Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Varmeproblem i maskin/skjermkort


Anbefalte innlegg

Heisann alle

 

Problem:

Maskinen skrur seg av når grafikkkrevende områder i spill skal vises. (Spiller WoW og har ikke grafikken på fullt men kjører oppløsning på 1600x1050)

Har derfor trodd at problemet ligger i skjermkortet. Spillet har fungert helt fin igjen når maskinen har fått kjølt seg ned, eller jeg har skiftet ut skjermkortet (Har to stk liggende). Det har aldri vært noe problem å skru på maskinen igjen etter en slik kræsj, men den skrur seg av igjen om jeg forsøker å starte feks. wow igjen. Særlig login screenen i wow kræsjer maskina alltid om pcen først har blitt varm.

 

Men nå er jeg ikke så sikker på om det er skjermkortet som er problemet. For maskinen har hatt en tendens i det siste til å skru seg av oftere og oftere også til tross for at skjermkortet er langt fra varmt og kun vært i bruk i kort tid (noen ganger nede i 10-20 min).

 

Riggen: (Ca 2,5 år gammelt)

Lanboy Hovedkort Ultra D(Sitter på jobb så husker ikke spesifikt hvilke. Godt hovedkort anbefalt av Hardware tidligere)

AMD 2.8+ dual prosessor

2 sata disker (nyere dato)

450W strømforsyning

4G Ram Corsair (5V PC3200 2 nye og 2 gamle. Volten er den samme på begge)

Skjermkort:

Gammelt: XFX 7800 gtx 256 ram (vifte)

Nytt: ati 4850 1G ram (vifteløst)

 

Historikk:

Problemet startet for alvor da jeg invisterte i et vifteløst 4850 skjermkort med 1G ram for å både øke grafikk kapasiteten og få ned støy nivået i maskina. I begynnelsen kræsja maskina kun etter å ha kjørt grafikk i veldig lang tid. Da starta maskina greit igjen etter feks 10 min pause.

 

Nå kan maskina kræsje etter kun kort tid (10- 20 min) med grafikk påkjenning som tidligere ikke har vært problematisk. Dette gjelder uansett hvilket skjermkort som står i og det ser heller ikke ut til at det hjelper veldig å bytte skjermkort. Maskina må stå av i lang tid (1 time eller mer).

 

Skulle nesten trodd kona har lagt inn en spillebegrensing i hardwaren min ;)

 

Noen som har noen idee eller forslag til hva som er feil, eller hvordan jeg kan diagosere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har helt samme problem så *mine innlegg*

 

Eg har lenge trodd at det er viften det er noe gale med. Hadde aldri dette problemet før, då kunne eg sitte i mange timer å spille Battlefield 2 uten noe problemer, så begynte spillet å hakke og slikt etter eg hadde spilt en stund, og no kan eg spille i 10-15 min før dataen blir så varm at den slår seg av. Dette skjer også når eg ser på film, og noen ganger hvis eg har oppe for mange programmer og slikt.

Husker ikke når det begynte å bli slik, men har vært slik en stund no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Last ned Everest.

 

Everest er "kjøpeprodukt" og "overkill" for dette formålet.

 

HWMonitor er greit nok for dette formål, da det holder rede på max/min temp.

 

Last ned og la dette kjøre mens du spiller, men ikke spill så lenge at det krasjer da. :)

 

Så kan du rapportere max temp (GPU Core).

 

Rivatuner har også logg-funksjonalitet, men funker muligens ikke med ditt ATI hk.

 

Så kan du ta av sidedør, sette ei bordvifte (dersom du har), spille i "timesvis" og se om det da ikke krasjer.

Gjør det ikke det, så har du fått bekreftet at ett stort behov for å spille med relativt "tung" hardware kombinert med ønske om "lydløs" boks ikke er enkelt å få til.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Last ned Everest.

 

Everest er "kjøpeprodukt" og "overkill" for dette formålet.

 

HWMonitor er greit nok for dette formål, da det holder rede på max/min temp.

 

Last ned og la dette kjøre mens du spiller, men ikke spill så lenge at det krasjer da. :)

 

Så kan du rapportere max temp (GPU Core).

 

Rivatuner har også logg-funksjonalitet, men funker muligens ikke med ditt ATI hk.

 

Så kan du ta av sidedør, sette ei bordvifte (dersom du har), spille i "timesvis" og se om det da ikke krasjer.

Gjør det ikke det, så har du fått bekreftet at ett stort behov for å spille med relativt "tung" hardware kombinert med ønske om "lydløs" boks ikke er enkelt å få til.

 

Da har jeg tatt en real diagnostiserings runde og logget temperaturer og kikket skikkelig gjennom maskina og rengjort en allerede ren maskin og jeg fant feilen.

 

Den ene av to vifter i strømforsyningen er gåen, så det ser ut til at ved stor belastning på stømforsyninga produseres det så mye varme (ingen tall med det er jo igrunn logisk) at maskina skrur seg av for ikke å bli overopphetet.

 

Tempraturene (for å dobbeltsjekke etter andre feilkilder)

GPU (maks 66 grader på det vifteløse, og da jeg satte en vifte mot det gikk den aldri over 55 og i anmeldelsen jeg leste av kortet skulle dette kunne kjøre stabilt omtrent til 100grader)

 

CPU (aldri over 50 grader og 2.8+ blackbox fra amd er kjent for å være varm trodde jeg)

 

Mainboard (er vel det høyeste tallet som jeg evt er usikker på på 51 grader)

 

Går nå til innkjøp av en Corsair VX450W som bør være rikelig for meg og kunne erstatte den på 450W som jeg alt har.

 

Flott om en av dere med litt kjølepasta under neglene kunne bekreftet at jeg har tenkt rett her :)

 

Takk for all hjelp og innspill.

 

En kanelbolle til dere alle ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip>

Takk for all hjelp og innspill.

 

En kanelbolle til dere alle ;)

 

Takk selv. :)

Dette vare ett prakteksempel på feilsøking i praksis. Med dokumentasjon for andre å lære av.

Regner med at du nå får en lydløs og stabil maskin heretter.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...