Gå til innhold

NSB - kvalitet, pris og presisjon.


Anbefalte innlegg

Jeg synes det går altfor mye i klaging på at NSB og/eller Jernbaneverket "ikke gjør jobben sin" i denne tråden. Akkurat som om alt ville blitt så mye bedre om de bare hadde jobbet bittelitt hardere eller bedre i en av disse to etatene.

 

Det er nesten ingen som diskuterer det faktum at dagens problemer faktisk har sin rot i at staten har sulteforet Jernbaneverket på bevilgingene som de faktisk trenger for å kunne bygge og vedlikeholde jernbane over mange, mange år. Resultatet er at dagens jernbane står og forfaller, og de får ihvertfall ikke bygd ny jernbane som trenges for dagens og morgendagens togtrafikk.

 

Nå har det blitt mye snakk rundt dette og man begynner å ane tendenser til det som forhåpentligvis vil være større og mer stabile bevilginger til jernbanen i fremtiden. Men selv om man begynner å gi mer penger nå kan det ta mange år før effekten av bevilgingene blir merkbart for oss togreisende. Jernbanen blir ikke bygd over natten.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av problemet er det latterlige regelverket for å planlegge ny trase.

Samma hvor man vil bygge, kommer en eller annen miljøvernorganisasjon, grunneier, o.l. med innvendinger, og i dette tungrodde byråkratiet må man ta hensyn til dem.

 

Med diktatorer får man ting gjort uten mas. Men så får man jo masse elendighet med på kjøpet, da.

 

Jeg er av den oppfatning at jernbane- og veitraseer skal beregnes med linjal.

Lenke til kommentar
Mye av problemet er det latterlige regelverket for å planlegge ny trase.

Samma hvor man vil bygge, kommer en eller annen miljøvernorganisasjon, grunneier, o.l. med innvendinger, og i dette tungrodde byråkratiet må man ta hensyn til dem.

 

Det sier du ikke når de plutselig begynner å bygge på tomten din en søndags morgen, uten at du har fått beskjed om det. Jeg er av den oppfatning at dette regelverket går mer ut over privatpersonen enn de statlige organisasjonene som finner ut at de skal bygge. Finner de først ut at det er deg de skal ta land fra, så har du ikke noe valg. De fleste går vel med på det med viten og vilje, helt til de finner ut at prisene fylkesmannen jobber med ble sist oppdatert i januar 1972, og at du får 20000kr for tomten de skal bygge på. (+ at de kommer til å støye kraftig i 10 år ++ , pga ineffektivitet)

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

En ting jeg ikke liker er ordningen med sovevognene på natttoget. Før kunne man betale 2-300,- for en seng, nå må man kjøpe en hel kupe for seg selv for over 800,-.

Lenke til kommentar
NSB får en sekk penger av staten og må forholde seg til denne. Det samme må Jernbaneverket.

Det er altså staten og regjeringen som må stå til ansvar for at jernbanen forfaller.

Togene forfaller, men NSB er utrolig flinke til å enten pusse dem opp, eller å gå til innkjøp av nye, raskere og romsligere tog.

NSB er også relativt raskt ute med ny teknologi, som f.eks. bredbånd i togene sine. Dette er allerede implementert på enkelte strekninger i Norge, og vil bli rullet ut i løpet av ett til to år for resten av togene.

Sorry Mac, kan ikke si meg enig i det du sier her.

 

Tar selv toget omtrent annenhver helg fra Bergen til Geilo gjennom hele vinterhalvåret og så langt i år så kan jeg telle på 1hånd alle gangene togene har vært presis.

 

Du sier også at de er flink med og enten pusse opp eller kjøpe nye vogner. Kanskje på østlandet men ikke på vestlandet ihvertfall. Det meste av tog som kjører der er over 30år gammelt! Jada, greit nok at de har begynt og pusse opp noen vogner nå men det er for få vogner.

Lenke til kommentar
Har mange ganger sett japanske turister i Norge stille seg opp for å ta bilder av det de tror er veteranmateriell som er satt inn for turistenes skyld i turistsesongen... de skulle bare visst.

Nå driver de og skal pusse opp samtlige vogner (de skulle faktisk ribbe hele vogna ned til skjelettet pluss skifte ut hjulboggiene), så snart vil vognene framstå som nye og moderne.

 

Og for de som har tenkt på å klage på at NSB ikke gidder å kjøpe inn nye vogner vil jeg si at det er vanlig at man bruker flere tiår gamle vogner på banestrekninger også i mange andre land hvor man ellers har "ny og moderne" jernbane, man bare pusser dem opp ofte så de framstår som noenlunde nye og moderne.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Nå tenker du vel på Type 7 togsett? Dette er jo faktisk blant de nyere togsettene som går på bergensebanen, de ble kjøpt inn på 80-tallet. Du har fremdeles langt eldre materiell som fremdeles kjører, sikkert 40-50år gammelt. Når ting er et halvt århundre gammelt og aldri har blitt pusset opp så er det jaggu på tide med nytt materiell.

 

Å si at de vil fremstå som nye og moderne er nå å ta hardt i, greit nok at de får nye seter (forøvrig forferdelig å sitte i) + stikkkontakt til alle setene er jo greit, men utenom det så er det null problem og legge merke til at de faktisk er 30 år gamle. Prøv og gå mellom vognene, er bare noen metallplater med hull på begge sidene så man kan se rett ned på skinnegangen. Du har også dørene som er tunge og trege, men du merker det raskest ved at de er bråkete og vinglete når toget kjører. Å prøve og sove på de er jo omtrent en umulig oppgave.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Å si at de vil fremstå som nye og moderne er nå å ta hardt i, greit nok at de får nye seter (forøvrig forferdelig å sitte i) + stikkkontakt til alle setene er jo greit, men utenom det så er det null problem og legge merke til at de faktisk er 30 år gamle. Prøv og gå mellom vognene, er bare noen metallplater med hull på begge sidene så man kan se rett ned på skinnegangen. Du har også dørene som er tunge og trege, men du merker det raskest ved at de er bråkete og vinglete når toget kjører.

Som sagt skulle de faktisk rive ned interiøret og bygge det opp på nytt. Forklar meg gjerne hvordan de fortsatt vil framstå som "gamle". :)

 

Og jeg snakker ikke om de nyere runde fra 80-tallet, men de gamle med flate sidevegger.

 

"Ikke bare skal vognenes understell skiftes ut, men vognene skal få nye vinduer og dører, oppgradert kjøle- og varmeapparat, nytt interiør og et nytt lag med maling utendørs."

 

Kilde: http://www.hegnar.no/nyhetsoversikt/article118700.ece

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Du sier at du ikke snakker om de fra 80-tallet, men samtidig så linker du til en artikkel hvor det står "Vognene ble bygd på Strømmen i Akershus mellom 1977 og 1981."?

 

Men jeg sier nå bare hva jeg selv har opplevd. Har tatt de ny oppusete vognene to ganger nå og kan ikke se at de verken har fått nye inne eller ytterdører.

 

Er disse ny oppusete vognene jeg snakker om:

 

KomfortNY_web.jpg

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at Statan skal stjele folks tomter. Jeg sier at de skal bygge tunneller gjennom i stedet for sving rundt fjelltoppene. Samme hvor dyrt det blir, vil det lønne seg i lengden.

 

Når staten da ønsker tomta mi, bør jeg kunne forlange (nesten) hva jeg vil. Staten har et oljefond å ta av.

Dagens tomtepris må selvsagt endres til det nivået hvor folk ikke har noe imot å få en jernbane på tomta si.

Lenke til kommentar
NSB får en sekk penger av staten og må forholde seg til denne. Det samme må Jernbaneverket.

Det er altså staten og regjeringen som må stå til ansvar for at jernbanen forfaller.

Togene forfaller, men NSB er utrolig flinke til å enten pusse dem opp, eller å gå til innkjøp av nye, raskere og romsligere tog.

NSB er også relativt raskt ute med ny teknologi, som f.eks. bredbånd i togene sine. Dette er allerede implementert på enkelte strekninger i Norge, og vil bli rullet ut i løpet av ett til to år for resten av togene.

Sorry Mac, kan ikke si meg enig i det du sier her.

 

Tar selv toget omtrent annenhver helg fra Bergen til Geilo gjennom hele vinterhalvåret og så langt i år så kan jeg telle på 1hånd alle gangene togene har vært presis.

 

Du sier også at de er flink med og enten pusse opp eller kjøpe nye vogner. Kanskje på østlandet men ikke på vestlandet ihvertfall. Det meste av tog som kjører der er over 30år gammelt! Jada, greit nok at de har begynt og pusse opp noen vogner nå men det er for få vogner.

 

Jeg må jo innrømme at jeg bare kan uttale meg om situasjonen på østlandet, da det er der jeg bor og kjører tog hver eneste dag. Så resten av Norge er relativt ukjent terreng for meg. Jeg burde spesifisert det i innlegget mitt :)

Lenke til kommentar

Hehe, ok. :)

 

A-Jay @ Har googlet litt rundt og det ser ut til at NSB faktisk pusser opp to forskjellige togsett. Det finnes vel grenser for hvor mye de kan gjøre med vognene før det lønner seg med nytt istedet...

 

De pusser opp B3(?) vognene som er de eldste og som jeg har kjørt med.

 

nmjt107.303_prev.jpg

 

Men de pusser også opp de nyere Type 7 (B7) vognene.

 

nsb_b7_27032_bak_el_17__72_pix_slide.jpg

 

Så vi får vel nesten møtes på midten når det gjelder diskusjonen vår :wee:

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Hehe, ok. :)

 

A-Jay @ Har googlet litt rundt og det ser ut til at NSB faktisk pusser opp to forskjellige togsett. Det finnes vel grenser for hvor mye de kan gjøre med vognene før det lønner seg med nytt istedet...

 

De pusser opp B3(?) vognene som er de eldste og som jeg har kjørt med.

 

Men de pusser også opp de nyere Type 7 (B7) vognene.

 

Så vi får vel nesten møtes på midten når det gjelder diskusjonen vår :wee:

I artikkelen jeg linket til sto det "klasse 5", antar det betyr B5. I det hele tatt kjører NSB storoppussing for tiden.

Lenke til kommentar

DET kan vel også skje. Jeg har ikke statistikk på hva som skjer oftest, men det er utrolig mange røde lys som burde ha vært grønne. Sikringssystemene er laget for 100% sikkerhet, og derfor skal det lite til før et lys blir rødt.

NSB ansetter masse nye førere i årene framover, så om personalmangel fører til mange forsinkelser, så har de i hvert fall gjort noe med det.

 

Jernbaneverket er de som har en jobb å gjøre. Men det er dyrt.

Lenke til kommentar
NSB kjører storoppussing, ja. B3-vognene skal snart skrotes.

Hvis det skal skrotes, hvorfor holder de da på å pusse de opp? Er nemlig ganske sikker på at det var B3 jeg reise med som var ny oppuset, med mindre NSB har noen andre vogner som likner veldig.

Lenke til kommentar

Kan si såpass som at alle togene til nsb utenom type 70 skal pusses opp, dette gjelder også 69 som skal få extrem makeover!

 

Og til alle som klager, slutt med det! Stem heller rød grønt som i denne NTP nå skal for alvor sette igang utbygging av jernbane:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...