Gå til innhold

Objektiv til hallbruk - under 8000 - fins den? Nikkor AF-S 105mm f/2.8 IF-ED VRII Micro ?

Anbefalte innlegg

Skal ikke skryte på meg spesielt mye erfaring, men er 85 1.4 egenet til sportsbruk? AF er vel ikke spesielt kjapp, og med f1.4 er dybdeskarpheten liten, så da er du avhengig av spot-on med fokusen. 105 og 135 f2 DC er vel heller ikke kjent for noen AF-racere-

Disse 3 objektivene fungerer absolutt best til portrett, ingen tvil om det. Men siden kamerahusets fokusmotor benyttes for dem avhenger dette veldig av kamera. AF-hasstighet på 85mm f/1.4 på D3 er det ingenting å si på :)

For sport er selvsagt 70-200mm f/2.8, 300mm f/2.8 eller 400mm f/2.8 som gjelder. 105mm VRII Micro er heller ikke kjent for å være en reser på autofokus :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et D50 ville jeg nok ha gått for et objektiv med innebygget fokusmotor. Støtter derfor Saturnias foreslag om å se nærmere på Sigma 50-150. Har ingen erfaring med dette objektivet selv, men det er mange meget fornøyde Sigma 50-150 brukere her på forumet.

Makro-objektiver kan du bare glemme til sport, disse er generelt meget trege på autofokus.

Lenke til kommentar
Disse 3 objektivene fungerer absolutt best til portrett, ingen tvil om det. Men siden kamerahusets fokusmotor benyttes for dem avhenger dette veldig av kamera. AF-hasstighet på 85mm f/1.4 på D3 er det ingenting å si på :)

For sport er selvsagt 70-200mm f/2.8, 300mm f/2.8 eller 400mm f/2.8 som gjelder. 105mm VRII Micro er heller ikke kjent for å være en reser på autofokus :)

Neida neida - jeg er fullstendig klar over at disse er best!

Vi får se - jeg er ikke sportsfotogaf primært, men det er jo gøy å ha noen bilder fra barnas sportsaktivieter som ikke er helt på jordet. 50 mm f/1.8 gjør en ikke altfor dårlig jobb, men kommer ikke nært nok.....

Jeg må starte en plass og da passer det meg bedre at den funker til portrett også.....

Så får 70-200 f/2.8 stå på ønskelista ei stund til. Kanskje et bedre kamera først? Blir vel litt overkill til min Nikon d50?

Men 105 f/2.0 blir vel allikevel et bedre valg enn 105 f/2.8 VR? Eller?

På et D50 ville jeg nok ha gått for et objektiv med innebygget fokusmotor. Støtter derfor Saturnias foreslag om å se nærmere på Sigma 50-150. Har ingen erfaring med dette objektivet selv, men det er mange meget fornøyde Sigma 50-150 brukere her på forumet.

Makro-objektiver kan du bare glemme til sport, disse er generelt meget trege på autofokus.

MEn, Nikon 105mm f/2D AF-DC har da innebygget fokusmotor? Eller?

Endret av Lilletroll
Lenke til kommentar

og 105mm f/2 AF-D DC-Nikkor AutoFocus Telephoto sleges her:

http://www.adorama.com/NK1052AFD.html

Hmm- der sies det:

RF (Rear Focusing) technology for fast AF operation

Er det ei anna linse enn den som selges i Norge?

105mm f/2D AF DC-Nikkor

http://www.nikon.no/product/no_NO/products...3/overview.html

HEr sies det:

Rask autofokus med fokusering på bakre linseelement.

AF-D DC vs AF DC ?

Endret av Lilletroll
Lenke til kommentar
Jeg har aldri testet D50, men fokusmotoren i min D80 er i hvertfall rimelig slapp i forhold til den du finner i f.eks F5, D3 og andre proffhus. AF-hastigheten blir dermed også deretter på objektiver som ikke har AF-motor.

Godt poeng, så muligens 105mm f/2.8 micro vil gi mest "bang-for-the-bucks" på D50? Eventuelt 70-200 fra tredjepartsleverandør. Bare husk at for sportsfoto i hall bør du ikke ha noe med dårlige blender enn f/2.8 (skal se hva man tar bilde av også gjennom søkeren).

Lenke til kommentar

Da har jeg beslutte å rett å slett oppgradere til D90 i farta. God kampanjepris på den for tida -så da hiver jeg meg utpå.

Bedre Iso-håndtering gjør at jeg får bedre glede av de linsene jeg allerede har.

Dvs 50mm f/1.8

18-200 f/3.5-6.3

Da er vi tilbake til objektiv. Tror jeg skal gå for sigma 50-150 f/2.8 hvis jeg får en god pris sammen kameraet.

Evt denne

https://prisguiden.no/product.php?productId=100447

Tamron 90 f/2.8 macro

Noen som har synspunkter på denne. Har fått den anbefalt av en fotograf.

Lenke til kommentar
Da er vi tilbake til objektiv. Tror jeg skal gå for sigma 50-150 f/2.8 hvis jeg får en god pris sammen kameraet.
Ingen dum idé det... Elkjøp har faktisk denne til 4695 (i hvert fall sist jeg var innom).

Tamron 90mm er meget god den, men jeg ville helt klart valgt 50-150 dersom det ikke først og fremst er makro du ønsker... På sikt ville jeg vurdert å bytte 18-200 med Tamron 17-50 eller Sigma 18-50 også, men det er ikke krise heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...