Gå til innhold

NSB - kvalitet, pris og presisjon.


Anbefalte innlegg

Togprisene i Sverige er så vidt meg bekjent også høyere enn i Norge (om en ser bort ifra "just-nu" tilbudet som på en god dag er billigere enn minipris). Det leder inn på et nytt spørsmål: La oss si Norge bruker 30 milliarder mellom Trondheim - Oslo - Bergen for å få en høyhastighetsbane. Hvordan skal det finansieres?

 

Avkastninga av oljefondet eller noe? Selve jernbanen MÅ vi oppgradere, jo lengre vi venter jo værre blir det. Og å pusse den opp blir som å kaste penger ut av vinduet, siden den er ganske datert allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HenHau: Fakta er at Sverige har et helt annet vedlikehold på sine eksisterende jernbane og noe sånn som 20 ganger så mye dobbeltspor med jernbane (finner ikke kilden). De har dessuten hatt hurtigtog (200 km/t) i snart 20 år og nå i 2009 ønsker NSB tog med maksfart på 200 km/t. Litt sent, men jeg tar det i mot med åpne armer, selv med dagens elendige standard, fart og komfort er togene tidvis overfylte, så behovet er absolutt er absolutt tilstede.

 

I sverige har man dog kommet litt lenger, utredninger om nytt høyhastigsnett i Sverige i gang hvor man ønsker tog med hvert fall 300 km/t som maksfart. Med dagens fart på bygging og uttredning er jeg redd jeg ikke får oppleve lyntog i Norge før jeg blir 50. I 5-7 år har de i mitt distrikt mast om å bygge dobbeltsport som de i fjor så smått begynte på etter at regjeringen bestemte at man skulle bevilge penger i den nye transportplanen, hvor langt? 5,8 km :new_woot: Selv så jævlig rike som vi er i dette landet grøsser jeg ved tanken på hvor mye vi, skattebetalere betaler ekstra med dagens transportpolitikk.

Lenke til kommentar
HenHau: Fakta er at Sverige har et helt annet vedlikehold på sine eksisterende jernbane og noe sånn som 20 ganger så mye dobbeltspor med jernbane (finner ikke kilden). De har dessuten hatt hurtigtog (200 km/t) i snart 20 år og nå i 2009 ønsker NSB tog med maksfart på 200 km/t. Litt sent, men jeg tar det i mot med åpne armer, selv med dagens elendige standard, fart og komfort er togene tidvis overfylte, så behovet er absolutt er absolutt tilstede.

 

I sverige har man dog kommet litt lenger, utredninger om nytt høyhastigsnett i Sverige i gang hvor man ønsker tog med hvert fall 300 km/t som maksfart. Med dagens fart på bygging og uttredning er jeg redd jeg ikke får oppleve lyntog i Norge før jeg blir 50. I 5-7 år har de i mitt distrikt mast om å bygge dobbeltsport som de i fjor så smått begynte på etter at regjeringen bestemte at man skulle bevilge penger i den nye transportplanen, hvor langt? 5,8 km :new_woot: Selv så jævlig rike som vi er i dette landet grøsser jeg ved tanken på hvor mye vi, skattebetalere betaler ekstra med dagens transportpolitikk.

Signaturtogene har da en maksfart på 230? Flytoget er vårt "hurtigtog" og det er egentlig et signaturtog. Det er skinnene i Norge det står på - og det har NSB desverre ikke noe med.

 

Forskjellen på Norge og Sverige er som sagt viljen. En klage fra en bonde på eks Vinstra, og vi kan glemme høghastighetsbane - noe eksempelet med innføringen av signaturtogene illustrerer.

 

Dessuten ønsker jeg folk med barnevogn eller sykler lykke til i Sverige - da spesielt sistnevnte kan være vanskelig å få med seg.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Desverre er det ikke bare skinnene det er feil med. En venn av meg i den internasjonale togbransjen, fortalte for noen år siden at det ikke var rart atNSB hadde problemer med togsettene sine. Tydligvis kjøpte de inn bl.a. hjulene på anbud. Produksjonsland var... hold dere fast: Bolivia!!

Nå skal ikke jeg, uten kunnskaper om den metallurgiske industrien i Bolivia, snakke altfor mye stygt om dem, men tror nok at hjul kjøpt inn fra et vesteuropeisk land har en litt høyere kvalitet. Billigst er ikke, alltid, best!

Lenke til kommentar
Forskjellen på Norge og Sverige er som sagt viljen. En klage fra en bonde på eks Vinstra, og vi kan glemme høghastighetsbane - noe eksempelet med innføringen av signaturtogene illustrerer.

 

Vent nå litt, er det poltiske rundt å bygge ting så elendig?

Ja, iallefall med dagens regjering. De borgerlige partiene vil ha konkurranse, som medfører en satsning på jernbanen.

Lenke til kommentar
Forskjellen på Norge og Sverige er som sagt viljen. En klage fra en bonde på eks Vinstra, og vi kan glemme høghastighetsbane - noe eksempelet med innføringen av signaturtogene illustrerer.

 

Vent nå litt, er det poltiske rundt å bygge ting så elendig?

Ja, iallefall med dagens regjering. De borgerlige partiene vil ha konkurranse, som medfører en satsning på jernbanen.

 

aha! Så hvor mange meter jernbane ble bygget under Bondevik I og II da?

Problemet er vel at jernbane desverre brukes som valgflesk?

Lenke til kommentar
Forskjellen på Norge og Sverige er som sagt viljen. En klage fra en bonde på eks Vinstra, og vi kan glemme høghastighetsbane - noe eksempelet med innføringen av signaturtogene illustrerer.

 

Vent nå litt, er det poltiske rundt å bygge ting så elendig?

Ja, iallefall med dagens regjering. De borgerlige partiene vil ha konkurranse, som medfører en satsning på jernbanen.

Kan du begrunne dette? All erfaring i land som har privatisert offentlige tjenester, viser at tjenestene blir dårligere og dyrere for folk flest. Kun den velstående delen av befolkningen får et bedre tilbud.

Lenke til kommentar

Må bare svare her, da NSB for meg er noe søppel uten like.

 

Jeg bor i Trondheim, men er opprinnelig fra Hamar. En togtur fra A til B tar på det raskeste 5 timer 20 min. Men jeg har aldri opplevd at det ikke er forsinkelser.

 

Som student koster en billett en vei 512 kroner. Det er altså over 1000 kroner tur-retur. Som studenttilbud!!!

Og ikke nok med at det er så dyrt som det er, det er også svært dårlig plass når man reiser i de vanlige reisetidene som før sommerferie, før/etter jul osv.

 

Jeg er også usedvanlig høy, så jeg sitter ekstremt ukomfortabelt på tog. Setene er direkte dårlige, nakkestøtten når ikke høy nok opp og sitter heller ikke fast.

 

 

 

Så løsningen er å ta fly fra og med nå. En flytur ned fra Værnes til Gardermoen koster 400-450 kroner og tar under 2 timer. Nei, skal det "lønne seg" å ta tog burde noe gjøres.

Lenke til kommentar
Kan du begrunne dette? All erfaring i land som har privatisert offentlige tjenester, viser at tjenestene blir dårligere og dyrere for folk flest. Kun den velstående delen av befolkningen får et bedre tilbud.

Vi får et fokus på jernbanen - det var det jeg snakket om. Jeg tror privatisering i Norge vil bli bra, og det er merkelig at de strekningene som allerede er er privatisert/delprivatiser som går best. Gjøvikbanen, Ofotbanen, Flytoget osv...

 

Om det privatiseres eller ei, er for meg likegyldig. Men det bør brukes økte ressurser, for jernbanen vi har i dag er for dårlig.

 

Og til studenten fra Hamar: Har du hørt om minipris? Og kan jeg spørre hvordan du har tenkt å reise mellom Værnes-Trondheim og Gardermoen-Hamar? Da tror jeg ikke du skal snakke om pris iallefall....

 

EDIT: @Heimdall: Hva Bondevik 1 og 2 ikke gjorde er ikke relevant: Hva har AP gjort de siste 50 årene - nada. Det er nesten synd å si, men hadde det ikke vært for nazistene, hadde vi hatt en langt dårligere jernbane i dag. Og hva gjør "miljø-partiene" - nada de også.

 

Høyre/FRP vil iallefall forsøke - og bare forsøket er jeg interessert i å høre mer om.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Så hva Bondevik I og II IKKE gjorde er urelevant :-) Og ja, jeg vet at også AP har gjort lite (eller ingenting) angående utbygging av tog. Poenget mitt var vel din overdrevne optimisme ovenfor en høyreregjering... og at lite kommer til å endre seg med mindre, som du også sier, jernbanen blir tildelt større ressurser. - Men dette virker tydligvis uavhengig av om regjeringen er blå eller rød.

 

Privatisering av tog: Vet jeg lite om, men Flytoget er vel et dårlig eksempel? Det var jo ikke et lite lån de fikk gratis nedbetalt av oss skattebetalere. Det skal jo ikke de helt store kunnskapene til å drive et firma når man får gigantiske lån ettergitt av Staten.

Kom gjerne med korrigeringer! (Håper egentlig jeg har misforstått her!) Vi vil jo begge to ha økt togutbygging ;-)

Lenke til kommentar

Hvorfor er Flytoget et dårlig eksempel? Det er nettopp det samme som vil skje om vi får en høghastighetsbane. Til syvende og sist må skattebetalerne legge ut for en ny jernbane - såfremt ikke noen trikser noe voldsomt med statsbudsjettet (som FrP alltid har gode løsninger på....), men det er heller tvilsomt.

 

Som nevnt tidligere i tråden kan jeg gledelig betale det samme som en fullprisbillett på fly mellom Trondheim/Oslo - Oslo/Bergen, om toget er en konkurrent - noe det ikke er på nåværende tidspunkt.

 

Ja, jeg vil ha økte ressurser til jernbanen (og grunnen til at jeg dro politikk inn i bildet er at det er høyresiden som setter fokus på det - og det har vist seg i andre sammenhenger at den sovende stat våkner så snart enkelte områder blir delprivatisert). NSB og JBV gjør så godt de kan - men med skinner fra 40-tallet er det ikke så enkelt...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Kan du begrunne dette? All erfaring i land som har privatisert offentlige tjenester, viser at tjenestene blir dårligere og dyrere for folk flest. Kun den velstående delen av befolkningen får et bedre tilbud.

Vi får et fokus på jernbanen - det var det jeg snakket om. Jeg tror privatisering i Norge vil bli bra, og det er merkelig at de strekningene som allerede er er privatisert/delprivatiser som går best. Gjøvikbanen, Ofotbanen, Flytoget osv...

 

Kan du dokumentere denne påstanden? Privatisering av jernbane i land med lange avstander og spredt befolkning har gang på gang vist seg å være dumt. Lenger opp kan du lese om nordmenn som klager på jernbanen i Sverige (min link, det kan bli verre enn nsb). Eller du kan lese om hvordan det gikk i Argentina. Privatisering av velferdstilbud som alltid vil være avhengig av subsidier er idioti.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Morsomt at folk klager på NSB og sammenligner Norge med land som har en langt mer kompleks jernbane. Kanskje en heller skulle se til Sverige - et land som har en tilsvarende jernbane? Er det store forskjeller på den norske og svenske jernbanen?

Så et land som har 20 ganger mer innbyggere, 10 ganger mer avansert skinnesystem og mindre areal som likevel klarer å la togene kjøre presist, er en urettferdig sammenlikning? Jeg tviler ikke på at Kongo klarer dette her bedre.

Det mangler totalt politisk vilje i Norge til å gjøre noe som helst og da går det jo ikke bra.

Lenke til kommentar
Signaturtogene har da en maksfart på 230? Flytoget er vårt "hurtigtog" og det er egentlig et signaturtog. Det er skinnene i Norge det står på - og det har NSB desverre ikke noe med.

Småpirk: Makshastigheten på Type 73 fra NSB (tidligere kjent som Signatur) er 210 km/t. Det er en annen togtype enn Flytoget sine (Type 71). Den viktigste forskjellen er at Type 71 ikke har krengemekanisme.

 

Ellers er det riktig at det er skinnene det står på. Faktisk har NSB tenkt å gå tilbake til tradisjonelle tog med lokomotiv og vogner på Bergensbanen og Dovrebanen, og heller bruke Type 73 på Sørlandsbanen og Østfoldbanen. Det fordi banene over den norske fjellheimen er i så dårlig stand at man ikke tjener noe tidsmessig på å bruke raskere togtyper, pluss at tradisjonelle vogner har bedre komfort (det må legges til at NSB er i gang med et omfattende program for å pusse opp vognene sine).

 

Ellers er privatisering ikke noe løsning så lenge jernbanene i Norge er så lite konkurransedyktige som de er. Uansett hvordan vi organiserer jernbanen vil togene være avhengig av subsidier fra staten så lenge de går på dagens baner. Vil man ha jernbaner som det faktisk er lønnsomt å drive privat, må man til med en storstilt utbygging av høyhastighetsbaner som gjør toget i stand til å konkurrere med flyet og bilen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...