Gå til innhold

[LØST] RMA med Netshop


Anbefalte innlegg

Hmm jeg håper ikke det går så langt, men akkurat denne saken ønsker jeg ikke å gi meg på i første omgang. En annen ting med slikt som dette er at man bruker ekstremt mye tid og energi, bare fordi man føler seg forholdsvis rettsløs i kontakt med butikken uansett hvor godt arbeid man gjør for å være ryddig i en slik sak. Det er også et tap man blir utsatt for. Jeg har vel snart følelsen av at jeg ikke har sett folk på 3 uker.

 

Er det noe jeg har lært av denne saken så må det være å bli mer kynisk, og mindre ærlig, desverre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si Alastor sin "tolkning" er klart i tråd med hva jeg siterte fra lovforarbeidet i en tidligere post.

 

At sannsynligjøre ikke er nok går klart fram av teksten i Ot.prop 44 (2001-2002), hvor begrepene er påvise og avbevise. Lovforarbeidet sier faktisk klart følgende.

 

Det forhold at det ikke kan utelukkes at mangelen skyldes kjøperens forhold, kan ikke i seg selv sette formodningen til side. Direktivets formål er nettopp å beskytte kjøperen mot løst funderte påstander fra selgeren om at kjøperen selv ved sin opptreden er årsak til feilen.

 

Det viser også at de fleste avgjørelser i FTU er i tråd med loven og lovens forarbeider.

 

Ellers er det hyggelig at denne tråden holdes i en så saklig tone. Mye av det som kommer fram her kan ja betydelig verdi for andre ved saker av tilsvarende art.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

har gått igjennom ca samme krangelen selv, ikke koselige greier nei :(

bestilte deler til komplett server der alt sendes fra forskjellige levrandører, noe som beit meg hardt i ræva.

etter ei uke var mesteparten sendt og ordren merka i systemet som sent, tenkte ikke noe mer over det egentlig og venta de ukene det tok til alt var i hus før starte pakke opp noe.

så når alt var i hus kom driten, systemet funka ikke og etter feilsøking med intel konkluderte de med bad board.

butikken derimot konkluderte med at siden jeg meldte feilen 5uken etter de merka det som sendt hadde jeg ødelagt det selv siden jeg ville feilmeldt tidligere var det defekt når levert.

de godtok etter endel mails til de når selv innhenta dokumentasjon fra levrandør på at det faktisk var sendt så seint at det kunne være feil fra fabrikk, men var ikke en god følese underveis med tanken på måtte dekke over 2k selv til nytt kort.

 

men det jeg virkelig startet lure på da, jeg som halveis hardware entusiast har noe deler liggende uåpnet som f.eks 3disker siden ikke plass på kontrollerne til at de kan stå hot spare, den dagen jeg åpner noe jeg har hatt liggende og det ikke funker må jeg jo virkelig vært fked på prøve få butikken til godta det som feil fra fabrikken.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
På disker har man minst 3 års garanti, hvis de ikke virker så er det bytt :)

 

Dette er jo veldig generøst.

Min erfaring med HD'er montert i trange mATX som "eier" velger å la stå innelukket i slike PC-møbler i 25 grader stue, er at de dør innen 2 år. :)

Lenke til kommentar
Pga. 3500,- eller vesentlig mer og tidsfrister å forholde seg til, samt forsinkelser i starten.

Kva forskjell hadde det gjort om du lot saken ligge og tok tak i den når du kom heim? Får kanskje orden på det litt seinare, men å avblåse ein 3 vekers ferie for noko sånt synest eg er drøyt. Det har uansett ikkje noko med saken å gjere, korleis du organiserer og prioriterer er ikkje relevant for hovudkortet eller Netshop.

Lenke til kommentar

Da har du IKKE satt deg inn i saken Zeph.

 

Feriekanselleringen ble et resultat pga. først en lang forsinkelse i ordren, deretter nesten 1 ukes forsinkelse i utlevering av hele ordren, samt at tidsfrist på angrerett kun varer i 14 dager. Lar man ting ligge i 3 uker etter at man har hentet deler av ordren forsvinner angreretten som var det første jeg ønsket å finne ut av om jeg ville benytte meg av under feilsøket, fordi det virket som et problematisk produkt. Lar man ting ligge for lenge på hentelageret i Oslo får du også problemer. Anbefaler at du setter deg ordentlig inn i saken da akkurat det er informasjon som har vært her i over et døgn nå.

 

Her utviser du en merkelig og tilsynelatende bevisst etterpåklokskap holdning.

Var det oppklarende for det du virker å ha bitt deg fast i Zeph?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det dukker forholdsvis ofte opp slike tråder med kritikk av butikker eller webmercs her inne på forumet. De inneholder sjeldent substans, bortsett fra sterke ensidede påstander, og en vag beskrivelse av hendelsesforløpet. Det er befriende å kunne konstatere at det er noen som faktisk tar seg bryet med å beskrive hele hendelsforløpet, all kommunikasjon og alle detaljer. Her setter du standarden Theo343.

 

Jeg har imidlertid noen korte kommentarer til førstepost.

 

1) Bildene: hva med å merke bildene på en slik måte at problemområdet klart fremgår. En liten rød ring i paint er nok for at selv personer som ikke har den tekniske kompetansen til å finne feilen, ihvertfall kan få et innblikk i hva feilen består i.

 

2) førsteposten begynner å bli lang, hva med en kort oppsummering helt på slutten?

 

3) Når jeg leste posten din første gangen, synes jeg det var litt uklart hva det var du ønsket å oppnå. Du kunne ikke levere tilbake på angrerett grunnet DOA, men ble nektet RMA? I utgangspunktet ville du ha et nytt hk, men nå ønsker du pengene tilbake?

 

Jeg håper at dette ordner seg! Det er alltid like frustrerende å bli sittende med svarteper når en med sikkerhet kan si at feilen som oppsto var utenfor din kontroll.

 

Ha en flott helg!

 

-Tet

 

PS: dere som poster bare for å få denne inn under mine innlegg, har dere hørt om å legge til tråden under favoritter istedet?

Lenke til kommentar

Takker!

 

Og takk for innspill, skal absolutt se på det :)

 

Det jeg ønsker i denne saken er å få et nytt likt hovedkort og at mitt defekte kort aksepteres som en RMA ( jeg stoppet tilbakesendingen til meg ). Jeg kan alltids betale det arbeidet Netshops servictekniker har gjort, iom. at det kan ha oppstått noen missforståelser som har gjort at han har utført arbeid han ellers ikke behøvde.

 

Jeg ble godt kjent med Asus hovedkortet under feilsøket og er ellers fornøyd med produktet. Jeg ønsker ikke å be om penger tilbake for å være vanskelig mot Netshop, og deretter eks. kjøpe et DFI kort et annet sted, men er helt med på å få et likt produkt tilbake fra Netshop.

 

Derimot er jeg ikke enig i at det skal være min jobb å forhandle mellom Asus og Netshop om en RMA hele veien, som jeg nå delvis har begynt på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
PS: dere som poster bare for å få denne inn under mine innlegg, har dere hørt om å legge til tråden under favoritter istedet?

Skal rydde opp litt ;)

Ellers så vil jeg gi kudos til dere for en saklig og ryddig diskusjon om saken.

 

@ Theo343, bør ikke denne tråden flyttes over til forbrukerrett?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om vi er der ennå Jarmo, men når jeg postet var jeg ikke klar over den kategorien heh :) ( lenge siden jeg har vært inni her ). Du kan ta en vurdering på det og jeg har selvf. ingen innsigelser på om den flyttes. Det kan virke naturlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser at det skrives litt om angreretten som er på 14 dager fra man mottar varen/ordren, men kan den ikke tolkes slik at når en større bestilling deles opp for levering så starter den ikke å gjelde før alle delene er mottatt? Prøvningsretten vil jo falle bort dersom man mangler flere deler av ordren som er vesentlig for å i det hele tatt prøve produktet.

 

Videre ble produktet hentet på NetShops hentelager slik jeg forstår. Var de ikke villige til å la alle delene ligge der frem til du var tilbake fra ferie? For en slik god kunde du er, Theo343, så burde de kunne gitt deg den muligeten.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke spurte om varene mine kunne vente på meg på hentelageret til etter den planlagte 3 ukers ferien min. Jeg hadde fortsatt grei nok tid til å få alt klart hjemme før jeg måtte dra når jeg hentet de siste manglende varene, som vel også var årsaken til at jeg ikke vurderte det der og da.

 

Hadde jeg spurt så kunne det vært at de tillot meg det. Men på den annen side så ville jeg også hente dem, få det betalt, sett at alt virket osv. før jeg dro. Men som sagt ferien er ikke et stort ankepunkt i dette, bare en del av historien slik den utspiller seg. De som skulle delta på reisen var litt oppgitt, men til slutt fikk de andre ting å gjøre så det ble ikke noe økonomisk tap feriemessig for noen, de måtte dog be om flytting av noen feriedager og slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ser at det skrives litt om angreretten som er på 14 dager fra man mottar varen/ordren, men kan den ikke tolkes slik at når en større bestilling deles opp for levering så starter den ikke å gjelde før alle delene er mottatt? Prøvningsretten vil jo falle bort dersom man mangler flere deler av ordren som er vesentlig for å i det hele tatt prøve produktet.

Interessant vinkling.

 

Dersom vi snakker om reklamasjon så er forbrukerkjøpsloven klar på dette. Da løper reklamasjonsfristen fra og med den datoen kjøperen mottar varen(overtar risikoen) og rimelig tid for å reklamere løper fra det tidspunktet kjøperen burde oppdage mangelen. Med andre ord i dette tilfellet først når alle delene var mottatt og satt sammen. Først da kan det forventes av kjøperen oppdager mangelen og kan reklamere.

 

Når det kommer til angrerett så mener eg at denne ikke gjelder i dette tilfellet uansett. Formålet med angreretten er å gi kjøperen mulighet til å se på, besikte og prøve et produkt på lik linje med om det hadde vært kjøpt i en butikk. Og i hvor mange tilfeller kan man montere et hovedkort i maskinen sin når man handler i butikk? Sjeldent eller aldri. Eg mener også at produktet ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand siden produktet ikke fungerer. Produktet har faktisk en mangel og må dermed reklameres på, ikke angre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...