Gå til innhold

Vifte til Thermalright ULTRA120 Extreme (120mm)

Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Har noen en knakende god anbefaling til en vifte som skal festes til en Thermalright ULTRA120 Extreme kjøler som står på en overklokka Core i7 920 cpu ?

Det gjelder følgelig en 12cm vifte siden det er plass til en slik på nevnte kjøler.

Jeg lurer forøvrig på hvor mange m3 luft det er "normalt" for en CPU vifte å flytte på ?

Jeg fant i denne forbindelse ut at Noctua NF-P12 (som følger med NH-U12P kjøleribba) flytter i underkant av 100m3, en kan vel dermed anta at 100m3 bør være et slags mål.

Kanskje det beste er å ta litt i mht omdreininger (kapasitet) på vifta og isteden sette på en viftekontroller ?

Kom med innspill og forslag!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har lest at Scythe S-Flex funker fjell til TRUE :-)

S-Flex kommer vel i flere varienter, har du en link til den du har tenkt å benytte ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
jeg kommer til å kjøpe den med høyeste turtall.

Hmmm... Den flytter omtrent halvparten så mye luft (53m3) som Noctua NF-P12 (ca 90m3) og lydnivået er dessuten opgitt til å være lavere på Noctua vifta.

Jeg har bestemt meg gor først å prøve en Papst xxxxGML jeg har liggende, den gir 114m3 ved 32 dB. Dersom det viser seg at det blir for mye støy er det mulig jeg bytter. Jeg syns Papst viftene gir en grei tone på lyden som gjør at de kan støye mer enn andre uten at det sjenerer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Tallene kan ikke stemme... det står også at S-Flex vifta med 800 rpm flytter mer luft enn dem med 1200rpm.

Hei, jeg har lest at produsentene er gode til å skryte på seg hvor mye luft de flytter så du må ikke altid stole på hva som blir skrevet

Mvh ArneAustenaa

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jo Thermalright kommet ut med egne vifter med kvalitetslager og er nok designet til å gi best effekt til denne kjøleren: https://prisguiden.no/product.php?productId=109466

Vær obs på at ikke alle vifter har gode 'mottrykksegenskaper', altså at de mister effekten når det står noe rett foran som CPU kjølere etc.

Noctua NF-S12 er en av disse viftene som ikke leverer under mottrykk, men på den andre siden er nok deres NF-P12 en av de beste viftene til denne kjøleren man kan få.

Kjøpte selv Thermalright TR-FDB-1300 til ULTRA120 Extremen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...