shug Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Nå er det ikke mange timene igjen før Kepler skytes ut i rommet, på jakt etter planeter lik vår egen. Den skal kun fokusere på ett sted på stjernehimmelen, som inneholder ~100,000 stjerner, gjennom en 4-års periode. Hva tror dere? Er ikke lenge til vi får kontakt med E.Ts nå Den skytes opp 10:49:57 p.m. EST, altså kl 04.49:57 inatt, og kan følges live via NASAs hjemmesider. http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/main/index.html Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Får bare håpe den ikke faller i havet da. Lenke til kommentar
Bruker-161582 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Blir spennendes! Ser ikke ut som det er noe stor interesse for dette. Eller er det noen andre tråder som diskuterer det? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Melder meg inn her eg, uhyre spanande Dog. ting vil nok ta si tid. Lenke til kommentar
Bruker-161582 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ja, noen som vet om hvor man kan holde seg oppdatert? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ja, noen som vet om hvor man kan holde seg oppdatert? NASA sine egne sider for Kepler er en god start! http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/main/index.html Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Dette kommer til å bli kjempespennende! Desverre tar slik forskning utrolig lang tid. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nå håper vel NASA å kunne si mer om de har lykkes etter rundt et år? Synes ikke det er så lenge i romforskning å vente på noen svar da, og gleder meg veldig til resultatene begynner å komme inn. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Joda, ganske kort med tanke på å finne ut om planeter som er på størrelse med jorden, men arbeidet etter at de er funnet tar nok ganske lang tid. Dessuten så blir vel de første resulatene kun store planeter som går i tett bane rundt solen sin. Et annet viktig punkt er jo at Kepler må observere tre runder for å estimere størrelse og avstand fra solen. Så de planetene som ligner på jorden vil nok ikke oppdages før om noen år om logikken min er rett. Endret 9. mars 2009 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Joda, er nok ikke de heftigste avsløringene som kommer etter første året. Men vi vil få en god pekepinn på om oppdraget har vært/er en suksess. Var det 4 år som var maks av hva den skulle arbeide de oppe, og etter 3 år mente de at de ville ha sikre data på hvor og hva? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Joda, er nok ikke de heftigste avsløringene som kommer etter første året.Men vi vil få en god pekepinn på om oppdraget har vært/er en suksess. Var det 4 år som var maks av hva den skulle arbeide de oppe, og etter 3 år mente de at de ville ha sikre data på hvor og hva? Oppdraget har en lengde på 3,5 år i hvert fall. Det virker også logisk at NASA sier at de vil ha sikre data etter tre år, grunnet det jeg skrev i forrige post om 3 runder, og at de regner med at det er størst sannsynlighet for å finne jordlignende planeter sånn ca. på 0.72 AU. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Ikke så inn i baner og himmelretninger, men høres ut som det jeg mener jeg hørte på pressekonferansen Synes det er imponerende at de klarer å finne ut av slike ting, og utrolig spennende å følge med på. Litt nedtur at selv om vi finner noe kan vi ikke reise dit, men et sted må man jo starte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå