TheMaister Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 VDPAU er genialt Fikk først ikke vdpau til å virke skikkelig (hadde oversett at man måtte bruke -vc ffh264vdpau i mplayer <_<). Men nå ligger jeg på <5% CPU usage med vdpau. Bare synd at vsync ikke er støttet/funker enda :\ Hva betyr det i praksis? At ikke vsync funker? Vel .. tearing i video ser veldig stygt ut. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Aha. Så ikke helt klart til bruk enda, mao? Jaja, kan lønne seg å gå for nvidia uansett da, tydeligvis. Da blir det vel intel og, selv om jeg hadde lyst å hjelpe lillebror litt. Endret 8. mars 2009 av NgZ Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 VDPAU er genialt Fikk først ikke vdpau til å virke skikkelig (hadde oversett at man måtte bruke -vc ffh264vdpau i mplayer <_<). Men nå ligger jeg på <5% CPU usage med vdpau. Bare synd at vsync ikke er støttet/funker enda :\ Hva betyr det i praksis? At ikke vsync funker? Vel .. tearing i video ser veldig stygt ut. Kjører mplayer og vdpau helt uten tearing, bare skru av composite i xorg.conf og legg til vsync=1 mplayer sin config. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hmm :\ Prøvde, men har fortsatt tearing. Driverversjon bruker du? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 180.37, altså du har lagt til Section "Extensions" Option "Composite" "Disable" EndSection i xorg.conf? Min mplayer config, hvis det skulle være relevant: [roberth@Magda ~]$ cat .mplayer/config # Write your default config options here! monitoraspect=16:9 cache=8192 cache-min=4 vo=vdpau,xv, vc=ffh264vdpau, ao=alsa zoom=1 double=yes af=volnorm subfont-text-scale=3 subfont-osd-scale=3 vsync=yes Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Har ikke satt det til Disable, nei Må den eksiplitt settes til Disable altså, hmm Skal teste nå. Takker for mplayer config EDIT: Å dæven! Det funker. Takker så mye. Endret 8. mars 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Å disable det vil umuligjøre transaparent-effekter, skygger o.l., vil det ikke? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Å disable det vil umuligjøre transaparent-effekter, skygger o.l., vil det ikke? jo. alt har sin pris, dessverre Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Å disable det vil umuligjøre transaparent-effekter, skygger o.l., vil det ikke? Jepp, du må velge mellom, sirkuseffekter eller perfekt avspilling av video. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 En smule skygge er da ikke sirkuseffekt. Kjører for øyeblikket hverken skygge eller andre effekter. Og har i hvert fall ikke noe behov for å gjøre det på en htpc. Kommer til å gå for dette oppsettet btw. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hvis du planlegger å kjøre vdpau burde du han minst 512 mb videominne. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Det kan man vel stille inn i biosen når det er innebygd? De fleste på xbmc-forumet kjører interne skjermkort. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 XBMC kjører ren software til video. Eller har det endra seg? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 XBMC under linux har en egen vdpau-branch, så det har nok endret seg. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Aha Har ikke fått xbmc til å kompilere på arch though, så får ikke testa det :\ XBMC er veldig nais :3 Var en kar en gang som hadde ferdig kompilerte pakker for 32 og 64-bit før, men finner de ikke igjen :\ Endret 9. mars 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) XBMC har egne pakker for ubuntu, men tror ikke de har noe for arch. Nå er ikke det så farlig, da xbmc kompilerer relativt greit på de fleste distroene. Har forøvrig gått til innkjøp av ett GeForce 9400GT idag, så blir spennende å se om jeg klarer 1080P på en gammel P4 3GHz. Ser ut som denne tråden kan hjelpe http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=34658 Endret 9. mars 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Da har jeg fått satt opp hele maskinen, og må si jeg er _imponert_ over hva denne klarer. P4 3GHz, ca 30% last når jeg spiller av 1080p materiale. Nå kjører jeg riktignok en unstable release, så noen filer kraskjer dessverre xbmc på, men stort sett må jeg si meg godt fornøyd(har en annen xbmc med "stable" Intel Q9450). Nå kjører jeg en minimalistisk Ubuntu, med automatisk oppstart av xbmc. Booter på rundt 20sek og da er systemet oppe å går. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Da har jeg fått satt opp hele maskinen, og må si jeg er _imponert_ over hva denne klarer. P4 3GHz, ca 30% last når jeg spiller av 1080p materiale. Nå kjører jeg riktignok en unstable release, så noen filer kraskjer dessverre xbmc på, men stort sett må jeg si meg godt fornøyd(har en annen xbmc med "stable" Intel Q9450). Nå kjører jeg en minimalistisk Ubuntu, med automatisk oppstart av xbmc. Booter på rundt 20sek og da er systemet oppe å går. Phoronix har også testet tidligere: Linky. De oppnådde veldig gode resultater med en amd sempron til $20 og nvidia gf 8400 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå