ilpostino Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg har to kolonner i et Excell-ark som inneholder endel tekst. finnes det en funksjon som sammeligner teksten i de forskjellige kolonnene? (feks at hvis tekst A1 står i kolonne 1 skal tekst A2 stå i kolonne 2, hvis tekst B1 står i kolonne 1 skal tekst B2 stå i kolonne 2 osv). Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Er det noe slikt du mener: Koden er her =IF(EXACT(A1;B1);TRUE;FALSE) EDIT: Hvis jeg skjønner deg rett er det kanskje noe slikt du vil ha: =IF(EXACT(A1;"Hoste");"Det står hoste i cellen";"Det står ikke hoste i cellen") Endret 6. mars 2009 av Ekko Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Er det noe slikt du mener: ja, noe slikt. kanskje jeg er litt sær nå men hvis det er Host -> Hark som er det riktige og alt annet enn Hark gir false, er det mulig? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Se min EDIT. Hvis det ikke er det du mener og jeg misforstår så omformuler så prøver vi igjen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Se min EDIT. Hvis det ikke er det du mener og jeg misforstår så omformuler så prøver vi igjen. har ikke fått testet det enda men ser ut som det er det jeg er på jakt etter Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Legg forresten merke til at EXACT er sensitiv for store og små bokstaver. Du kan bruke lower() på veridene for å omgå dette tror jeg: =IF(EXACT(lower(A1);lower("Hoste"));"Det står hoste i cellen";"Det står ikke hoste i cellen") Lenke til kommentar
H80 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg har to kolonner i et Excell-ark som inneholder endel tekst. finnes det en funksjon som sammeligner teksten i de forskjellige kolonnene? (feks at hvis tekst A1 står i kolonne 1 skal tekst A2 stå i kolonne 2, hvis tekst B1 står i kolonne 1 skal tekst B2 stå i kolonne 2 osv). Her burde det holde med en elementær if-setning; som i Excel skrives på formatet IF(Logisk test;Hva skjer hvis det stemmer;Hva skjer hvis det ikke stemmer) =IF(A10="tekstA1";"tekstA2";IF(A10="tekstB1";"tekstB2";"her skriver du hva som skal skje om ingen av verdiene stemmer")) Det er ingen grunn til å bruke EXACT() for så å bruke LOWER() til å gjøre testen ikke-case-sensitiv. (Noen som kan et norsk ord for dette? Versal/minuskel-sensitiv kanskje, men det er nok ikke så mange som forstår hva jeg mener med det.) Du får samme resultat med formelen over. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 ved hjelp av Teller.HVIS kan en sjekke hvor mange ganger gitte verdier går igjen (feks telle hvor mange ganger tall over 1000 går igjen). hvordan får jeg talt hvor mange tall som feks er mellom 500 og 1000? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Kommer ikke på en funksjon som kan ta både "større enn" og "mindre enn". Men en kombinasjon av to Teller.HVIS i samme celle gjør jo susen? Teller.HVIS(din_tabell;"<1000") - Teller.HVIS(din_tabell;"<500") Altså at du trekker tilfellene <500 fra tilfellene <1000. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Kommer ikke på en funksjon som kan ta både "større enn" og "mindre enn". På utenlandsk Excel heter den COUNTIFS. Jeg har aldri forstått poenget med å oversette programmeringsspråk, inkludert excel-formler, til norsk. Programmeringsspråk/scriptspråk er jo egne språk, og selv om noen av ordene ligner på engelske ord, har de en annen, mye skarpere definert betydning og syntaks. Det å oversette dem blir for meg som å innføre særnorske tegn for kvadratrot og divisjon. Derfor vet jeg dessverre ikke hva COUNTIFS heter i den norske versjonen av Excel, men funksjonen blir: =COUNTIFS(din_tabell;">500";din_tabell;"<1000") Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Countif(s) heter tydeligvis Teller.HVIS på norsk... Jeg har også engelsk versjon, men brukte bare samme termen som trådstarter. Countifs kjente jeg ikke til, men det er fordi jeg sitter på Excel 2003. Denne funksjonen er tydeligvis ny i Excel 2007. Den var jo fin og løser problemet enda smidigere. Endret 12. mars 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå