Gå til innhold

Jeg tror det er noe galt med det ene båndet på gitaren min

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før du begynner å problematisere halsen: har du justert pickuphøyden i det siste? Spesielt om neckpickupen står svært høyt (nær strengene) kan draget være nok til at du får fretbuzz. Altså magneten i pickupen trekker strengene ned.

Synes ellers det er snodig at dette plutselig kom. Du får tenke gjennom alt du har gjort med gitaren før dette oppsto, og poste flere detaljer for oss.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke gjort noe av det som dere foreslo.

fler detaljer:

gitar, 1 år gammel

har aldri byttet strenger

Har ikke gjort noen forandringer på den siden den ble kjøpt NY (eller, jeg stemmer den nesten hvergang jeg spiller på den). Den henger på veggen og blir spilt på hverdag.

spør meg mer hvis det er noe jeg skal svare mer på.

Fra:

AnimalChiko

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke gjort noe av det som dere foreslo.

fler detaljer:

gitar, 1 år gammel

har aldri byttet strenger

Har ikke gjort noen forandringer på den siden den ble kjøpt NY (eller, jeg stemmer den nesten hvergang jeg spiller på den). Den henger på veggen og blir spilt på hverdag.

spør meg mer hvis det er noe jeg skal svare mer på.

Fra:

AnimalChiko

Kjøpte du gitaren ny for 1 år siden er det på tide at du sliper båndene på gitaren.

Der gitaren din henger på veggen. Det er ikke mye trekk fra et vindu der så halsen har mulighet til å vri seg?

Lenke til kommentar
Kjøpte du gitaren ny for 1 år siden er det på tide at du sliper båndene på gitaren.

Der gitaren din henger på veggen. Det er ikke mye trekk fra et vindu der så halsen har mulighet til å vri seg?

Slipe bånd en gang i året? Da spiler du jamen mye! Jeg har gitarer jeg har hatt i mange år uten at det er behov for båndsliping. Den "regelen" har jeg aldri hørt om.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Slipe bånd en gang i året? Da spiler du jamen mye! Jeg har gitarer jeg har hatt i mange år uten at det er behov for båndsliping. Den "regelen" har jeg aldri hørt om.

Er gitaren ny fra fabrikk og man spiller normalt mye er ca et år grei tid å slipe båndene.

Ikke en gang i året altså, men etter ca det første året eller to etter gitaren var ny, og det er en engangsgreie.

Og ja, jeg er vel kjent for å spille mye gitar :p

Lenke til kommentar

Veldig enig. Jeg kan gå med på at det kan være nødvendig med båndsliping når gitaren er ny, men da pga i utganspunktet dårlig hånd/fabrikkverk og for å utjevne høydeforskjeller, og ikke minst avrunding av kantene. (var for ikke lenge siden borti en flett ny squire-tele som var så skarp i kantene at jeg fikk blødende rifter etter prøving...!)

Men sliping pga slitasje etter ett år har jeg aldri vært borti. Selv ikke på mine egne gitarer (som får mer TLC enn de strengt talt trenger). En annen faktor som støtter oss her, Castor, er at det erfaringsmessig er mest slitasje i området 1 - 5 bånd.

Jeg har mer tro på at strengene har sett sine bedre dager, og at gitaren var marginal i utganspunktet. Ett nytt sett, samt en smule justering av strengehøyde hvis nødvendig burde gjøre susen (+ en sjekk av pickuphøyde pga drag). Men det er selvsagt umulig å stille diagnose uten å ha sett instrumentet.

Lenke til kommentar
Veldig enig. Jeg kan gå med på at det kan være nødvendig med båndsliping når gitaren er ny, men da pga i utganspunktet dårlig hånd/fabrikkverk og for å utjevne høydeforskjeller, og ikke minst avrunding av kantene. (var for ikke lenge siden borti en flett ny squire-tele som var så skarp i kantene at jeg fikk blødende rifter etter prøving...!)

Har ingenting med dårlig håndarbeid, men hvordan treverk reagerer over tid.

Min Jackson RR1 ble bestillt ny fra fabrikk og da følger det med en lapp som sier treverket vil fortsette å sette seg noe i løpet av de første årene, og at båndsliping da vil være anbefalt.

