Gå til innhold

Hardwareakselerasjon av video på AMD-kort i linux?

Anbefalte innlegg

VDPAU er genialt :D Fikk først ikke vdpau til å virke skikkelig (hadde oversett at man måtte bruke -vc ffh264vdpau i mplayer <_<). Men nå ligger jeg på <5% CPU usage med vdpau. Bare synd at vsync ikke er støttet/funker enda :\

Hva betyr det i praksis?

At ikke vsync funker? Vel .. tearing i video ser veldig stygt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha. Så ikke helt klart til bruk enda, mao?

Jaja, kan lønne seg å gå for nvidia uansett da, tydeligvis. Da blir det vel intel og, selv om jeg hadde lyst å hjelpe lillebror litt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
VDPAU er genialt :D Fikk først ikke vdpau til å virke skikkelig (hadde oversett at man måtte bruke -vc ffh264vdpau i mplayer <_<). Men nå ligger jeg på <5% CPU usage med vdpau. Bare synd at vsync ikke er støttet/funker enda :\

Hva betyr det i praksis?

At ikke vsync funker? Vel .. tearing i video ser veldig stygt ut.

Kjører mplayer og vdpau helt uten tearing, bare skru av composite i xorg.conf og legg til vsync=1 mplayer sin config.

Lenke til kommentar

180.37, altså du har lagt til

Section "Extensions"
Option		 "Composite" "Disable"
EndSection

i xorg.conf?

Min mplayer config, hvis det skulle være relevant:

[roberth@Magda ~]$ cat .mplayer/config
# Write your default config options here!
monitoraspect=16:9
cache=8192
cache-min=4
vo=vdpau,xv,
vc=ffh264vdpau,
ao=alsa
zoom=1
double=yes
af=volnorm
subfont-text-scale=3
subfont-osd-scale=3
vsync=yes

Lenke til kommentar

XBMC har egne pakker for ubuntu, men tror ikke de har noe for arch. Nå er ikke det så farlig, da xbmc kompilerer relativt greit på de fleste distroene. Har forøvrig gått til innkjøp av ett GeForce 9400GT idag, så blir spennende å se om jeg klarer 1080P på en gammel P4 3GHz.

Ser ut som denne tråden kan hjelpe http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=34658

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Da har jeg fått satt opp hele maskinen, og må si jeg er _imponert_ over hva denne klarer. P4 3GHz, ca 30% last når jeg spiller av 1080p materiale. Nå kjører jeg riktignok en unstable release, så noen filer kraskjer dessverre xbmc på, men stort sett må jeg si meg godt fornøyd(har en annen xbmc med "stable" Intel Q9450). Nå kjører jeg en minimalistisk Ubuntu, med automatisk oppstart av xbmc. Booter på rundt 20sek og da er systemet oppe å går.

Lenke til kommentar
Da har jeg fått satt opp hele maskinen, og må si jeg er _imponert_ over hva denne klarer. P4 3GHz, ca 30% last når jeg spiller av 1080p materiale. Nå kjører jeg riktignok en unstable release, så noen filer kraskjer dessverre xbmc på, men stort sett må jeg si meg godt fornøyd(har en annen xbmc med "stable" Intel Q9450). Nå kjører jeg en minimalistisk Ubuntu, med automatisk oppstart av xbmc. Booter på rundt 20sek og da er systemet oppe å går.

Phoronix har også testet tidligere: Linky. De oppnådde veldig gode resultater med en amd sempron til $20 og nvidia gf 8400 :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...