Gå til innhold

[LØST] RMA med Netshop


Anbefalte innlegg

Uansett, så er det opptil kjøper om ham vil benytte seg av angreretten eller reklamasjon så lenge varen er hentet for mindre enn 14 dager siden. Selvfølgelig kan begge deler bli vanskelig om selger mener du selv er skyldig i problemene.

 

Hvor lang tid gikk det fra du mottok hovedkortet til du oppdaget at det var defekt, Theo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det kommer til angrerett så mener eg at denne ikke gjelder i dette tilfellet uansett. Formålet med angreretten er å gi kjøperen mulighet til å se på, besikte og prøve et produkt på lik linje med om det hadde vært kjøpt i en butikk. Og i hvor mange tilfeller kan man montere et hovedkort i maskinen sin når man handler i butikk? Sjeldent eller aldri. Eg mener også at produktet ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand siden produktet ikke fungerer. Produktet har faktisk en mangel og må dermed reklameres på, ikke angre.

Det er helt korrekt, derfor var angrerett kun en opsjon i starten av dette. Og fra rundt 2/3 og utover gikk det over til en RMA sak. Jeg skal dog bla opp hvilken dato eksakt jeg oppdaget dette.

 

 

EDIT:

Ja jeg husket rett, jeg har testet produktet noen dager og det er mandag 2. mars jeg bestemmer meg for å forsøke å remontere CPU da jeg har hørt at mange løser RAM relatert problematikk på den måten.

 

Her er innlegget hvor jeg med en gang kommenterer dette etter å ha tatt bilder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Her utviser du en merkelig og tilsynelatende bevisst etterpåklokskap holdning.

Var det oppklarende for det du virker å ha bitt deg fast i Zeph?

Det eg ville fram til var at du kanskje kunne ordna det sånn at du henta varene etter ferien, som Nuffern forklarte.

Det betyr uansett ingenting, så me kan godt la den saken ligge.

Lenke til kommentar

Vel Zeph, da må du se saken under de forhold som gjaldt der og da. Man forventer ikke store problemer med et hovedkort når man fortsatt har god tid før man skal på en ferie. Derfor står jeg på at det blir litt i etterpåklokskapens navn, uten at det er vondt ment. Og som jeg sier er ikke ferien det store her men en del av historien slik den utviklet seg dag for dag i begynnelsen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Theo:

Jeg støtter deg 100% i denne RMA-saken, men som ett par andre har påpekt nå (inkludert Zeph).

La dette med ferie/unger og slik ligge/fjerne det fra 1ste post da det faktisk svekker din sak.

Man utsetter bare ikke ferie/lar det gå ut over familie at man har en (dyr) hobby.

Punktum!.

 

Hadde jeg gjort noe slikt i heimen hadde jeg fått frikort til "gutterommet" på Oppen (huset jeg har på Hadeland).

:)

 

PS/Edit:

Dette var forøvrig en annen "baktanke" jeg hadde da jeg tidligere spurte om dette var privat eller jobb-relatert innkjøp.

Forøvrig er 20k (i en "sum") klart i overkant av hva en familiefar kan tillate seg.

Dette fra en som sikkert har brukt det 10-dobbelte *over en (rettet)5-årsperiode*..(Tør ikke sjekke).

Nok off-topic fra meg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har forøvrig oppdatert "Årsak" med når jeg oppdaget feilen.

 

Det var da ikke en familieferie, det var en -gutta på tur- ferie som jeg hadde avtalt med familien at jeg skulle på. Jeg lar da ikke PC utstyr gå utover min familie? hehe. Videre gikk ikke dette av vår "feriedager konto" da jeg har den del avspassering til gode. Så om ikke annet førte dette til at jeg fikk mer tid med familien som ellers var hjemme og på jobb og skole, dog tror jeg ikke naboen omtrent har sett snurten av meg i denne perioden.

 

Hvorvidt 20k er en sum en familiefar kan tillate seg å bruke på sin livslange Hobby vet jeg ikke om blir så relevant, da er det en del gode fedre i dette landet som bør bli utvist *humoristisk ment* ift. pengebruk å gadgets, sykler, motorsykler, sportsfiskeutstyr osv. Og som jeg nevner en del steder under kjøpet, i forumet, så er dette første gang jeg har brukt mer enn 7-10K på et PC kjøp i hele mitt liv. Det er også første gang jeg unner meg ny teknologi når det er nytt.

 

En betydelig del av denne summen vil også gå familien til gode da de er store forbrukere av filserveren mye skulle gå til. Videre har jeg byttet ut PC med sykluser på 3-5 år og dette er første gang jeg går under dette dog ikke mye siden jeg har nå hatt 3 generasjoner CPUer på hovedkortet i den gamle PCen.

 

EDIT:

Hvis noen mener dette fortsatt svekker min sak må de gjerne lage innlegg på det. Jeg oppdaterte øverste avsnitt i posten om dette, siden flere brukere har uttrykt dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Man utsetter bare ikke ferie/lar det gå ut over familie at man har en (dyr) hobby.

Punktum!.

Hadde jeg gjort noe slikt i heimen hadde jeg fått frikort til "gutterommet" på Oppen (huset jeg har på Hadeland).

:)

Tøffel.

 

Nåvel, Theo's kansellering av guttetur bærer preg av tildels dårlig planlegging og er, som det nevnes, lite relevant for saken bortsett fra en ting;

Nettbutikkers bestemte krav til tilbakelevering innen oppgitt tid fremstår noe underlig i lys av at butikken selv fullstendig ignorerer sine egne leveringstider.

 

Dersom Nettbutikker selv ikke kan levere i tide er det da rimelig at nettbutikkene kan kreve av sine kunder å gjøre tilbakeleveringen innen fristen ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at det nødvendigvis er dårlig planlegging. Som sagt forventer man ikke store problemer med hardware, og ikke så store at det må bli en RMA ut av det. Andre problemer kunne man lettere utsatt til senere. Jeg ønsket å få en eller annen form for forsikring fra Asus før jeg dro om at jeg kunne legge dette bak i hodet om jeg skulle dra.

 

Dog var kjøpet et delvis impulskjøp ifb. med supertirsdagen 27/1-09. Jeg hadde planer om å utsette denne oppgraderingen til eks. Ci5 kom på banen til høsten 2009. Men det var en beslutning jeg tok etter kl. 21 når jeg oppdaget supertirsdagen og hadde fått noen tilbud fra Stian morgenen etter. Jeg er en person som alltid venter mye lengre med hardware kjøp enn andre, alltid vurderer hardwarekjøp opp og ned i 6mnd og så kanskje kjøper. Nå ville jeg være raskt ute for en gangs skyld.

 

Men ellers helt enig i det du sier Tiltman.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå føler jeg at det er litt synd at denne diskusjonen nådde disse dimensjonene i løpet av helgen. Det gir ikke Netshop et godt utgangspunkt for å rydde opp i saken. Dette kan føre til at dialogen mellom deg og Netshop blir enda mer anspent. Jeg forstår at du er frustrert, men jeg tror at du kunne vunnet på å holdt igjen til mandag med å starte tråden og da gjerne lagt ut all informasjon på en gang. Dette kunne fått noen kloke hoder hos Netshop til å gi deg medhold og stoppet den negative publisiteten saken har på Netshop som kundevennlig bedrift.

 

Jeg tror at Netshop har alt å tjene på å sette seg bedre inn i lovverket og tolkningen av denne når det gjelder RMA. De lar litt for mange, i mine øyne, opplagte saker gå til FTU. Men kanskje de har sett på statestikken og har funnet ut at gevinsten på å drive dårlig kundebehandling er så stor at det lønner seg i lengden fordi folk ikke gidder å ta saker gjennom den lange saksbehandlingsmølla til FTU.

 

Personlig har jeg vært på nippet til å handle hos Netshop mange ganger de siste årene, men en negativ erfaring, samt gjentagende opplagte saker som havner her inne har fått meg til å handle andre steder. Når det er sagt, så har jeg ikke handlet like mye de siste årene som jeg gjorde for 5 år siden. Så totalt har de ikke tapt så mye penger på meg, men hvis mange nok tenker likt blir det jo noen tusen i tap.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over dette momentet Benny.

 

Årsaken til at jeg begynte på tråden på fredagen var at veldig mye av det jeg skulle dokumentere befant seg i forumet og at jeg så meg nødt til å ta dette over tid, som helgen jo er. Slik at min dokumentasjon av saken ville være komplett på mandag.

 

Det til side så er det ingenting som skal tilsi at Netshop ikke skulle ønske å komme til enighet i en slik sak, bare for at den er diskutert gjennom en helg. Den har ikke kommet til noe standpunkt eller et ståsted som skulle gjøre det vanskelig for Netshop.no å vise godvilje her.

 

Ikke minst er dette en reaksjon på den policyen jeg mener Netshop utfører altfor rått. Noe de burde ønske å kanskje tenke seg litt om på etter slike diskusjoner som dette. Tid for ettertanke muligens. Jeg tror også kloke hoder tåler rettmessig kritikk og klarer å gjøre det beste ut av det.

 

Jeg må også utheve at jeg alltid har følt at jeg har kommet til en god ordning med Netshop på saker vi har hatt oppgjennom årene, selv om de ikke er mange. Derfor ble dette en litt "sjokkopplevelse" for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg lar tvilen komme Netshop.no tilgode på akkurat det, utfra min tidligere erfaring med dem, men formidler samtidig at jeg i denne saken er forberedt til å ta den hele veien fordi jeg annser dette som en dårlig trend for alle forbrukere.

 

Dog er ikke det noe jeg ønsker, og håper derfor at denne saken kan avsluttes med et smil og god kundebehandling som vil være positivt for Netshop. Jeg er ikke bitter på Netshop, det er ikke personlig, jeg reagerer som lang, trofast og god kunde.

 

Jeg ser ikke denne tråden som noen "ubotelig skade" på Netshop, det avgjøres helt og holdent av hvordan de velger å agere i denne saken fom. mandag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er en utrolig ekkel sak ikke bare for forbruker, men også for selger. Det at det i tillegg er kanskje et av de dyreste hk man kan oppdrive gjør nok ikke saken enklere.

 

Hvor sikker kan man være på at man ikke har klart å bøye en av disse pinnene ved montering av CPU? Jeg har et Asus P5Q Pro jeg skal montere snart, og er det noe jeg har lært av denne saken er at jeg skal sjekke pinnene først. Blir spennende da jeg kjøpte det i desember, men ikke har satt det opp enda. :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det blir det samme for deg Nuffern. Hvis du nå finner en skade i din LGA775 sokkel når du pakker opp. Hvordan kan du bevise at du ikke har utført dette selv siden desember? Jeg vil tro vurderingen til nettbutikk vil bli akkurat det samme selv om du sier "jeg har ikke pakket opp siden desember". Dette fordi produktet ikke er forseglet.

 

Skulle det mot formodning være forseglet oppfordrer jeg deg sterkt til å ta bilder av forseglinger og hele oppakkingsprosessen samt macrobilder av sokkelen og CPU og annet utstyr før du monterer. Da vil exif informasjon i bildene kunne fungere som bevis senere.

 

Men er det ikke for ille at vi må gå så langt for å i det hele tatt føle at vi har noe rettsikkerhet ift. dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Derfor er det skremmende at man lager produkter som baserer seg på slike løsninger. Løsninger der det lett kan oppstå skade ved montering, og som selges til vanlige forbrukere. Produktet burde i det minste være forseglet. Man kan argumentere da for at skaden kan ha oppstått før det kom til selger, men da kan man i alle fall være sikker på at selger ikke er selv skyldig i skaden. Det er jo svært vanlig etter min oppfattelse at folka i butikkene klår på produktene, eller selger angrerettvarer som nytt uten å informere kjøper. Med forsegling på produktet ville man i alle fall kunne utelukket dette.

 

Resultatet etter loven blir stort sett det samme enten varen er forseglet eller ikke ettersom bevisbyrden ligger på selger, men jeg tror nok man kunne fått langt færre slike saker. Ekstra ekkelt blir det for selger de gangene de må ta tilbake produkter som kunde selv har ødelagt. De har ikke noe de skulle ha sagt i de fleste slike saker. Videre er det utrolig kjipt for oss som faktisk har en defekt på produktet når vi overtar det. Blir som russisk rulette.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det er lovstridig å ha en absolutt praksis som fungerer på denne måten. Her er det opplagt at feilen kan skyldes flere forhold, og da kan man ikke ha en absolutt praksis som kun taler til forhandlers gode. Det blir som om man skulle ha sagt at den som ikke kjører en firhjulstrekker om vinteren alltid skal ha ansvaret ved en kollisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...