Mannen med ljåen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei folkens! Sigaretter er merket etter hvor mye gift de inneholder. En pakke med 10 Prince er merket følgende: Tjære 10 mgNikotin 0,9 mg Karbonmonoksid: 10 mg Det jeg lurer på er om karbonmonoksid og nikotin er farlig. Det er allment kjent at tjære setter seg i lungene. Alle har sett antirøykkampanjer der man viser bilder av svarte lunger. Tjære gir tydeligvis permanente skader. Men hva med karbonMONOksid? Og nikotin? Jeg vet at karbonmonoksid er farlig. Man kan dø av det hvis man innhalerer en dødelig dose. Men hva hvis man IKKE innhalerer en dødelig dose? Er små mengder karbonmonoksid farlig over tid? Setter nikotin seg i lungene? Eller er nikotin fra sigaretter like "ufarlig" som samme mengde nikotin fra Nicorette eller snus? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Karbonmonoksid eller CO. En forbinnelse som består av ett karbonatom og ett oksygenatom. Dannes under forbrenningen av tobakk. Det er giftig fordi når du får det i blodet vil en del av hemoglobinet bli omdannet til karboxy-hemoglobin. Les mer om giftvirkningene på Wikipedia Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Karbonmonoksid i små mengder er nok ikke så "farlig" i den forstand at du neppe dør av det, men helt sunt er det ikke heller. Det ødelegger (som k-orm sier) de røde blodcellene dine, slik at blodet ditt blir dårligere til å ta opp og frakte blod rundt. Resultatet er dårligere kondis, som gjerne forverres ytterligere av lungeskade fra tjære etc. Nikotin er et sentralstimulerende middel, som medfører avhengighet, både psykologisk og fysisk. Hvorvidt det skader hjernecellene direkte vet jeg ikke, men jeg vil tro det forstyrrer blant annet dopaminnivået i hjernen (dopamin er signalstoffet hjernecellene bruker seg i mellom), spesifikt øker det nivåene. Dette kan over tid medføre en nedsatt følsomhet for dopamin, noe som betyr at hjernen din må ha nikotin eller andre ytre stimula, i stadig høyere doser, for å fungere normalt. EDIT: typo Endret 8. mars 2009 av kyrsjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå