Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er nprosec.exe?

Anbefalte innlegg

Makinen med WinXP Norman Security Suite hadde fungert perfekt da jeg avsluttet arbeidsøkten og slo av maskinen. Da jeg startet opp en time senere tok det 10 min å starte opp, NormanSS ble ikke startet. Maskinen brukte 100% CPU og kunne rimeligvis ikke utføre noen oppgaver.

Av prosessene som kjørte brukte

npc_tray.exe 25%

Zanda.exe 25%

nprosec.exe 50%

av prosessoren. De to første er vel prosesser knyttet til Norman SS, de avsluttet jeg greit.

Det førte til at nprosec.exe brukte 99% av CPU.

Jeg har imidlertid ikke funnet noen forklaring på nettet om hva nprosec.exe er. Det lar seg heller ikke avslutte, det kommer bare opp en melding om den ikke er tilgjengelig.

Jeg har en Acronis True Image kopi som jeg kan laste inn, eller finnes det en annen løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har imidlertid ikke funnet noen forklaring på nettet om hva nprosec.exe er. Det lar seg heller ikke avslutte, det kommer bare opp en melding om den ikke er tilgjengelig.

Jeg har en Acronis True Image kopi som jeg kan laste inn, eller finnes det en annen løsning?

Ja det er muilg med bruk av verktøy som (process explorer,process monitor,active ports)

Dette vil av erfaring gi mye arbeid viss du er ukjent med de verktøy.

Det enkleste for deg er og avinnnstalere Norman.

Norman kan stå og jobbe mot en oppdatering som ikke gikk helt greit eller noe annet.

Istenfor og feilsøke på hva prosesser fra Norman jobber mot er det mye lettere og fjerne alt av Norman.

Pass på at prosess bruken er bra etter du har fjernet Norman,viss ikke bruk Norman sitt eget avinstallasjon verktøy for og fjerne alt.

Innstalere på nytt igjen når alt av Norman er borte og prosessforbruk bra.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd.

Av-og reinstallere Norman er hva jeg også hadde tenkt, når dere bekrefter at nprosec.exe er et Normanprogram. Jeg frykter bare følgende problem: Hvordan skal maskinen klare en så krevende oppgave som å avinstallere et program når 100% CPU ressurser er opptatt? Det vil vel ganske fort gå i stampe og mislykkes? Finnes det en måte å begrense nprosec.exes CPU bruk slik at nok resurser kan reserveres til avinstalleringen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg vil tro den bruker 100% fordi det er dette som er ledig. Med en gang du kjører et annet program vil mest sannsynligvis denne prosenten synke.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Takk for gode råd.

Av-og reinstallere Norman er hva jeg også hadde tenkt, når dere bekrefter at nprosec.exe er et Normanprogram. Jeg frykter bare følgende problem: Hvordan skal maskinen klare en så krevende oppgave som å avinstallere et program når 100% CPU ressurser er opptatt? Det vil vel ganske fort gå i stampe og mislykkes? Finnes det en måte å begrense nprosec.exes CPU bruk slik at nok resurser kan reserveres til avinstalleringen?

CPU-tid blir distribuert mellom programmene. Programmet bruker bare 100% CPU når ingen andre programmer "konkurrerer" med det.

CPU-en går ikke tom for ressurser (men minnet kan hvis programmet lekker).

Lenke til kommentar

Takk igjen

Det gikk dessverre som jeg fryktet: avinstalleringen startet, løp gjennom noen prosesser til bildet "vent mens Norman SS konfigureres, 59 sek gjenstår" kom opp. Der ble prosessen stående i 45 minutter. Jeg antok at den ikke ville komme vider og avsluttet. Burde jeg ha ventet lengre? Så prøvde jeg i sikkermodus. Der kommer alle programmer opp under "fjern programmer" - untatt Norman. Så prøver jeg "Alle programmer", høyreklikker Norman for å åpne for bruke Normans eget avinst. prgr. Da fryser maskinen igjen og intet skjer.

Må jeg ty til Acronis kopien eller finnes det løsninger?

Lenke til kommentar

Jeg kan fjerne norman manulelt for deg,må bare ha logger så jeg ser passering av alt.

Last ned OTViewIt til skrivebordet.

Steng alle vinduer dobbelklikk på OTviewlt.

Merk av på "scan all user" boks.

KLikk på "Run Scan" la programmet kjøre.

Ferdig vil den lage to logger,post OTViewIt.txt og Extras.txt i din neste post.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Det var et meget generøst tilbud, SNIPPSAT. Dessverre hadde jeg allerede løst problemet på den lite sofistikerte måten å laste inn en tidligere kopi av disken (Acronis True Image)

Nå har jeg et annet problem: Den stasjonære PCen led samme skjebne som den bærbare en dag tidliger: ble fryktelig treg, jeg slo av strømmen, siden ville den ikke starte opp i det hele tatt. Jeg hadde en kopi på en annen intern harddisk som jeg nå har satt inn. Den gamle disken har jeg nå satt inn i et Akasa kabinett i den tro at jeg skulle redde noen filer. Så får jeg følgende problem: Feilmelding: "Ikke tilgjengelig. Feil ved utføring av inpage-operasjon" Lar denne disken seg åpne i det hele tatt?

Hører dette problemet egentlig hjemme et annet sted på forumet?

Endret av karebo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...