NgZ Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Har nettopp satt sammen en El Cheapo HTPC. AMD Athlon 64 X2 4850E 515,- Amentio 515,- AOpen H340 445,- Amentio 445,- Gigabyte GA-MA74GM-S2H 558,- Datakjeden 558,- Samsung SH-S223F 190,- Meeter.no 190,- ...16 GB SDHC Class 6 272,- Multicom 272,- Stort billigere får man ikke spilt av alt man finner av 1080p. Men det var jo for godt til å være sant. Er det mulig å få til videoakselerasjon på dette kortet under linux? Kortet er et HD3400 integrert på hovedkortet. Litt googling virket ikke akkurat oppløftende, for å si det slik. Det virker som om det er på stadiet "er til stede, men fungerer ikke til noe." Noen som har noe kunnskap på området? red: La til informasjon om GPU'en. Kanskje litt vesentlig. Jeg vil helst slippe å innrømme ovenfor dama at "øh, linux funker ikke til akkurat dette, skjønner du", når hun oppdager at htpc-en kjører windows. Endret 6. mars 2009 av NgZ Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hehe. Hardwareakselerasjon av video under linux er ikke helt i mål enda, dvs nvidia har gjort mye, men har vel fremdeles til gode å lansere en offisiell driver som støtter det. AMD har ikke engang sluppet en betadriver med det. Intel er på vei, men er også langt unna målet. Følg med og les på phoronix.com, de er alltid først med det siste på denne fronten med flere oppdateringer i mnd. Jeg ville nok ikke håpet på hardwareakselerasjon før tidligst til sommeren fra nvidia, og AMD.. tja.. Forhåpentligvis før neste sommer Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Jaja, da får jeg "gleden" av å pusle med windows igjen også. Mulig jeg ender opp med to maskiner med arch, en filserver med opensolaris, og en htpc med windows. Jeg hadde håpet å holde meg til litt færre OS. Får spørre i Windows-delen hva det beste opplegget for software er da. Søren og, jeg som allerede hadde laget meg et fint oppsett med pc-fjernstyring med Wiimoten min i linux. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Jaja, da får jeg "gleden" av å pusle med windows igjen også. Mulig jeg ender opp med to maskiner med arch, en filserver med opensolaris, og en htpc med windows. Jeg hadde håpet å holde meg til litt færre OS. Får spørre i Windows-delen hva det beste opplegget for software er da. Søren og, jeg som allerede hadde laget meg et fint oppsett med pc-fjernstyring med Wiimoten min i linux. Du får ikke noe mer "akselerering" enn skalering på GPU (Xv). Jeg tror ikke AMD-driveren støtter XvMC, VDPAU er visstnok støttet i FFMPEG (men forbeholdt Nvidia GPU) og AMD sin XvBA tror jeg ikke er støttet i noen videodekoderprogramvare i dag (og til GNU/Linux). Husk likevel at dekoderen (kodeken) må ha spesifikk støtte for DxVA (som er MS sitt alternativ til ovenfornevnte). Det er ingen svart magi her: Forventer du å få dekoding av video på GPU på Windows så må du regne med å betale for det. De aller, aller, aller, aller, aller, aller, aller fleste (og enda flere) gratisavspillere til Windows bruker også FFMPEG - eller kode fra prosjektet. Avhengig av hva slags input DxVA klarer å ta, så tror jeg at avspillere som bruker FFMPEG ikke klarer å dra fordel av noen spesiell maskinvareakselerasjon.(Dessuten er man like langt hvis libavcodec - kodekdelen av FFMPEG - uansett ender opp med den kompliserte oppgaven å dekode videostrømmen). Endret 7. mars 2009 av Manuel Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Har allerede googlet dette litt, og det skal finnes flere gratisalternativer som gjør dette. Om noen av dem funker med et mediacenter derimot.. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Bare vær varsom: Hvis avspilleren bruker libavcodec, så ville jeg heller gått påstanden om HW-akselerasjon i sømmene, men igjen: Dette er noe jeg tror. HW-akselerasjon er ikke HW-akselerasjon. Mange bruker begrepet om skalering og når avspilleren og grafikkdriveren benytter seg av det, men det er langt ifra det samme som å utføre hele dekodingsprosessen på GPU. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Må ærlig talt innrømme at jeg er rimelig forvirret nå. Mulig jeg har blandet granatepler og overmodne bananer... Det gjelder som sagt et integrert HD3400 Radeon-kort/chip. I følge ulike tester bla. her, gir dette fantastisk ytelse under HD-avspilling. Men om dette skyldes "ekte" hardwareakselering eller ikke, ble jeg plutselig veldig usikker på... Kanskje dette kortet bare er magisk? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Kanskje dette kortet bare er magisk? Neida. Det er ingen magi her Testoppsettet viser at programmet Cyberlink PowerDVD 7 ble brukt til avspilling av video. Windowsversjonen av dette programmet støtter DxVA (med egne kodeker), noe som betyr at deler av - eller hele - dekodingsprosessen kan utføres på støttede grafikkort. Én grunn må jo folk ha til å punge ut for noe man kan få gratis Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Eneste måte å få hardwareakselerasjon i Linux (pr.idag) er gjennom VDPAU. Da må du velge nVidia (8/9+). Merk at også Intel har planer om å støtte VDPAU. Har aldri sett på ATI som et seriøst alternativ i Linux (utennom Rage-serien ). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Jaja, alt kan jo ikke være optimalt. Men for å klare dette på linux, må jeg vel ha en prosessor til de dobbelte av prisen, med høyere strømforbruk, mer varme=mer kjøling=mer støy osv. Dessuten ER video-ut-mulighetene under windows bedre enn under linux. Jeg kan være fan av config-filer i teorien, men når jeg i windows kan klikke på en utgang i kontrollsenteret, og velge hvilken oppløsning, dybde, osv, som skal kjøres ut, uansett om en monitor er "oppdaget" eller ikke på den tilkoblingen, så er det alt for tydelig at det er både enklere og bedre i windows enn i linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Uten hjelp av skjermkort trenger du en kraftig CPU, Min Core2 (2.4) greier det meste, men sliter med load mellom 50-80% avhengig av filmtype. Mine Intelkort fungerer veldig bra på forskjellige outputs (vga/dvi/hdmi), er plug-and-play her, eneste er når man skal konfigurere noe utennom standard, da er det vanligvis fram med teksteditoren eller xrandr. Hos nVidia er dette mye bedre, de har et funksjonibelt kontrollpanel på høyde med Windows. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 VPDAU har så godt som modnet seg nå, nvidia fokusert veldig på bugfixing den siste tiden, VDPAU fungerer i hvertfall utmerkes hos meg med siste svn snapshot av mplayer som har fått innebygd VDPAU støtte og geforce 9800gt med nvidias driver versjon 180.37. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Uten hjelp av skjermkort trenger du en kraftig CPU, Min Core2 (2.4) greier det meste, men sliter med load mellom 50-80% avhengig av filmtype. Mine Intelkort fungerer veldig bra på forskjellige outputs (vga/dvi/hdmi), er plug-and-play her, eneste er når man skal konfigurere noe utennom standard, da er det vanligvis fram med teksteditoren eller xrandr. Hos nVidia er dette mye bedre, de har et funksjonibelt kontrollpanel på høyde med Windows. Har du testet den med blueray-riper i 1080p med høy bitrate?Og hvilket kontrollpanel snakker du om? Nvidia X Server settings (nvidia-settings) er ihvertfall totalt ubrukelig til S-video, og VGA der den ikke oppdager monitoren. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Har fremdeles ikke vært borti en film jeg ikke greier, men loaden kan fort ligge på 80% på "store" filmer (maskinen har Intel GMA X3500 på X.org 7.3). Har generelt bare gode erfaringer med nvidia-settings. Endret 7. mars 2009 av olear Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg har kun gode erfaringer med nvidia-setting når det gjelder dvi/vga-utganger , og den oppdager monitoren. Hvis ikke (gammel, halvdefekt eller hva-vet-jeg monitor) kan man ikke si til nvidia-settings at "på den utgangen skal du kjøre med den oppløsningen" og så få bilde. Man er avhengig av at nvidia-settings oppdager den. Noe som aldri skjer med s-video for meg. Så er ikke 7000M det beste eller best støttede kortet de har laget heller da. Men tror du prosessoren jeg har satt opp klarer krevende hd-materiale, eller blir den for svak? Folk sier ja i de forumtrådene jeg har funnet, men de nevner samtidig chipsetet, så jeg lurer på om de bruker hw-akselerasjon uten at de vet om det. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Siste AMD jeg hadde var en XP Barton, så jeg kan ikke uttale meg om ytelse i AMD-land. Min CPU (C2D Conroe [email protected] 4MB) ligger på smertegrensen, du bør finne noe fra AMD som er tilnærmet eller helst bedre en det jeg har. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Har funnet en post her nå som lister rimelig lave krav til en htpc. So are my recommendations really enough for HD contents? One of the most frequently asked questions is if these systems can play 1080p mkv files (as well as BD movies) fine. The answer is yes as you can see in the above chart. Here are screenshots taken in one of the recommended systems (the low-end Intel/NVIDIA system) when a 1080p mkv file is played back. Whether hardware acceleration of the GPU is on or off, the file can be played back fine. * Pentium Dual-Core E5200 2.5GHz 2MB L2 cache * GA-E7AUM-DS2H GeForce 9400 mGPU mATX * DDR2-800 2 x 1GB * Windows Vista SP1 32-bit * MPC-HC with MPC Video Decoder (the first screenshot)/ffdshow Video Decoder (the second screenshot) and madFlac Decoder * 1080p mkv file created from Blu-ray Spider-Man 3 with FLAC audio track encoded from Dolby TrueHD; the first 100 seconds of chapter 44 with max bitrate around 36Mbps Hardware Acceleration ON (MPC Video Decoder) If GPU hardware acceleration is used, max CPU usage is around 33%. Hardware Acceleration OFF (ffdshow Video Decoder) ffdshow does not support GPU hardware acceleration (yet). Max CPU usage is around 70%. Men det finne ikke en jævla graf der, og heller ikke et eneste screenshot. Typisk. Når jeg endelig nesten hadde bestemt meg. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 VDPAU er genialt Fikk først ikke vdpau til å virke skikkelig (hadde oversett at man måtte bruke -vc ffh264vdpau i mplayer <_<). Men nå ligger jeg på <5% CPU usage med vdpau. Bare synd at vsync ikke er støttet/funker enda :\ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 VDPAU er genialt Fikk først ikke vdpau til å virke skikkelig (hadde oversett at man måtte bruke -vc ffh264vdpau i mplayer <_<). Men nå ligger jeg på <5% CPU usage med vdpau. Bare synd at vsync ikke er støttet/funker enda :\ Hva betyr det i praksis? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Jeg skal gå til innkjøp av ett geforce kort i nedre del av skalaen(billigste jeg finner), for å pare denne med en P4 3GHz, kun for å se om denne hardware(vdpau) greia fungerer. Tenkte å bruke XBMC som løsning. Så jeg kan jo komme tilbake til denne tråden når dette er oppe å går(burde være oppe å gå i løpet av uka). Endret 8. mars 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå