archwikien sin guide til å reinstallere grub er jo bedre enn noe du finner hos ubuntu (it works), og den funker der og. Så innimellom er det jo lurt. Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Nå var den framgangsmåten geir_a linket til så og si bare en kopi av Debian-wikien, dog skjært ganske ned til beinet. Men ja, distro-wikien din er vel alltid det beste stedet å starte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå