Gå til innhold

NSB - kvalitet, pris og presisjon.


Anbefalte innlegg

Oppussing av tog og vogner fra 50- og 60-tallet hjelper jo ikke når det er høy(ere)hastighetstog på nye, rette dobbeltspor vi faktisk trenger. Utrolig dårlig måte å "gi jernbanen et løft" som de redgrønne kaller det.

 

 

På gjøvikbanen kjøres det vel nesten utelukkende nyoppussa bm69-tog. Allikevel blir det innstilte tog, og masse forsinkelser. Hmm hva kan det skyldes? Kan det være den gamle banen fra gud vet hvilket århundre?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på skole i Oslo. Jeg starta i fjor høst. Da tok jeg toget inn til byen. Dette var da på ettermiddagen jeg reiste innover. Det var mange ganger toget ikke dukka opp, eller kom 20 min for seint. Jævlig irriterende når du har trikker osv du skal bytte til.

 

Nå kjører jeg bilen, bruker jo halvparten av tiden også

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Leste i avisa idag at Jernbaneverket skal få låne penger av staten med en betalingsramme på førti år, dette skal brukes på å modernisere togene og driften. Så da blir det ihvertfall endelig gjort noe, og jernbaneverket har muligheten til å strekke seg lengre enn det de kan med den statlige støtten, som hittil har holdt de tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er ikke noe problem med gamle vogner, vogner kan holde i godt over 50 år så lenge de blir godt vedlikeholdt og oppusset. Det at Norge har eldre vogner enn andre europeiske land er vås, hvis man reiser til Sverige vil man SJ opperer med like gamle vogner som de norske og desuten RC6 lokomotiver som er mye eldre enn de norske EL 18. Lokomotiver og vogner kan faktisk holde i årevis og det er er bare tull å bytte dem ut hvis man i stede kan male og pusse dem opp.

 

Til de som reagerer på at det bare er metallplater i mellom vognen og man kan se ned på skinnene, så er det faktisk dette som skiller togsett og vogner (og har ingenting med alderen å gjøre). Selv moderne vogner ville hatt det samme problemet, nå har ikke NSB moderne vogner og de nyeste togene til NSB er togsett, etter min mening er dette uheldig da B7 vognene fra begynnelsen på 1980-tallet fortsatt ser moderne ut og blir nå oppusset for andre gang innvending, mens vognkassene er like gode. Type 70 settene fra 1990-tallet er derimot snart helt utslitt og nærmere seg enden av sin levetid, siden de har moterer og lignende som blir slitt underveis i vognsettet og ikke bare i et lokomotiv. Dermed vil de fleste være enige om at vogner og lokomotiv har mye lengre levetid enn togsett, og de kan byttes hver for seg, og toggsett er dermed tåplig bruk av penger.

 

Det kan nevnes at Sveits fortsatt bruker 60 år gamle vogner og lokomotiver, disse går som en klokke det dreier seg bare om godt vedlikehold, og interiøret kan pusses opp når det blir utslitt, eller gammeldags. Det er også en STOR løgn at japanske turister tar bilde av norske tog i den tro at de er veterantog, det må i såfall være japanske turister som aldri har vært utenfor de store byene i sitt eget hjemland. I Japan har de riktignok Shinkansen som er et moderne høyestighetstog, men i distriktene har de smalsporet jernbane som hvor lokomotivene er både tregere og eldre enn de norske de er riktignok velholde da. Heller ikke Shinkansen bruker veldig nye tog, mange av togene som trafikkerer Shinkansen er like gamle som B7 vognene som trafikkerer Bergensbanen, og mye eldre enn de norske 73 settene.

 

Det er tåpelig å spre løgner om norsk jernbane, og si at det er fantastisk mye bedre i andre land. Dette er ikke tilfelle, vi kan feks ikke sammenligne Bergensbanen med Japansk høyestighetstog da vi ikke har slike store byer her i landet. Skal Bergensbanen sammenlignes må det være med Japanske landsby tog, eller sveitsisk jernbane, ingen av dem er veldig mye raskere enn norske tog, men skinnene er nok riktignok litt bedre veldlikeholdt, og her har vi et etterslep som regjeringen har tatt tak i men som vil ta tid. Det er alikevel dumt å tro at FrP vil gjøre en bedre jobb, jernbanen kan ikke privatiseres frisk, man må rett og slett bruke penger på bedre bane.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg tror fler enn meg vil si seg enig i at trønderbanen er meget tilfredsstillende. Det er så og si aldri forsinkelser, og når de først blir forsinket så unnskylder de seg meget ydmykt for de fire-fem minuttene for sene de er. I løpet av et helt år med to togturer fra og til Trondheim i uka, har jeg opplevd forsinkelser to ganger. Det er nesten alldri stappfullt på togene heller, bare om man tar siste toget på søndag eller fredag, eller før og etter helligdager.

Togene er oppussede, har stilleavdeling, og... ja?

 

Agenda-toget som går noen få ganger om dagen er en drøm å sitte på. Meget god plass (kanskje med unntak av firersetene der to og to sitter mot hverandre med et bord mellom), MEGET stillegående og uten risting og humping, snack-automat, god air condition og man får en følelse av at reisen går mye fortere.

Lenke til kommentar
Vi har ikke jernbane vi... Nei vent, hele nord-norge har ikke det.

Halve Nord-Norge mener du? Man har da bane helt opp til Narvik, og NSB trafikkerer opp til Bodø.

Norge har ikke bane helt opp til Narvik, siste stopp i den landsdekkende jernbane infrastrukturen er Fauske. Skal du til Narvik med tog, må du ta toget gjennom Sverige, opp til Kiruna.

Lenke til kommentar
Dersom jeg og resten av familien min (3 andre) skal ta en tur til hovedstaden med tog (bor ca 1 time unna), vil dette koste oss ca 810kr (+80 kr dersom man ikke har 400kr i mynt), bare i reisepenger! Er vi heldige, er toget i rute.

 

 

Du vet at hvis du sier til konduktøren at billet maskinen ikke tok sedler så kan ikke de tvinge deg til å betale de 20 kr ekstra?

Lenke til kommentar
Dersom jeg og resten av familien min (3 andre) skal ta en tur til hovedstaden med tog (bor ca 1 time unna), vil dette koste oss ca 810kr (+80 kr dersom man ikke har 400kr i mynt), bare i reisepenger! Er vi heldige, er toget i rute.

 

 

Du vet at hvis du sier til konduktøren at billet maskinen ikke tok sedler så kan ikke de tvinge deg til å betale de 20 kr ekstra?

Det tror jeg da de kan. Har i hvertfall gjort det med meg...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke dere som forsvarer NSB helt blindt. Det er ikke bare fosinkelser som er problemet, det som bidrar mest til å gjøre togturer i Norge ubehagelige er først og fremst elendig kundebehandling og ekstreme priser.

 

Jeg er av den oppfatning at et statseidselskap som NSB skal være der for meg (min funksjon som skattebetaler) og ikke for å tjene penger for staten. Kollektivtilbud, hallo?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke denne klagingen over priser, på lik linje med at de færeste noengang betaler fullpris for en flybillet, betaler vel også de færeste noen gang fullpris for en togbillett. Selv betaler jeg i hvertfall aldri noe mer enn minipris, skal innrømme at jeg sjeldent får de billigste minipris biletten til 199 kroner, men som regel de til 299 eller 399. Det er slettes ingen dårlig pris mellom Bergen og Sandefjord. Skal man sammenligne flybillet med NSB sine fullpris biletter bør man sammenligne med fullpris flybiletter og det er langt mer enn de 900 kronene fullpris togbiletter koster.

Lenke til kommentar
Sip.

 

 

Du vet at hvis du sier til konduktøren at billet maskinen ikke tok sedler så kan ikke de tvinge deg til å betale de 20 kr ekstra?

Det tror jeg da de kan. Har i hvertfall gjort det med meg...

 

Jeg vet ikke hvor "riktig" dette er, men...

 

 

Rent juridisk kan en passasjer nekte å betale NSBs og Flytogets tilleggsgebyrer såfremt du kan forklare situasjonen og fremlegge de store sedler til konduktøren. Innkreving av gebyrer og pristillegg hos NSB og Flytoget fordi du ikke kan vise gyldig billett til tider hvor billettluken er stengt, forutsetter imidlertid at billettautomatene aksepterer gangbar norsk mynt og alle seddelvalører. Her bør NSB og Flytoget instruere sine billettører å vise fleksibilitet og forståelse så lenge de selv er årsaken til manglende billett på toget.

 

jeg er ingen frp'er men ihvertfall dette de skriver

 

Så er jo opp til billettøren viser forståelse. De gjør seg nok vansklige som da krever at du sender klage til nsb. Du vil få pengene tilbake for de merkligste ting. Så det er nok få som orker og stresse gjennom dette, og heller syntes den lille gebyren få være. Hvis flere sender inn slike klager så vil det kanskje skje noe? Det sender jo et signal om at de slipper unna det om du lar være.

Lenke til kommentar
Ja, det kan nok stemme. Da jeg ble pålagt å betale tilleggsgebyret gadd jeg ikke stresse så mye med det, var snakk om 16 kr.

 

Nettopp. Voksne mennesker har som regel nok penger til å unnspare disse småslantene. Og dagen er stressfull nok for det. Derfor slipper de billig unna. Det gir dem jo bare signal om at det er greit.

 

16 kroner er jo i og for seg greit nok, men prinsippet deres er ikke greit nok.

Lenke til kommentar
Ja, det kan nok stemme. Da jeg ble pålagt å betale tilleggsgebyret gadd jeg ikke stresse så mye med det, var snakk om 16 kr.

 

Nettopp. Voksne mennesker har som regel nok penger til å unnspare disse småslantene. Og dagen er stressfull nok for det. Derfor slipper de billig unna. Det gir dem jo bare signal om at det er greit.

 

16 kroner er jo i og for seg greit nok, men prinsippet deres er ikke greit nok.

Mhm, enig. Burde fått sammen flere som skrev inn klager eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Mye morsomt som skrives her.

 

- Angående tilleggsgebyret, skal ikke det påkreves, såfremt det er mulighet til å ta ut billett på enten stasjon/automat eller Narvesen. NSB burde etter min mening øke gebyret til 50 kr. så folk lærer seg dette.

- At NSB pusser opp tog er korrekt

- Den vanligste feilen i forhold til forsinkelser er feil på signalanlegget/uvær, noe som ikke NSB kan noe for.

- At prisene er høye er jeg enig i, men som enkelte har vært inne på, er det minipris om en er tidlig ute. Disse legges ut ca. 90 dager før avreise. Dessuten er det ikke dyrere med tog enn med fly, om en ser på de ordinære prisene.

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke dyrere med tog enn med fly, om en ser på de ordinære prisene.

 

Er det ikke bare forsvaret som gidder bruke ordinære priser når de kjøper reiser da? Skal jeg reise, så velger jeg ikke en billett merket "ordinær pris" når "lav-pris" koster halvparten...

Lenke til kommentar
Dessuten er det ikke dyrere med tog enn med fly, om en ser på de ordinære prisene.

 

Er det ikke bare forsvaret som gidder bruke ordinære priser når de kjøper reiser da? Skal jeg reise, så velger jeg ikke en billett merket "ordinær pris" når "lav-pris" koster halvparten...

Forsvaret har 20% rabatt, og militær i uniform har 90%. Faktisk er det ganske mange som reiser på ordinær. Det kan fort eksempelvis fort svare seg for en familie å reise på ordinær fremfor å ta minipris, grunnet familierabatten - og da spesielt om de har kundekort. Dessuten kan en ikke refundere en minipris, og mange graderer seg mot det.

 

Hvor mye koster lavpris med fly fra Oslo til Bergen? jo, det koster rundt 450-600 kr. Minipris på tog koster som oftest 199/299. Og om du er tidlig ute, får du også reiser fra Oslo til Bodø for 199/299.

 

Poenget var uansett at NSB er billigere enn fly, så jeg skjønner ikke hva dere klager på.

 

Edit: Synes forøvrig det er morsomt at ingen snakker om forsinkelsene på fly. Kommer du innom Gardermoen er det ofte et rent helvette.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...