Gå til innhold

Hva kan jeg komme inn på når jeg har brukt opp retten til videregående opplæring?


Anbefalte innlegg

Jeg har gått 3 år på allmennfag, og med det brukt opp retten min til videregående opplæring. Nå har jeg funnet ut at jeg overhodet ikke ønsker å studere, i hvert fall ikke med en gang, og ønsker heller å få meg et fagbrev. Har søkt vg1 elektro, vg2 transport og logistikk og vg1 service og samferdsel.

 

Jeg har forstått det slik at i alle fall elektro kan være vanskelig å komme inn på uten rett, men jeg må i alle fall prøve. Er det noen som har peiling på hvilke kurs det er mulig å komme inn på uten rett? Er ganske frustrerende dette her, men jeg tror da ikke jeg er den eneste i Norge som har valgt feil første gang. Det må vel være noe tilbud for oss også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått, så er det ingen spesielle linjer du kan komme inn på uten rett. Du må bare søke, og håpe på at du kommer inn. Men du havner helt nederst på lista, og sannsynligheten for at du får plass er vel heller liten. Det står litt på vilbli.no her og her om hva du kan gjøre dersom du vil ha fagbrev og mangler rett til videregående opplæring.

 

Et (godt?) alternativ kan være å studere til å bli elektroingeniør eller liknende på høgskole.

Lenke til kommentar

har null forståelse for at du vill gå mer videregående når du har brukt tre år på å få studiekompetanse.

men, jeg går service og samferdsel, flere i min klasse som kom inn uten rett både i år og i fjor.

hvor vanskelig det er å komme inn kommer jo an på hvor attraktiv skole og linje det er selvsakt. med tre linje valg, og tre skolevalg på hver, trur iallefall jeg du har god sjans for å komme inn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...