Gå til innhold

rettigheter på 2 1/2 års mp3


Anbefalte innlegg

hei

 

i mars 2006 kjøpte jeg en creative zen mp3 spiller, og for et par mnd siden begynte den å hoppe i sporene og blande sanger mens den spilte (hører på en sang, mens det kommer inn biter av en annen sang hvert 10. sek.), og diverse problemer med å slå den av osv. spilleren ble kjøpt på spaceworld.no, og jeg henvendte meg dit med en gang. de sendte den tilbake til meg med en gang, uten å rette på problemet, og hevdet at garantien var ute. jeg sendte mail, og forklarte at garantien er, i følge forbrukerprotalen.no, 5 år (hvilket er rart at de sier, når spilleren ikke er 3 år gammel en gang).

 

etter noen uker med mailing fram og tilbake, sendte jeg den inn på nytt igjen, men ingen ting ble gjort med problemet. når jeg da sa at jeg ville heve kjøpet, mente de at jeg ikke kunne gjøre det, men de tilba meg å kunne velge mellom to spiller fra creative. dette takket jeg nei til, i og med at jeg og mange andre jeg kjenner har hatt problemer med dette merket tidligere.

 

det eneste jeg ønsker er å få tilbake pengene mine, men jeg lurer på hvor mye jeg har rett på. de ga meg et tilbud på et gavekort på 999 kr, men jeg kjøpte spilleren for 2 000 kr. jeg ønsker heller ikke å få et gavekort fra spaceworld, fordi denne saksbehandlingen har vært så dårlig, i tillegg til andre dårlige erfaringer, at jeg ikke ønsker å handle der lenger.

 

hva kan jeg kreve tilbake? kan jeg kreve hele kjøpesummen i kontanter, eller må jeg takke ja til 50 % i gavekort?

 

 

edit: de sier i også at jeg ikke kan heve kjøpet, fordi dette kun kan gjøres hvis det ikke blir urettmessige kostnader for dem, og de mener det blir det i dette tilfellet. hvilke kostnader er det snakk om?

Endret av vaffel1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

For det første så gir Creative ett års garanti på Zen, ikke fem. Mange vil nok imidlertid være enige i at du har 5 års reklamasjonsrett.

 

Uansett, Spaceworld har nå godkjent dette som en reklamasjonssak, og kan da sørge for retting eller omlevering. Spaceworld har tilbudt deg en tilsvarende vare, hvilket vil si at avhjelp er utført. Med andre ord, du har desverre ikke krav på å få kjøpet hevet. :)

Lenke til kommentar

hmm, jeg er ganske sikker på at den totale reklamasjonsretten på mp3 generelt ligger på 2år. Noe mange er uening i, men det er der den ligger inntil det blir vedtatt noe annet i rettsystemet, såvidt jeg kan se.

 

Det er da fantastisk av spaceworld å faktisk gi deg ett erstattningsprodukt utenfor den tilmålte reklamasjonsretten :D

 

du har jo krav på en tilsvarende vare ved omlevering, og jeg tror en vare til 999 er mer enn tilsvarende sett utviklingen i dette markedet siste 3årene.

 

Mange av problemene med creativ løser seg om du laster ned ny firmware (programvare) fra creative.com og dette høres litt ut som en programvarefeil spør du meg. Er kanskje verd et forsøk?

Lenke til kommentar

Er ein smule diffust sånt som dette. Det står ikkje definert kva produkter som har 2 års reklamasjonsrett eller 5 år. Det står at varer som er meint å vare vesentleg lengre enn 2 år har reklamasjonsfrist innan 5 år.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Problemet er at ein butikk meiner at eit produkt ikkje er meint å vare meir enn 2 år, mens den neste meiner den bør det. Sånn eg forstår lovteksten kan ein ikkje har reklamasjonsfrist på 3 eller 4 år. Det står jo ganske klart at dersom den er meint å vare vesentleg lengre enn 2 år så er det 5 års reklamasjonsfrist. Det kan derimot tolkast som at ei vare må være meint å vare kanskje 3-4 år, derav "vesentleg lengre enn 2 år".

 

Som sagt er ikkje produkter definert i loven, difor tolker butikkane sjølve og det oppstår problemer.

Eit sitat frå Forbrukerportalen:

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års periodenEn del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden
Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikkje definert, med mindre ein tar hensyn til saker som er gått i retten.

 

Eg synest ikkje et burde være tvil om at ein mobil eller mp3-spelar til fleire tusen er meint å vare i meir enn to år, men det finnes forskjellige modellar i forskjellige prisklasser. At ein spelar til 300 tok kveld før hadde eg kanskje gått me på, men ein til 3000? Aldri.

 

Sjølv om Norge har ein ekstrem "bruk, kast og kjøp ny"-tankegang betyr ikkje det at et er riktig.

Lenke til kommentar

Er enig der - pris burde spille inn, eller verdi? Mobiltelefoner har jo det problemet at mange kjøper dem til kr 1,-

 

Fra et miljøhensiktsmessig standpunkt burde nok 5års reklamasjon bli dyttet på litt kraftigere. Ikke bare for produksjonskvalitetet - man tar gjerne litt bedre vare på ting som er dyrt å kjøpe inn.

Lenke til kommentar

på forbrukerportalen fant jeg en artikkel, der det står at det er vedtatt at mp3-spillere har 5 års reklamasjonsrett, i likhet med mobiler og kameraer. denne artikkelen kan du lese her.

 

jeg har, som Dorf_2003 sa kanskje ville rette opp problemet, lastet ned ny programvare fra creative.com, men dette førte ikke til noe bedring. spaceworld har jo tilbudt meg en ny mp3 spiller, men den er av merket creative, som jeg ikke ønsker å kjøpe for 3. gang, i og med at jeg har opplevd samme problem med de jeg har hatt tidligere, i tillegg til at familie og venner også har hatt liknende problemer, men spaceworld vil ikke gi meg tilbud om et annet merke, fordi de mener dette vil føre med uregelrette kostnader. hva er forskjellen for dem om de gir meg en samsung eller ipod, enn om de gir meg en ny creative?

Lenke til kommentar
på forbrukerportalen fant jeg en artikkel, der det står at det er vedtatt at mp3-spillere har 5 års reklamasjonsrett, i likhet med mobiler og kameraer. denne artikkelen kan du lese her.

 

jeg har, som Dorf_2003 sa kanskje ville rette opp problemet, lastet ned ny programvare fra creative.com, men dette førte ikke til noe bedring. spaceworld har jo tilbudt meg en ny mp3 spiller, men den er av merket creative, som jeg ikke ønsker å kjøpe for 3. gang, i og med at jeg har opplevd samme problem med de jeg har hatt tidligere, i tillegg til at familie og venner også har hatt liknende problemer, men spaceworld vil ikke gi meg tilbud om et annet merke, fordi de mener dette vil føre med uregelrette kostnader. hva er forskjellen for dem om de gir meg en samsung eller ipod, enn om de gir meg en ny creative?

 

Forskjellen er vel at de får kreditert fra Creative, ikke fra Samsung eller Apple.

Du har ikke krav på noe annet.

Lenke til kommentar

jeg skjønner tankegangen, men sist gang jeg hadde dette problemet, hadde jeg kjøpt spilleren hos en annen forhandler, og der hadde de ikke noe problem med noen av delene... jeg kom inn i butikken, og forklarte problemet. de sa med en gang at dette var en utgått spiller, så jeg kunne få pengene tilbake, eller velge en ny spiller fra hyllene, samme hvilket merke. dersom den kostet mer, måtte jeg bare betale mellomlegget.

 

var dette noe de gjorde bare fordi de ville, eller fulgte de, evt. i motsettning til spaceworld, lovverket?

Lenke til kommentar
på forbrukerportalen fant jeg en artikkel, der det står at det er vedtatt at mp3-spillere har 5 års reklamasjonsrett, i likhet med mobiler og kameraer. denne artikkelen kan du lese her.

 

jeg har, som Dorf_2003 sa kanskje ville rette opp problemet, lastet ned ny programvare fra creative.com, men dette førte ikke til noe bedring. spaceworld har jo tilbudt meg en ny mp3 spiller, men den er av merket creative, som jeg ikke ønsker å kjøpe for 3. gang, i og med at jeg har opplevd samme problem med de jeg har hatt tidligere, i tillegg til at familie og venner også har hatt liknende problemer, men spaceworld vil ikke gi meg tilbud om et annet merke, fordi de mener dette vil føre med uregelrette kostnader. hva er forskjellen for dem om de gir meg en samsung eller ipod, enn om de gir meg en ny creative?

Forbrukerportalen.no er en nyhetsside drevet av forbrukerrådet, hvor de publiserer sine tolkninger av forbrukerkjøpsloven, av dommer og annet. Det er ingen som tvinger en forhandlert til å følge artiklene som står der, forhandlere er kun bundet til lovverket og reelle domsavgjørelser.

 

Forbrukerrådet står for en meget forbrukervennlig tolkning av loven, og de har ikke alltid den rette tolkningen heller.

 

jeg skjønner tankegangen, men sist gang jeg hadde dette problemet, hadde jeg kjøpt spilleren hos en annen forhandler, og der hadde de ikke noe problem med noen av delene... jeg kom inn i butikken, og forklarte problemet. de sa med en gang at dette var en utgått spiller, så jeg kunne få pengene tilbake, eller velge en ny spiller fra hyllene, samme hvilket merke. dersom den kostet mer, måtte jeg bare betale mellomlegget.

 

var dette noe de gjorde bare fordi de ville, eller fulgte de, evt. i motsettning til spaceworld, lovverket?

Det var noe de gjorde for å yte deg ekstra goodwill ja, ikke noe du har krav på :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...