Gå til innhold

Hvordan ville du ha taklet denne situasjonen?


Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Jeg kom akkuratt over denne artikkelen/vidoen på vg. Kjente jeg ble mektig irritert. Men ikke bare på han som angriper bussjåføren, men også på de som prøver å "stoppe" ham. Syns de virker veldig forsiktige.

Men det er vel lett å sitte hjemme i sofakroken og si at du hadde taklet det bedre.

 

Men hva hadde du gjort i den situasjonen, om du var medpassasjer?

Dette virker kansje brutalt, men tror jeg ville plassert meg bak "angriperen" og lagt armen min rundt halsen hans, alså tatt kvelertak på han. Deretter brukt kropsvekten min til å dra han bakover..

 

Btw: Er ikke sikker på om dette er rett katerogi, men regner med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står at det var unge mennesker de som prøvde å stoppe, og det kan jo være de var f.eks mindre av vekst enn voldsmannen.

De prøvde og skal ha cred for i det hele tatt ha gjort det, og langt bedre enn hva vi er vant til å se av medpassasjerer her i landet.

Er nok enkelt å sitte å si at man hadde løpt opp og knekt nesa på idioten, men når alt kommer til alt er det vel veldig mange faktorer der og da som er med på å avgjøre utfallet av hva man gjør.

Lenke til kommentar

p: tenker hver gang jeg ser slike situasjoner: "Faen, skulle vært der og banka dritten ut av han så han ikke hadde orket å bevege seg! I hvert fall stoppet det raseriutbruddet.." men, det er nok vanskeligere å gjøre noe mer enn personene på videoen gjorde, når du kommer opp i situasjonen. Likevel, som sagt: "Skulle ønske jeg var der og banket dritten ut av han, eller kunne stoppet han" unødvendig å reagere på den måten fordi bussjåføren ikke stoppet på riktig sted...

Lenke til kommentar

Det er ikke lett, slike ting. Mener å ha lest statistikk på at 80 % av tilskuere av dramatiske situasjoner fryser helt.

Enkelte går over på autopilot, andre prøver seg forsiktig fram. Også har man de som forsøker å komme seg lengst mulig vekk.

 

Rent praktisk er det liten vits i å snakke med unggutten - få kontroll på ham og ring politiet.

Lenke til kommentar

Har selv vært opp i en slik situasjon... dog ikke på buss. Jeg kom idet en fløy på ei jente utenfor ett utested og sparket mens hun lå nede. Det var masse folk der (dørvakter inkludert) og kun jeg og en kompis reagerte faktisk.

Det er som noen sier at det er mange faktorer som spiller inn og instinktet sier at en skal holde seg unna.

Jeg har full forståelse for de som ikke vil bli blandet inn. Folk reagerer forskjellig. Det samme gjelder ved ulykker. Noen blir helt skrekkslagen dersom de ser noen som trenger hjelp...noen gjør alt riktig og reagerer med redsel etterpå...

Jeg klarte gjøre noe fordi jeg klarte å kjempe mot instinktene og redselen, men det var i seg selv en hard kamp.

Det som drev meg var at jeg ikke hadde klart å sett i speilet lengre dersom det hadde gått galt og jeg visste jeg bare hadde sett på.

Hadde jeg gjort det igjen?

Vet ikke. Det er lenge siden jeg var oppe i situasjonen og det er mye som kan ha endret seg.

Jeg liker å tro at jeg gjør det.

 

Og til info, så gjorde jeg ikke som jeg trodde selv jeg ville gjøre i den situasjonen. Jeg skambanka ikke fyren som jeg alltid hadde trodd jeg ville gjøre hvis sjansen bød seg. Jeg slo ikke en eneste gang faktisk. Bare fikk kontroll på vedkommende, og siden jeg fikk hjelp av en kompis, så fikk jeg en hånd ledig til å ringe politiet. Helt etter boka faktisk.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Hadde mest sannsynlig grepet inn. Har grepet inn i lignende situasjoner før, blant annet da en drita full nordmann jagde en somalier rundt i snøen utenfor huset mitt i vinter. Full gærning som ikke likte utlendinger, dreiv og ropte og skreik. Har aldri sett noen som har vært så redd som han somaliern før, han var helt i sjokk tilstand. Riktignok var vi to stykker, men tror jeg hadde grepet inn uansett. Folk for gjøre som de vil, jeg har latt være å gripe inn før og angret som en hund senere. Dersom jeg er i tvil om situasjonen forsøker jeg å stoppe og observere først, for deretter å gripe inn, dersom jeg synes det virker nødvendig.

Lenke til kommentar

Bystander effect er ett utrolig spennende fenomen. Ikke missforstå meg feil, den er jo ikke positiv men selv de mest hardbaska folka kan bli sjokkert og bli fyrst.

 

Vel, hva folk gjør i en slik situasjon er umulig å si før en er der selv. Har opplevd ett par rare ting som servitør og alt jeg kan si er vel att man blir nervøs om man bryter inn i noe eller ikke.

 

Men all ære til de som prøvde å hjelpe busssjåføren!

Lenke til kommentar

Sigmund Freud

Yes, America is gigantic, but a gigantic mistake

 

Altså, han så temmelig rabiat ut, og bestemt på å slå henne. Jeg ville nok blitt veldig sjokkert, og kanskje handlingslammet. Men si at jeg tok bussen med 3-4 venner, da kunne vi kanskje gjort noe.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har noen vidre trening i å passifisere/roe ned slike kasus, hadde jeg forholdt meg rolig "lengst mulig". Altså ikke grepet inn før det hadde vært helt nødvendig for å hindre at noen andre enn den rabiate fyren ble skadet. Dette fordi min sikkerhet alltid kommer først (jeg kan uansett ikke hjelpe noen om jeg selv blir skadet) og fordi jeg ikke vet om noen måte å "passifisere" slike eksemplarer av menneskeheten på som ikke innebærer stor fare for å påføre alvorlig skade. Har vært i slike situasjoner før og, for meg, krever det betydelig innsats å ikke gripe inn når det strengt tatt ikke vil være formålstjenelig. Lysten til å "gjøre noe" blir stort sett ganske kraftig, men det første som faller deg inn i hodet er skjelden den beste løsningen så jeg prøver å vente litt. Altså, er eneste mulighet jeg har til å gripe inn å slå noen i bakhodet med brannslukkningsapparatet, så er det kanskje best at jeg bare ringer 02800/112 isteden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...