Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

på do i tide og utide

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest tissetrengt

Hei

Jeg mener selv at jeg springer for ofte på do. Nå vet jeg ikke hva som er normalt. Dette har pågått en stund, men blitt værre i de siste. Når jeg vil tisse, føler jeg at jeg ikke klarer å holde meg. Har prøvd å holde meg, og har flere ganger holdt på å gå galt.

I dag bestemte jeg meg for å måle veskeinntak, samt skrive ned hvor ofte jeg har gått på do. Jeg føler selv at jeg drikker så mye jeg har behov for.

I dag har jeg gått på do:

kl 6:15, 8:20, 9:50, 12:50, 14:10, 14:55, 15:30, 16:50, 17:20, 20:00

I følge mine beregner har jeg drukket 2,5-2,8l vann i dag. I tillegg har jeg drukket en boks Pepsi Max (0,33l) i kveld. Jeg har enda ikke vært på do etter kl 20, som jeg synes er litt rart, siden jeg har drukket 1 glass vann og en boks Pepsi Max.

Jeg trener som regel hver dag, og må derfor drikke ekstra mye vann etter trening. Hva tror dere? Må jeg til legen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_diabetiker

Ah, dette vekker vonde minner. Jeg kjenner meg så absolutt igjen i denne situasjonen. Jeg drakk nok også litt mer enn det der om dagen, og jeg spiste usannsynlig mye uten å bli mett. Enda gikk jeg ned fra 90kg til 70 kg på et år.

Ånden min ble jeg fortalt hadde en lukt av "frukt" og jeg begynte å utvikle noe som jeg først tenkte var kukost, men som viste seg å være et biprodukt av at kroppen min bokstavelig forbrandt fett.

Dette hadde pågått i noen måneder, men jeg tok endelig i sommer kontakt med legen. Der fikk jeg konsantert Diabetes en slags diabetes type 1 (en slags betyr at jeg heller mest mot type 1, men jeg mangler noen av de kjennetegnene som kraktiriserer type 1).

Jeg ble umiddelbart sendt på sykehus, der jeg fikk kjempegod opplæring av noen søte sykesøstre. Nå er jeg tilbake til normalvekt, og jeg har lært å leve med diabetesen!

Jeg vil anbefale deg å faste (dvs ikke spise etter 2100) og påfølgende morgen gå på din lokale helsestasjon for å måle ditt blodsukker. Selve testen er veldig kjapt gjennomført, men det er viktig at du er fastende før den tas.

Lenke til kommentar

Hmm, til meg så har jeg flere do besøk jo mere jeg drikker. Er oftere på do på ettermiddagen og kveldstid enn tidligere på dagen. Det er fordi jeg drikker mer. Du kan prøve å drikke mindre en dag, å se hvordan resultatet ditt er.

Eller så vil jeg anbefale en tur til legen, det er nok det smarteste.

Ooh! Har lyst på Diabetes 1. Trenger litt slanking.

Tror ikke du har så veldig lyst på det. Sette sprøyter hver dag, eller gå med pumpe som også må skiftes to ganger i uka. Det er helt galt når folk begynner å få lyst på sykdommer som andre personer sliter med. Jeg har bekjente som har Diabetes og i starten var det ikke lett for de heller. Men som Diabetiker beskriver så lærer du å leve med det. Og det går helt fint for de fleste.

Diabetiker stor respekt til deg. Jeg har respekt for folk med Diabetes. De er tøffe personer, med tanke på hva de har måttet gjennomgått ( tenker på sprøyter og slikt ). Malley setter du sprøyter eller har du pumpe?

Endret av Berserk II
Lenke til kommentar

Min søster har diabetes, vet faktisk ikke hvilken type, men det er den farligste tror jeg, hun har hatt den siden hun var 2 år gammel. Hun begynte med sprøyte og slikt, men bruker pumpe nå tror jeg. Hun bor ikke hjemme så er ikke helt greit å vite, hehe.

Virker som et slit med tanke på matinntak osv. Og nei Lord G, du vil ikke ha diabetes, og det er ikke pent gjort å tulle med sånt.

Også, en gutt i gaten jeg var bestevenn med en gang, han fikk diabetes i 12-års alderen. Han greier seg helt fint med det, men er nok ikke alle som er like tilpasningsdyktige. Jeg har også stor respekt for dem med diabetes.

Lenke til kommentar
Gjest tissetrengt

Hei

Takk for svar. Tror ikke jeg har diabetes. Ingen i min slekt har/hatt diabetes. er normalvektig. Er mann 27 år gammel. Spiser mye frukt og grønnsaker og brødmat. Har nok alt for mye sukker/salt/fett i kostholdet, da jeg spiser både potetgull og sjokolade hver kveld. Men har prøvd å kutte litt ned på dette. Jeg kan tenke meg at jeg drikker 2-3l vann hver dag. Trodde det var normalt. Har alltid lest at man skal drikke mye vann. Drikker ikke noe annet enn vann, untatt sukkerfri brus på kveldene. Drikker ikke mye brus, kun 1 glass.

Som sagt så trener jeg, og drikker en god del vann, både før og etter trening.

Hvor ofte jeg må do, varierer selvsagt alt etter hvor mye og ofte jeg drikker vann. Er det noe galt med meg, eller er det normalt når man drikker så mye vann?

Lenke til kommentar
Hei

Takk for svar. Tror ikke jeg har diabetes. Ingen i min slekt har/hatt diabetes. er normalvektig. Er mann 27 år gammel. Spiser mye frukt og grønnsaker og brødmat. Har nok alt for mye sukker/salt/fett i kostholdet, da jeg spiser både potetgull og sjokolade hver kveld. Men har prøvd å kutte litt ned på dette. Jeg kan tenke meg at jeg drikker 2-3l vann hver dag. Trodde det var normalt. Har alltid lest at man skal drikke mye vann. Drikker ikke noe annet enn vann, untatt sukkerfri brus på kveldene. Drikker ikke mye brus, kun 1 glass.

Hvor ofte jeg må do, varierer selvsagt alt etter hvor mye og ofte jeg drikker vann. Er det noe galt med meg, eller er det normalt når man drikker så mye vann?

Jeg har hørt at dobesøk for vannlating kan være normalt opptil 7 ganger. Det KAN altså være normalt at du må tisse så mye når du drikker flere liter med vann. Husk at du får i deg mye drikke gjennom maten også. Derfor har jeg hørt at man stort sett ikke trenger mer vann per dag i tillegg enn rundt 1,5 liter. Men, nå er det jo slik at du spiser mye potetgull, og det kan jo gjøre deg tørstere, og derfor drikker du mer. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å bytte ut alt det fete potetgullet (ja, det er masse kalorier og mettet fett i det!) med frukt og grønnsaker. Hvis du føler du må putte noe i gapet om kvelden, kan du heller kjøpe litt gulrøtter og annet som du enten kan skjære opp og ha dipp til (av og til) eller spise råkost og frukt for seg selv. Jeg lover deg, kroppen din kommer til å elske det! Det er tøft i starten, veldig tøft! Men du klarer det helt garantert! Den dårlige vanen og det suget du vil kjenne, forsvinner etter to uker! Lykke til! :)

PS! Hvis du på noen måte føler deg tryggere ved å få det undersøkt, er det absolutt å anbefale! Du bør oppsøke fastlegen din om du har/får noen som helst mistanke om diabetes. Dette må behandles i så fall!

Lenke til kommentar

Ja jeg ville besøkt fastlegen vist jeg var deg. Å holde igjen lenge når du må på do er heller ikke lurt siden dette kan vere farlig.

Tar med ett lite sitat fra noe en lege skrev som svar til en som hadde det samme problemet:

"Men hyppig tissing kan være mange ting. Den vanligste årsak er at man drikker for mye. Ved flere hormon-lidelser, deriblant sukkersyke (diabetes mellitus) og binyresvikt kan det å tisse mye, være et symptom. Også nyresykdommer og nyreskader kan gi økt vannlating.

Tørste og trøtthet støtter mistanken om sukkersyke. Men du har en annen plage, som kanskje hindrer deg i å komme videre med dette: nemlig det at du har legeskrekk. Jeg kan ikke så lett hjelpe deg med den biten, men kanskje du har venner som kjenner en lege de kan anbefale?

Men du bør klart gå til lege for nærmere undersøkelser. Jeg kan som du skjønner, slett ikke si at du har sukkersyke, men det må utredes."

Lenke til kommentar
Gjest Big_bang

Hadde en kompis med samme problemet, han fikk vite at han hadde nyre problemer.

Så det hadde kankje ikke vert så dumt å få legen til å se på det å kankje ta noen prøver.

Lenke til kommentar
Hei

Hei

du tenker nok på type 2-daibetes. Du kan ha type 1-diabetes selv om du er godt trent, spiser sunt og ikke har noe familie med diabetes.

du burde i allefall få det sjekket.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

En på jobb har diabetes. Han målte blodsukkeret mitt i dag. Han sa det var best å måle 2 timer etter jeg hadde spist. Så da gjorde vi det. 2 timer etter lunsj.

Til lunsj spiste jeg 3 skiver grovbrød med egg, 2 gulrøtter og 1 klememtin.

4,2. Han sier at jeg ikke har diabetes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...