Gå til innhold

Ungdoms holdning til minoriteter

Anbefalte innlegg

Jeg vil først si at jeg går i 8. klasse, og alt jeg skriver her er egne erfaringer fra skolen og lokalmiljøet.

Der jeg bor er det ingen som reagerer hvis noen kaller opp andre med uttrykk som jævla homse faens svarting. Dette er helt vanlig tale, og er uttrykk som blir brukt selv om personen verken er svart eller homofil. Der jeg bor er ungdommen veldig fremmedfiendtlig.

Her om dagen var jeg vitne til at 3 somaliske 4.klassinger og en somalisk 2.klassing sloss med 3 norske 4.klassinger. Jeg og noen andre prøvde å virke skremmende så de slutta å sloss, men det funka ikke. Vi tok ikke noe parti. Uansett... Plutselig, imens denne 2.klassinger ligger på bakken, kommer en norsk 4.klassing å sparker til henne og kaller henne en jævla hore. Jeg tar tak i gutten som sparka og sier til han at man ALDRI skal skade noen som er mindre enn seg, uansett. Han sier til meg på en barnslig måte: 'Jeg er rasist jeg', river seg løs og går til angrep på en annen fyr. Det utsagnet sier litt om hvor lite motiv gutten egentlig hadde, hele motivet hans var nemlig at de var somaliske.

Så kommer det noen 9.klassinger. De sier at de somaliske ungene burde tåle å få litt deng, når de er så frekke og kommer og ta over landet vårt. Det var det jeg ble mest frustrert av.

Hvordan kan et menneske sparke til en som er mindre enn seg bare på grunn av hudfarge, og hvordan kan en 9.klassing være så trangsynt?

Sånne ting som dette er helt vanlig der jeg bor, men dette er første gang jeg har følt at jeg har måttet blande meg inn...

Hva slags holdninger er det man har i dag, og hva er det som påvirker oss ungdom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er fordi foreldrene driter i oppdragelse, det er så jævla synd at man ikke kan selv gi dem ris på baken slik at de i ukesvis ikke kan sitte, etter slike gjentatte opplevelser for man nok has på disse små jævlene

Det er fordi foreldrene sitter foran TV-en og freser mot "de jævla utlendingene" og sier at om "det og det" er rasisme så er jeg faen meg rasist.

Lenke til kommentar
Herregud, det var jo et fantastisk bra nærmiljø du har. Det er år og dag siden jeg hørte noen kalle en annen for svarting, neger, utlending, etc.

Hvor bor du?

Det er vel ikke uvanlig hvis du kommer litt ut på bygda. Er nok en stor andel av norsk ungdom som har en liten rasist inne i seg.

Lenke til kommentar

Bygdefolk generelt har lett for å være rasistiske. Her har tilogmed politikerne i komunen bestemt at asylmottak er totalt uønsket, og en merkbar brøkdel av befolkningen har skrevet under på en underskriftskampanje mot det. Heldigvis ser det ut som om UDI kan finne på å presse det gjennom alikevel :)

Ordbruken henger selvsagt etter ute på landet - som vanlig. Ganske forståelig siden man må ha ord for å uttrykke det om man skal være rasistisk. Men jeg husker engang da det faktisk var stuerent å si neger. Språk forandrer seg i forskjellig tempo.

Jeg vil påstå at jeg ikke er rasist. Greit - 0 problemer til vanlig, men farmor og farfar er veldig skuffet over det. Bygdementalitet igjen.

Ja, ting er annerledes ute på bygda. Utlendinger og folk fra utenfor bygda generelt er lette mål. Såklart blir det bråk.

Lenke til kommentar

Når motviljen er basert på folkets rasistiske holdninger, ja. Underskriftskampanjen bygger kun på fremmedfrykt, og politikerne kunne jo ikke la være å prøve å nekte om de skal ha noen politisk framtid her.

Det hele baserer seg på at eieren av hotellet her i bygda ser at det ikke går, og ser mulighet i å gjøre om deler av hotellet til asylmottak for å bruke lokalene og kunne drive litt hotell i tillegg.

At man kan være skeptisk til sånt - ja. Men å utelukke det helt, uten å engang vurdere det saklig bare fordi bygdefolket ikke vil ha negere rundt seg - er ikke det ren rasisme da?

Har aldri påstått at jeg er noe annet enn en bygdetulling...

Lenke til kommentar

Det er feil å snakke om norske bygder under eitt som rasistiske. Blir som å sei at heile byen er nazi, fordi nokre tølperar ifrå vestkanten var/er det.

Sosiokulturelle forskjellar, enkeltmenneskje sine haldningar, osb. Det skal ikkje meir enn 50 menneskje før ei bygd er "rotten" eller utopia.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
det er fordi foreldrene driter i oppdragelse, det er så jævla synd at man ikke kan selv gi dem ris på baken slik at de i ukesvis ikke kan sitte, etter slike gjentatte opplevelser for man nok has på disse små jævlene

Det er fordi foreldrene sitter foran TV-en og freser mot "de jævla utlendingene" og sier at om "det og det" er rasisme så er jeg faen meg rasist.

Trur sirka alle foreldre fresar mot utlendingar, spesielt no for tida.

Lenke til kommentar

Trur sirka alle foreldre fresar mot utlendingar, spesielt no for tida.

Nei, det gjør de ikke. Mine foreldre gjør det i hvert fall ikke. Heller ikke min kjære farmor.

Lenke til kommentar

Og hva er "fresing" egentlig? Var det "fresing" da min mor fnøs av forslaget om at brannmannskaper i Oslo burde rykke ut med tolk? (Hun har forøvrig stemt SV, hvis noen nå tenker "FrP-bitch")

Hvis "fresing" er slikt som: "De jævla utlendingene asså" - så er det neppe "cirka alle" som holder på slik, selv på bygda.

Lenke til kommentar
Dette er snakk om kulturkollisjoner. Intet annet.

Vi har alle lov til å reagere.

Hva i alle? Så det å sparke en to år yngre unge som ligger på bakken på bakgrunn av at han/hun er mørkhudet er helt greit?

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Bodde selv på bygda før jeg flyttet til hovedstaden. Er enig i at bygdeholdninger kan være trangsynte. F.eks. hørte jeg mye dritt om Oslo; at det er "umulig" å kjøre der (for vanskelig for dem sikkert, siden jeg kjører helt fint), at det er så mye utlendinger der (med den holdninga de hadde så var det ikke rart de flytta til storbyene), at alt er så dyrere der (er uenig i mat pga mye konkurranse som driver prisene ned, mens restauranter i bygd er mye dyrere og dårligere pga "monopol") osv.

Kjenner andre som ble mobbet big time (slåsskamp og det som verre er) bodde i bygda da det foregikk. Selv ble jeg mest psykisk mobbet og fryst ut pga jeg aldri var "in" blant bygdefolka. Nå har jeg flyttet så de er sikkert veldig fornøyd med å få vilja si.

Var innom par bygdesteder i etterkant i forbindelse med å holde stand i noe LAN-arrangementer. Merket de blikkene som sier at jeg er en slags alien fra et sted langt borte. Jeg er jo hyggelig og høflig, selv om jeg ikke matcher dem i klesmåte og dialekt ---> ergo "alien"-stempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...