DJViking Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg har kommet i den situasjonen hvor jeg har en haug med eksterne harddisker og trenger flere. Det fikk meg til å tenke på å anskaffe meg en NAS-løsning med minimum 5-bay støtte og ikke for dyr. Jeg har kommet over 4 ferdige NAS-løsninger som kan kjøpes (Det finnes også billigere løsninger, men da blir det også mindre antall harddisker): QNAP TS-639 Pro 6-bay Turbo NAS http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427857 10995,- Synology Disk Station DS-508 5-bay NAS http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351181 8495,- Netgear ReadyNAS PRO 6-bay NAS http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=433155 11995,- Thecus N7700 RAID 7-bay NAS http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=397228 9995,- Prisene på disse fikk meg til å tenke: Hvorfor ikke skreddersy sammen en egen NAS(altså en vanlig PC som er bygd til å være en NAS). Finnes det løsninger for dette eller kommer jeg bedre ut av det ved å kjøpe en av de 4 produktene nevnt ovenfor? Det er viktig for enhver løsning, kjøpt eller selvbygd at den har god ytelse, stabilitet og strømeffektivt. Kanskje med muligheten til å kryptere diskene og selvsagt RAID. Noen som har erfaring med noen av de 4 produktene ovenfor eller har bygd sin egen NAS? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Du kan lett mekke deg din egen NAS av et standard hovedkort med nok SATA porter, bare husk at du må ha OS på en av de. Hvis du ikke skal ha noen avanserte RAID nivå er det så enkelt som å kjøpe et standard billig hovedkort og slenge på den billigste prosessoren som vil klare å kjøre det OSet du skal ha med tilfredsstillende ytelse (2ghz dualcore burde holde for vista f.eks) og litt billig RAM. Du kan regne med at et slikt hjemmelaget oppsett vil koste deg ca 3000-3500 med kabinett og strømforsyning inkludert. Hvis du får bruk for flere SATA porter kan du alltids kjøpe et billig fake-raid kort til 1000-2000 kr og få 4-8 porter ekstra. Det du ender opp med blir egentlig en filserver og ikke en NAS, men for klienter på nettverket er det ikke noen forskjell med tanke på tillgang til lagring. Fordelen med filservere er at du kan gjøre så og si hva du vil med de. Et tips, hvis du skal ha mange harddisker (5+) så kan Sharkoon Rebel være et fint kabinett, der får du godt med plass til fremtidig utviddelser og god lufting. Med Rebel 9 har du 9stk 5,25" brønner tilgjengelig (det er lett å feste 3,5" disker med braketter som følger med), og med diverse moduler kan du få plass til opp til 15 3,5" harddisker i et slikt. Hvis du trenger mer plass eller ikke vil bruke moduler finnes Rebel 12 som har 12stk 5,25" brønner. Begge disse kabinettene koster under tusenlappen. (multicom har de mener jeg på). Edit: Med filserver er det også lett å kryptere diskene med f.eks. TrueCrypt. Og som sagt, hvis du ikke trenger avanserte RAID nivå så blir det billig. Endret 6. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) RAID hadde vært en fordel å ha på løsningen. Operativsystemet ville nok blitt Linux, Solaris eller BSD med minst mulig operativsystemharddisk(WD Raptor kanskje, siden den er rask). Prosessoren trenger vel ikke være særdeles kraftig med tanke på operativsystemet og at det kun skal være en lagringsenhet. Kanskje en Intel Atom, eller en grei Intel Core 2 Duo. Trenger vel ikke mer enn 1GB med minne på en slik løsning heller. De fleste NAS har omtrent 1 GB minne. Med ferdig NAS-løsning er det mulig å koble denne til en PC med enten USB eller eSATA. Kan jeg konfigurere en filtjener slik at jeg kan koble denne opp med USB/eSATA mot en annen PC? Det er vel ikke noe problem å kryptere harddiskene i en NAS-løsning med Truecrypt? Det betyr bare at jeg må ha Truecrypt installert på de PCen som skal benytte NAS'en. Edit: Kom nettopp over FreeNAS. Kanskje dette operativsystemet ville fungert for en selvbyggerløsning. Å konfigurere en PC til å fungere som en NAS er nok ikke kun en dagsjobb og vil sikkert innebære mange flere nytteprogrammer for å kunne støtte samme funksjonsnivå som en ferdigkjøpt NAS. Edit: Spørsmålet blir vel om jeg kan få en like god filtjener/NAS som et ferdigkjøpt produkt... Endret 7. mars 2009 av DJViking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå