Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Sitat: "Men kvaliteten er så dårlig at fisken var merket fra produsenten Fjordlaks at den kun kan tilvirkes innenlands". link Er dette tilfelle? At så dårlig mat kan "tilvirkes" innenlands. Er det slikt som er å finne i fiskekaker og lignende produkter? Isåfall har jeg spist min siste fiskekake. Endret 6. mars 2009 av pybalto Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det beste er å spise mat ingen har gjort noe særlig med. Kjøp heller råvarer og tilbered maten selv. Da har du kontroll på omtrent alt du får i deg. Det er i de fleste tilefeller også sunnere mat. Med kjøttkaker, fiskekaker og lignende er det ikke alltid like lett å vite hva man kan finne i maten. Det er mye rart som kan både se ut og smake som fiskekaker. "If made by man, I won't eat it" Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Joo.. det er nå sant. Om jeg vil ha fisk så fisker jeg den egentlig selv. Men fiskekaker har jeg aldri lagd, kjøttkaker er lette å lage så det er sikkert fiskekaker også. Men mye styr da.. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det kommer veldig ann på hvilken markedsituasjon bedriften som selger er i. Si at den har tilnærmet monopol på innenriks, mens den må kjempe mot andre bedrifter utenriks. Da er det naturlig at en sender den beste fisken ut av landet, da en har lyst til å imponere markedet der ute (og dermed få større markedsandel => tjene mere penger). Er det andre bedrifter som konkurrerer på innenriksmarkedet dog, så vil noe av kvalitetsfisken gå innenlands også - for å sikre markedsandel på dette segmentet, Så hvis noe skal bli lært av denne artikkelen; styr unna Fjordlaks - men ikke styr unna fiskekaker Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Det jeg reagerte på var at det var gitt eksportforbud, men at fisken allikevel kan tilvirkes innenlands. Endret 6. mars 2009 av pybalto Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 JeppJepp. Det er strengere krav på frakt av mat på tvers av landegrenser enn det er på bruk av mat innenfor landegrensene. Det er et litt uheldig faktum som kan motvirkes av oss forbrukere ved å kjøpe "kvalitetsprodukter" kontra billigprodukter. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det er ingen andre land som vil ha fisken, fordi hygieneforholdene ved produksjonsbedriftene er for dårlige... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Det betyr jo at det er tryggere å kjøpe fiskekaker fra kina istedenfor fra en norsk produsent? ... kommentar til sondrings innlegg. Endret 6. mars 2009 av pybalto Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) mnja, Kina (og alle andre land for den del) har sine problemer også. For eksempel melkeskandalen som har rast. edit: men skulle likt å visst hva mattilsynet legger i "kun kan tilvirkes innenlands". er det snakk om foredling med tanke på for til mennesker eller går det til kattemat? Endret 6. mars 2009 av Leken Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det betyr jo at det er tryggere å kjøpe fiskekaker fra kina istedenfor fra en norsk produsent? Jeg ville anta det ja. En kan konkurrere i et marked på basis av pris og/eller kvalitet - og på grunn av tollsatser som beskytter lokal industri ville jeg gjette at det å konkurrere på kvalitet gir best resultat i utenlandske markeder. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er et litt uheldig faktum som kan motvirkes av oss forbrukere ved å kjøpe "kvalitetsprodukter" kontra billigprodukter. Det er ikke nødvendigvis et skille på subjektiv matkvalitet mellom dyr og billig mat. Altså om det er mat som er av interesse for mattilsynet. Uten å pårope meg fiskeekspert så tror jeg heller at jeg hadde kjøpt en hel frossenfisk enn en som hadde ligget i et naust sløyet i går. Det betyr jo at det er tryggere å kjøpe fiskekaker fra kina istedenfor fra en norsk produsent? Det betyr det er bedre å kjøpe norsk fisk i Kina enn i Norge. Som det fremkommer av artikkelen er et slik krav om høyere standart på fisk til utlandet en bransjenorm for å opprettholde norsk fisk sitt gode navn og rykte utenlands. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Best å fiske selv, da får man med alle tungmetallene... Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det er ingen hemmelighet at i norsk råvare produksjon sendes de beste produktene utenlands. I Norge utføres det proteksjonisme, så produktene enn leverer har ikke så stor betydning etter som utvalget er lite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå