jaadd Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei Dette blir veldig spesifikt, men håper noen kan hjelpe meg. Har leita en del på samordnaopptak.no, men finner ikke noe. Om jeg allerede har generell studiekompetanse, og kun tar matematikk, kjemi og fysikk på forkurset, vil da karakterene jeg får på forkurset medregnes med de vitnemålskarakterene jeg allerede har fra VGS? Lenke til kommentar
conolo Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Tror ikke forkurs karakterene teller som poeng, du er bare kvalifisert til ingeniørstudier! Altså du trenger ikke ha 2FY/Fysikk 1 og 3MX/R2 på vitnemålet. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 ingen studiepoeng på forkurs nei. ikke samme kurs, bare tilsvarende. sett på http://www.uia.no/no/portaler/student_og_s...ag_og_teknologi ? Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 har du generell studiekompetanse så kan eg anbefale at du tar en tresemester løsning som eg har. dvs en tar 6veker sommerkurs i mattematikk, og så begynner en på 1året på ingeniør, men en tar Fysikk som ekstra fag 1 semester. Funker glimrande. http://www.hisf.no/no/avdeling_for_ingenio...veien_ingenioer Det er omtrent samme matten som på forkurset. Og det er samme fysikken. Fint å spare eit heilt år. Lenke til kommentar
simenmas Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Jeg foreslår også TRES. Dette sparer du masse på og er ikke så vanskelig som noen kanskje sier. Endret 9. mars 2009 av simenmas Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg går allerede forkurs nå. Vil heller bruke litt mer tid på å sette meg inn i den grunnleggende matematikken/fysikken. Det sier seg egentlig selv at man mister mye om man bruker såpass liten tid på det som på TRES. Men er allikevel enig i at du sparer et år på det. Hver sin smak. Men jeg fant ut av spørsmålet mitt. Karakterene regnes om og legges til skolepoengene, altså selve karaktersnittet. Det jeg ikke får er realfagspoeng, men det var jeg allerede klar over. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 betyr det er karakterene mine fra salg og service har noe med opptak til ingeniørutdanning å gjøre? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hvis du har generell studiekompetanse og kun har tatt matematikk og fysikk så vil de ha noe å si. Hvis du går hele forkurset så går du under forkurs kvoten. Selv har jeg ikke hatt Engelsk og Samfunnsfag, så jeg er litt usikker på hva som blir medregnet. For min egen del håper jeg det kun er fra forkurs siden jeg kun har A og B i fysikk, matte og norsk her, men fra vgs hadde jeg 3.5 i snitt. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Hvis du har generell studiekompetanse og kun har tatt matematikk og fysikk så vil de ha noe å si. Hvis du går hele forkurset så går du under forkurs kvoten. Selv har jeg ikke hatt Engelsk og Samfunnsfag, så jeg er litt usikker på hva som blir medregnet. For min egen del håper jeg det kun er fra forkurs siden jeg kun har A og B i fysikk, matte og norsk her, men fra vgs hadde jeg 3.5 i snitt. Det er ingen egen kvote for forskursstudenter annet enn på den høgskolen du tar forkurset på. Altså tar du f.eks forkurs på HiST vil du kun komme inn på forkurskvota om du søker et ingeniørstudie på HiST. Du kommer ikke inn på NTNU gjennom en egen kvote for forkurs. Da teller karakterene du har fra VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå