Gå til innhold

NSB - kvalitet, pris og presisjon.


Anbefalte innlegg

NSB! Et statlig eid firma som ikke klarer å holde togene i rute. Stadig er det feil på signalanleggene eller kabler som brenner over, tekniske feil på togene. Sist men ikke minst, togene tåler ikke snø og kulde. Snøen blir virvlet opp i dører og bremser osv.

 

Alle vet at vi står ovenfor en global oppvarming og at alle må tenke på miljøet."Kjør kollektivt!" roper staten til oss. Dersom jeg og resten av familien min (3 andre) skal ta en tur til hovedstaden med tog (bor ca 1 time unna), vil dette koste oss ca 810kr (+80 kr dersom man ikke har 400kr i mynt), bare i reisepenger! Er vi heldige, er toget i rute.

 

Ja, prisen kan "reduseres" ved å kjøpe månedskort, men for mange personer vil ikke det lønne seg, dersom man vanligvis reiser for en mindre sum enn månedskortets pris. Jeg går nå på videregående skole, og har allerede bestemt meg for å kjøpe bil i mitt voksene liv (dersom jeg ikke bor i Oslo).

 

Hva er deres synspunkt? Burde vi forlange et mer presist, og ikke minst billigere (tenker hovedsaklig på enkeltbiletter) togsystem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg skulle ta toget fra Kongsberg og hjem til Kristiansand for et par dager siden. Joda, forsinkelser var ikke til å komme unna.

Lenke til kommentar
NSB! Et statlig eid firma som ikke klarer å holde togene i rute. Stadig er det feil på signalanleggene eller kabler som brenner over

De to punktene der har ingenting med NSB å gjøre. Det er Jernbaneverket som har ansvaret for infrastrukturen, ikke NSB.

Lenke til kommentar
NSB! Et statlig eid firma som ikke klarer å holde togene i rute. Stadig er det feil på signalanleggene eller kabler som brenner over

De to punktene der har ingenting med NSB å gjøre. Det er Jernbaneverket som har ansvaret for infrastrukturen, ikke NSB.

 

Hehe, genial unnskyldning. Jernbaneverket er da like statseid som NS(B). Årsaken er vel heller utgammelt materiale, og der det er nytt har man gått for "billige" og lite gjennomtenkte løsninger. Vi husker da alle Romeriksporten. Det er vel stort sett slik situasjonen er i resten av statseide/-drifta Norge også.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Dette er omtrent som forventet av en såpass kommunistisk stat som Norge. I og med at dette er statlige selskaper(NSB og jernbaneverket) er disse ikke konkuranse utsatt fra andre selskap, derfor har det liten eller ingen betyding for dem at tjenesten(e) de leverer ikke holder mål. Siden disse nærmest har monopol på det norske markedet stilles det ingen krav til dem, som feks

 

-Pris

-Service

-Rutetid(for andre selskaper i fly- og buss sektor er dette helt anderledes)

-tilbud/tilgjengelighet

 

Siden det er eid av staten er det naturlig at de ikke retter søkelyset mot problemet, de vil kun tjene penger. Hvis vi hadde fått tog, som transportmiddel konkuranseutsatt ville dette medført

 

1.) en vesentlig skjerping av rutiner og pris hos NSB, som ville medført at de ble drevet som ett normalt firma, med fokus på kunden og tjenesten de tilbyr, noe som ikke er tilfellet nå

 

2.) Forhåpentlig ville ett større europeisk selskap komme på banen(Om noen år selvsagt, ettersom finanskrisen herjer for fullt) og ha ett bedre/normalt tilbud på plass.

 

For de av dere som har bodd i Danmark, og da spesielt i københavns området(nå er nå danmark flatt) merket av de har ett himmelsk jernbaneverk. Må innrømme at jeg ser tilbake på tiden i danmark. Det kunne en komme seg over alt med tog. I mine øyne var det billig og, og hvertfall om man hadde månedskort. Faktisk så var det veldig punktlig og. Norge burde lære av Danmark her, men slik blir det jo selfølgelig aldri når kommunistselskapet aldri trenger å tilpasse seg markedet.

 

Gi NSB nye eiere, det kan umulig bli værre en slik det er nå.

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille NSBs tog og Jernbaneverkets infrastruktur. I de fleste tilfeller når tog er forsinket kommer dette av signalfeil eller lignende. Dette er Jernbaneverkets felt og har ingenting med NSB å gjøre.

NSB eier togene og står for personalet som kjører disse.

Det er riktig at begge selskaper er statseide, men de har ingenting med hverandre å gjøre utover at NSB kjører sine tog på Jernbaneverkets linjer.

 

NSB får en sekk penger av staten og må forholde seg til denne. Det samme må Jernbaneverket.

Det er altså staten og regjeringen som må stå til ansvar for at jernbanen forfaller.

Togene forfaller, men NSB er utrolig flinke til å enten pusse dem opp, eller å gå til innkjøp av nye, raskere og romsligere tog.

NSB er også relativt raskt ute med ny teknologi, som f.eks. bredbånd i togene sine. Dette er allerede implementert på enkelte strekninger i Norge, og vil bli rullet ut i løpet av ett til to år for resten av togene.

 

Edit:

Jeg ser at flere etterlyser konkurranse. Da stiller jeg meg meget undrende til at dere også snakker om dårlig infrastruktur. Dersom vi får konkurranse vil infrastrukturen måtte tåle enda flere tog, og dette vil trolig føre til enda flere forsinkelser.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
Svært få forsinkelser på Gjøvikbanen. :p

 

Helt riktig, jeg tar Gjøvikbanen 2-4 ganger i uka, og opplever så godt som aldri at den er forsinket. Bare når det ramler trær over linja annenhver uke i sommerhalvåret :b

 

Jeg opplever derimot hele tiden store forsinkelser når jeg reiser over lengre strekninger. Oslo - Bergen/Trondheim/Stavanger, og den typen.

Lenke til kommentar
2.) Forhåpentlig ville ett større europeisk selskap komme på banen(Om noen år selvsagt, ettersom finanskrisen herjer for fullt) og ha ett bedre/normalt tilbud på plass.

Hovedproblemet er ikke togene, men skinneinfrastrukturen som togene kjører på. Og disse er det ingenting NSB kan gjøre med. Å privatisere nå som infrastrukturen er i en så dårlig stand vil bare gjøre ting verre.

 

Få først ting i orden, rust opp baneinfrastrukturen så ting fungerer noenlunde. kan vi kanskje vurdere privatisering av jernbanen.

Lenke til kommentar
2.) Forhåpentlig ville ett større europeisk selskap komme på banen(Om noen år selvsagt, ettersom finanskrisen herjer for fullt) og ha ett bedre/normalt tilbud på plass.

Hovedproblemet er ikke togene, men skinneinfrastrukturen som togene kjører på. Og disse er det ingenting NSB kan gjøre med. Å privatisere nå som infrastrukturen er i en så dårlig stand vil bare gjøre ting verre.

 

Få først ting i orden, rust opp baneinfrastrukturen så ting fungerer noenlunde. kan vi kanskje vurdere privatisering av jernbanen.

 

 

ja, du har sikkert riktig, problemet er at det er samme eieren, nemlig staten, og de har gang på gang vist at de ikke klarer dette. Uansett vil jeg kritisere NSB for latterlige priser.....

 

Men når Jernbaneverket, år etter år, ikke klarer å løseproblemene de står ovenfor må noe gjøres. Jernbaneverket er ett statlig fortak, men når staten ikke vil bevilge penger til dette fortaket, ja da er det kansje på tide å privatisere dette, for de er nødt til å tjene penger. De må isåfall innvistere penger på ett bedre jernbanenett, for å få mer effektivitet og vinne kunder tilbake.

 

Staten har gang på gang vist at dette er en oppgave de ikke klarer, da er det på tide å søke kompetanse andre plasser.

Lenke til kommentar

problemet er distriktspolitikk og at vi skal bare bygge litt og litt. Kr.sand - Oslo kjempe eksempel tar jo lengre tid med tog en med bil.

 

hadde vi bygget ut større strekninger av gangen så hadde vi spart mye penger. i dag så planlegger de en trasse og innen de er ferdig med og planlegge og skaffe midler så må de endre planene fordi behovet har endra seg og de har da brukt masse penger

Lenke til kommentar
Jeg ser at flere etterlyser konkurranse. Da stiller jeg meg meget undrende til at dere også snakker om dårlig infrastruktur. Dersom vi får konkurranse vil infrastrukturen måtte tåle enda flere tog, og dette vil trolig føre til enda flere forsinkelser.

1 - Hvorfor skulle konkurranseutsatt jernbane i seg selv medføre flere tog? Det er da vitterlig passasjergrunnlaget som ligger til grunn for antall avganger.

2- Og med evnt. flere tog, hvorfor skulle det medføre flere forsinkelser, om man legger til grunn konvensjonel økonomisk teori til grunn som antar at økt konkurranse medfører høyere effektivitet?

Lenke til kommentar
Jeg ser at flere etterlyser konkurranse. Da stiller jeg meg meget undrende til at dere også snakker om dårlig infrastruktur. Dersom vi får konkurranse vil infrastrukturen måtte tåle enda flere tog, og dette vil trolig føre til enda flere forsinkelser.

1 - Hvorfor skulle konkurranseutsatt jernbane i seg selv medføre flere tog? Det er da vitterlig passasjergrunnlaget som ligger til grunn for antall avganger.

2- Og med evnt. flere tog, hvorfor skulle det medføre flere forsinkelser, om man legger til grunn konvensjonel økonomisk teori til grunn som antar at økt konkurranse medfører høyere effektivitet?

 

Nei, konkurranseutsatt jernbane vil ikke føre til flere tog. Det har jeg heller aldri sagt. Det var snakk om å få konkurranse til NSB, og det har ingenting med jernbanen å gjøre.

Lenke til kommentar

For å spesifisere ytterligere

 

Jeg ser at flere etterlyser konkurranse. Da stiller jeg meg meget undrende til at dere også snakker om dårlig infrastruktur. Dersom vi får konkurranse vil infrastrukturen måtte tåle enda flere tog, og dette vil trolig føre til enda flere forsinkelser.

1 - Hvorfor skulle konkurranseutsatt togdrift i seg selv medføre flere tog? Det er da vitterlig passasjergrunnlaget som ligger til grunn for antall avganger.

2- Og med evnt. flere tog, hvorfor skulle det medføre flere forsinkelser, om man legger til grunn konvensjonel økonomisk teori til grunn som antar at økt konkurranse medfører høyere effektivitet?

Lenke til kommentar

Noe har vært galt med statsbanen i mange ti-år. Jeg reiser 5-7 ganger i året fra Bergen->Oslo og jeg m si at jeg tar meg den friheten av å bli sjokkert over forskjellene som er mellom å ta tog, og å ta fly... Hvilke statlig selskap som er skyldig er vel egentlig irrelevant. Det er politisk vilje som er grunnproblemet. Enten burde vi ha satset på dette for leeenge siden, og prioritert tog. Eller bare la være.

 

Forskjellen for meg er ca dobbel pris på toget, oftere mer enn dobbel pris, enn mindre enn dobbel pris.

Det tar 6 ganger lenger tid å reise.

Og det er svært ukomfortabelt å måtte sitte på både tog i 7 timer.

 

Det er rett og slett latterlig store forskjeller.

Lenke til kommentar
De to punktene der har ingenting med NSB å gjøre. Det er Jernbaneverket som har ansvaret for infrastrukturen, ikke NSB.

 

Hmmm, forslag: Slå sammen NSB og Jernbaneverket til NJ(Norsk Jernbane).

Dermed kan de ikke snike seg unna.

 

Men enig i latterlige priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...