Gå til innhold

NASA fyrer av Kepler ikveld

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke mange timene igjen før Kepler skytes ut i rommet, på jakt etter planeter lik vår egen.

Den skal kun fokusere på ett sted på stjernehimmelen, som inneholder ~100,000 stjerner, gjennom en 4-års periode.

Hva tror dere? Er ikke lenge til vi får kontakt med E.Ts nå :thumbup:

Den skytes opp

10:49:57 p.m. EST, altså kl 04.49:57 inatt, og kan følges live via NASAs hjemmesider.

http://www.nasa.gov/mission_pages/kepler/main/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, ganske kort med tanke på å finne ut om planeter som er på størrelse med jorden, men arbeidet etter at de er funnet tar nok ganske lang tid. Dessuten så blir vel de første resulatene kun store planeter som går i tett bane rundt solen sin.

Et annet viktig punkt er jo at Kepler må observere tre runder for å estimere størrelse og avstand fra solen. Så de planetene som ligner på jorden vil nok ikke oppdages før om noen år om logikken min er rett.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Joda, er nok ikke de heftigste avsløringene som kommer etter første året.

Men vi vil få en god pekepinn på om oppdraget har vært/er en suksess.

Var det 4 år som var maks av hva den skulle arbeide de oppe, og etter 3 år mente de at de ville ha sikre data på hvor og hva?

Lenke til kommentar
Joda, er nok ikke de heftigste avsløringene som kommer etter første året.

Men vi vil få en god pekepinn på om oppdraget har vært/er en suksess.

Var det 4 år som var maks av hva den skulle arbeide de oppe, og etter 3 år mente de at de ville ha sikre data på hvor og hva?

Oppdraget har en lengde på 3,5 år i hvert fall.

Det virker også logisk at NASA sier at de vil ha sikre data etter tre år, grunnet det jeg skrev i forrige post om 3 runder, og at de regner med at det er størst sannsynlighet for å finne jordlignende planeter sånn ca. på 0.72 AU.

Lenke til kommentar

Ikke så inn i baner og himmelretninger, men høres ut som det jeg mener jeg hørte på pressekonferansen ;)

Synes det er imponerende at de klarer å finne ut av slike ting, og utrolig spennende å følge med på.

Litt nedtur at selv om vi finner noe kan vi ikke reise dit, men et sted må man jo starte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...