mortdal Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei! Jeg hadde tenkt å kjøpe ny PC (bygge selv), og med windows XP til.. Hvis man kjøper sånn oem versjon fra en nettbutikk, støtter den installasjon på flere partisjoner? Tenkte å ha en "ren og pen" installasjon som jeg bruker kun til musikkproduksjon (som ikke har nettilgang).. Og en vanlig installasjon til spill og slikt.. Spørsmålet er vel egentlig om det er noen begrensninger med sånne oem versjoner? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kan vell gi svaret som jeg selv fikk direkte fra Microsoft. Windows installasjonen følger PCens hovedkort. Det vil i korte trekk si at du kan bytte alle komponenter i en PC utenom hovedkortet så ofte du vil, og du kan installere Windows så ofte du vil. Så straks du bytter ut hovedkortet, kreves en ny Windows produktkode. Dette gjelder dog ikke om du bytter ut hovedkort med et annet identisk hovedkort. Etter endringer er det heller ikke særlig forskjell på OEM og retail versjoner, begge har de samme vilkårene nå. Eneste forskjell er at ved OEM er det selger som står for kundeservice, mens på retail får du telefonsupport direkte fra Microsoft. Et eksempel; Du kjøper PC fra PackardBell, får du problemeer med Windows er det PackardBell sitt kundeservice du skal kontakte og ikke Microsoft. Noter: Det er nå... tror ikke jeg lyver om jeg sier rundt 2 år siden jeg fikk dette svaret. Det har vært en del om, men, frem og tilbake når det gjelder OEM/Retail og kundevilkår. Så det kan godt hende de har endret dette igjen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det er ingen begrensinger på å installere flere ganger på samme PC. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er følgende : En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows Jeg håper denne avklaringen hjelper dere (oss - meg inkludert =) til å velge riktig lisensieringsform for Windows Vista, spesielt i tilfeller hvor dere ser for dere et hyppig bytte av hovedkort. Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regler som for XP. Vista tillater flere hardware endringer enn XP før Vista krever reaktivering. Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenhent mellom reaktivering og behov for ny lisens. og her er poengsystemet for hardware bytte ( som styrer reaktivering ): CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng) IDE adapter (3 poeng) Fysisk Operitivsystem harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng) Grafikkort (1 poeng) SCSI adapter (2 poeng) Lydkort (2 poeng) Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng) Prosessor - CPU (3 poeng) RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng) BIOS (bios ID) (9 poeng) Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon grensen er 25 poeng før man må aktivere på nytt. lykke til (http://blogs.msdn.com/runez/) Endret 6. mars 2009 av p@ge Lenke til kommentar
mortdal Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Men med den XP cd'en som følger med når man kjøper en OEM versjon fra f.eks amentio.. Støtter den installasjon på flere partisjoner? Altså vil den la meg installere XP på både C: og D: f.eks? Altså ligger det partisjonsvalg inne i installeringsprosessen, eller legger den seg bare på C: (slik som de OEM versjonene som følger med min acer og hp PC)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå