Gå til innhold

Canon FS100 der 16:9 opptak vises i 4:3 - Hvordan fikse før redigering?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Fikk meg et Canon FS100 som skal brukes til enkle prosjekter. Kameraet tar opp i ekte 16:9 så vidt jeg har fått med meg, men når jeg importerer filene til PC'en vises de som sammenpresset 4:3

Dvs at folk ser tynnere ut enn de egentlig skal osv.

Det ser slik ut uansett om jeg åpner filene i Windows Media Player, eller i Premier Elements (gml versjon men det takler normalt 16:9 format).

Har lest et sted om et program som heter SDcopy. Må jeg bruke en slik fix, eller er det bare en innstilling i kameraet, på PC'en eller i redigeringsprogrammet som må gjøres?

For øvrig:

Hvilket redigeringsprogram anbefales når jeg vil ha mulighet for å redigere flere videospor oppå hverandre? (er ut som at Sony Vegas kun håndterer to spor oppå hverandre...)

Er Premier Elements best? (Trenger ikke pro versjon.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mange videokameraer lagres 16:9 som 4:3 eller 5:4, og det er antageligvis dette du ser når du laster inn. Det eneste du må gjøre er nok å fortelle programvaren at bildet er 16:9.

Om du har behov for å vise råfilene korrekt rett fra kamera kan du feks bruke VLC eller et annet program som lar deg definere aspect ratio på enkel avspilling.

PS: Når det gjelder "ekte 16:9" betyr det som regel at optikk og sensor har forhold for widescreen, fremfor at det bare oppskalerer 4:3.

Lenke til kommentar

Hmm..

Jeg vet ikke om FS100 lagrer som 4:3 eller 16:9. Vil tro det siste da det ser ut til å være bygget for 16:9 (skjerm + standard valg er 16:9)

Men når filene leses fra SD kortet, vises det både som 4:3 i Windows media player og i Premiere Elements. Også når Premiere Elements er satt op med 16:9 som prosjektformat.

Hvordan finner jeg ut hva som er satt som aspect ratio i filen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...