Gå til innhold

Sammenligne kolonner i Excell

Anbefalte innlegg

Jeg har to kolonner i et Excell-ark som inneholder endel tekst. finnes det en funksjon som sammeligner teksten i de forskjellige kolonnene? (feks at hvis tekst A1 står i kolonne 1 skal tekst A2 stå i kolonne 2, hvis tekst B1 står i kolonne 1 skal tekst B2 stå i kolonne 2 osv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe slikt du mener:

post-31177-1236341186_thumb.jpg

Koden er her =IF(EXACT(A1;B1);TRUE;FALSE)

EDIT:

Hvis jeg skjønner deg rett er det kanskje noe slikt du vil ha:

=IF(EXACT(A1;"Hoste");"Det står hoste i cellen";"Det står ikke hoste i cellen")

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Legg forresten merke til at EXACT er sensitiv for store og små bokstaver.

Du kan bruke lower() på veridene for å omgå dette tror jeg:

=IF(EXACT(lower(A1);lower("Hoste"));"Det står hoste i cellen";"Det står ikke hoste i cellen")

Lenke til kommentar
Jeg har to kolonner i et Excell-ark som inneholder endel tekst. finnes det en funksjon som sammeligner teksten i de forskjellige kolonnene? (feks at hvis tekst A1 står i kolonne 1 skal tekst A2 stå i kolonne 2, hvis tekst B1 står i kolonne 1 skal tekst B2 stå i kolonne 2 osv).

Her burde det holde med en elementær if-setning; som i Excel skrives på formatet IF(Logisk test;Hva skjer hvis det stemmer;Hva skjer hvis det ikke stemmer)

=IF(A10="tekstA1";"tekstA2";IF(A10="tekstB1";"tekstB2";"her skriver du hva som skal skje om ingen av verdiene stemmer"))

Det er ingen grunn til å bruke EXACT() for så å bruke LOWER() til å gjøre testen ikke-case-sensitiv. (Noen som kan et norsk ord for dette? Versal/minuskel-sensitiv kanskje, men det er nok ikke så mange som forstår hva jeg mener med det.) Du får samme resultat med formelen over.

Lenke til kommentar

Kommer ikke på en funksjon som kan ta både "større enn" og "mindre enn". Men en kombinasjon av to Teller.HVIS i samme celle gjør jo susen?

Teller.HVIS(din_tabell;"<1000") - Teller.HVIS(din_tabell;"<500")

Altså at du trekker tilfellene <500 fra tilfellene <1000.

Lenke til kommentar
Kommer ikke på en funksjon som kan ta både "større enn" og "mindre enn".

På utenlandsk Excel heter den COUNTIFS. Jeg har aldri forstått poenget med å oversette programmeringsspråk, inkludert excel-formler, til norsk. Programmeringsspråk/scriptspråk er jo egne språk, og selv om noen av ordene ligner på engelske ord, har de en annen, mye skarpere definert betydning og syntaks. Det å oversette dem blir for meg som å innføre særnorske tegn for kvadratrot og divisjon. Derfor vet jeg dessverre ikke hva COUNTIFS heter i den norske versjonen av Excel, men funksjonen blir:

=COUNTIFS(din_tabell;">500";din_tabell;"<1000")

Lenke til kommentar

Countif(s) heter tydeligvis Teller.HVIS på norsk... Jeg har også engelsk versjon, men brukte bare samme termen som trådstarter.

Countifs kjente jeg ikke til, men det er fordi jeg sitter på Excel 2003. Denne funksjonen er tydeligvis ny i Excel 2007. Den var jo fin og løser problemet enda smidigere.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...