Vet ikke hvor godt du kjenner til Jackson gitarer, men dårlig håndarbeid er de ikke kjent for ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har vært bort en eneste Jackson faktisk, noe som faktisk er litt snodig (kanskje nettopp pga byggekvaliteten?):

Jeg skal være litt forsiktig nå, men føler for å nevne at jeg har snart 20 år erfaring med bygging og service på gitarer (har vært borti det aller meste mao). Dette holder selvsagt ikke som argument i seg selv, men det kan kanskje belyse hvor lite sannsynlig dette er for trådstarter.

Lenke til kommentar

Jepp er enig at det trolig ikke har noe med hans problem, men er gitaren et år og var ny ved kjøp kan det jo være greit å få en service på den og dermed få dette gjort om ikke kunnskapen om slikt er helt på topp enda.

Jackson er et veldig bra gitarmerke vil jeg påstå, hvor RR1 er signatur modellen til Randy Roads (Ozzy) og Megadeth har vært dems frontfigurer i mange år.

Du ser nesten ikke en metal konsert av gamle helter uten at minst en Jackson er på scena, og er nesten like vanlig å se som en Gibson Les Paul ;)

Grunnen til at man ikke ser så mange amerikanske Jackson gitarer er nok prisen mer enn kvaliteten ;)

Lenke til kommentar

Etter en smule ettertanke (det var noe som skurret):

Jeg må bare stusse litt på at Jackson advarer kundene sine om at treverket de bruker i halsene sine kanskje ikke holder god nok kvalitet. Jeg mener, hvilke andre gitarfabrikanter legger inn en klausul om at halsen muligens kommer til å endre seg, slik at man (hvis man ikke gjør slike ting selv, noe de færreste gjør) må påregne et besøk hos gitardoktorn. Hva skjedde med garanti og kvalitetskontroll? Underlig og suspekt.

Archongamer, har du mulighet til å sitere nøyaktig hva som står på lappen du refererer til?

Beklager til trådstarter, dette blir off topic.

Lenke til kommentar

Kjøpte den gitaren i 97, så den lappen har jeg nok ikke lenger.

Men det stod noe sånn som at treverk kunne etter tid sette seg noe mer, og at justeringer og sliping av bånd kunne forekomme etter noe tid.

Jeg ble også nødt til å gjøre det etter ca 2 år, men da hadde jeg slitt med det ene båndet en stund.

Lenke til kommentar

Archongamer:

Jeg tviler på at årsaken til at du har slitt med det ene båndet har noe med båndslitasje å gjøre. En skal da vitterlig ikke slipe bånd etter ett år, da er det noe riv ruskende galt med gitaren i utgangspunktet.

Det jeg mistenker du har lest, omhandler noe helt annet. Dersom halsen mister fuktigheten og trekker seg sammen, kan den krympe nok til at båndene stikker ut på siden og lager 'skarpe' kanter. Dette gjelder spesielt i kalde og tørre klima som Norge. Da må båndene slipes (i praksis files) ned til bredden av halsen igjen. Her er et tidsperspektiv på ett år realistisk, da gitarer ofte har satt seg etter det.

Trådstarter:

Gjør som tumbleweed anbefaler. Bytt strenger for 9 måneder siden. Og forklar gjerne bedre hva slags lyd det er og hvorfor du tror den kommer. Sprekkende lyd sier meg ingen verdens ting. Lyden av en ballong som sprekker?

Lenke til kommentar

Det er som du snakker om problemet jeg opplevde med min gitar etter et år det.

Halsen trakk seg sammen og båndet kom litt utenfor halsen, så lyseste e strengen hang seg fast når det passet som minst akkurat ved 3 bånd.

Skjønte fort jeg pratet litt før jeg tenkte med tanke på trådstartes sitt problem, men da har du oppklart hva jeg leste om på lappen også :)

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om en liten justering av "utstikkende bånd", blir dette en helt annen sak. Det kan man oppleve på svært dyre gitarer. Her i Norge, med fyring og ganske store forskjeller i luftfuktighet og temperatur, er dette helt vanlig, og har egentlig lite med kvalitet på gitaren å gjøre, men det er klart at det er mer vanlig på gitarer der treet kanskje ikke er tørket så omsorgsfullt som på kostbare instrumenter.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...