DionysosDale Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Har nettop fått bredband via trådløs aksess. Skuffelsen var stor da det viste seg at forbindelsen blei ustabil når man bruker WinXP. Mister forbindelsen i tide og utide. Må søke etter aksesspunktene for å få tilbake forbindelsen. Signalstyrken er ikkje noe problem, da eg har 80% signal. Har forstått det slik at dette er et XP-problem. Har en annen maskin som eg bruker som server. Denne kjørte eg Slack9 på, men på grunn av manglende linux drivere til wlan-kortet (Samsung) installerte eg heller Windows 2003 Server. Problemet mit er at når eg setter inn wlan-kortet, starter ikkje maskinen. Har tatt ut alt bortsett fra skjermkortet og wlan kortet, men fortsatt ikkje noe resultat. Får ikkje signal på skjermen en gang. Har prøvd å rette av ressurser i BIOS, men dette også uten resultat. Noen som har noen gode forslag til meg? Dionysos Lenke til kommentar
DevN Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Hvilket da? Jeg hadde trådløst bredbånd også, men de fleste trådløse "kom på nett"-metoder skuffer. Vil først og fremst si at nettlevrandøren til har mest sannsynlig mest av skylden for dette. XP kan være litt ustabilt til tider, derfor: oppgrader XP. Det viser seg etter mange påstander at XP er tregere på nettet, derimot er Windows 98 raskere, men det kommer mer an på maskinen din! Har du en kraftig maskin vil det gå fint. Men du kan prøve å skrive inn IP-adressene manuelt, i stedet for å la XP søke etter forbindelsen og IP-adressene, dette vil muligens gjøre linjen mer stabil. Evt. kunne du forklart problemet bedre. Men personlig anbefaler jeg at du skaffer deg ny Internett levrandør, f.eks. ADSL eller SDSL! Lykke til! Lenke til kommentar
Trondj Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Gå til denne siden å les det står der det hjalp meg. Jeg hadde også ett ustabilt nettverk koblet seg ned i tide og utide. http://support.microsoft.com/default.aspx?...ben-us%3b814123 Lenke til kommentar
VillKusseSladden Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Hvilket da? Men personlig anbefaler jeg at du skaffer deg ny Internett levrandør, f.eks. ADSL eller SDSL! Lykke til! Genialt forslag. Tror kansje at siden han har gått for den ikke helt utviklede og på prøvestadige teknologien "tråløst bredbånd", er at han ikke har andre muligheter. Teknologien som de selger som tråløst bredbånd til privat kunder er ikke beregnet til dette bruket og vil ha problemer med og fungere stabilt. Selv har jeg tråløst fra Hesbynett og har klaget mye på stabillitet, de påstod lenge at ingenting var galt men måtte etter en tid inrømme at det fantes problemer. De har gjordt en del oppdateringer og det har blitt noe bedre men ikke godt nok Om det itillegg er Aksess fra Sandnes blir ikke problemet noe mindre da selskapet er av ymse art. Gøy når de kommer med Clas Ohlson poser som vertøykasse for og installere. Seriøst. Spørsmål DionysosDale: Starter maskinen din uten wlan kortet? Hva slags type tilkobling har du på kortet? Hvor lang er antenneledningen din? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 offtopic: nå het de Access IT da, og ikke Aksess... dessuten hadde de lokale på Hillevåg/Mariero, ikke i sandnes... het og hadde fordi de gikk konkurs tidlig 2002... Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Skulle meget gjerne skiftet til en xDSL levrandør, men nå er saken slik at disse ikkje er noe særlig sterkt representert i utkantsnorge Dette er mitt eneste alternativ... Det er meget godt mulig at dette er et konfigureringsproblem hos ISP'en. Gutta som driver dette er ikkje eksperter på noen områder. Dette er et "hobbyprosjekt" for å få bygda på nett... Men kan ikkje klage på prisen da... kr 325,- for aksess med på wlan med 8 mbit wan link. Det viser seg at det kun er brukere med XP som opplever tap av forbindelse. Fikk en mail fra ein eller annen fyr for en stund siden i forbindelse med en annen post, hvor han sa at det var et problem med XP og frådløst nettverk. Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Ikkje så dum ide å sette IP-adresse ol. manuelt. Skal prøve det i kveld :> Skal også se litt nermere på tipset fra Trondj... VillKusseSladden; Når det gjelder "serveren" min, så starter den uten wlan kortet ja. Kortet er et PCI kort (Samsung MagicLAN) og antenneledningen er på 12 meter (max), men er ikkje koblet til når eg tester. Hat tatt ut alle pci kort for å hindre ressurskonflikter. Det eneste som står i er wlan kortet og skjermkortet (Matrox Milennium G400 MAX). Har også prøvd å sette av resurser til PCI slotten i BIOS. Likevel starter ikkje maskinen. Får ikkje signal fra skjermkortet, så det kan virke som om det er en konflikt mellom skjermkortet og wlan kortet... Dionysos Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 VillKusseSladden; Når det gjelder "serveren" min, så starter den uten wlan kortet ja. Kortet er et PCI kort (Samsung MagicLAN) og antenneledningen er på 12 meter (max), men er ikkje koblet til når eg tester. Hat tatt ut alle pci kort for å hindre ressurskonflikter. Det eneste som står i er wlan kortet og skjermkortet (Matrox Milennium G400 MAX). Har også prøvd å sette av resurser til PCI slotten i BIOS. Likevel starter ikkje maskinen. Får ikkje signal fra skjermkortet, så det kan virke som om det er en konflikt mellom skjermkortet og wlan kortet... Dionysos Du har prøvd og flytte kortet til en annen slot? Fungerer det i en annen PC? Du kan jo sjekke om det finnes en BIOS-oppdatering til servermaskinen. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Kunne oppgradert BIOS'en ja... Joda, har testet alle PCI slottene. Kortet funker fint i arbeidstasjonen min, bare ikkje i serveren... Lenke til kommentar
DevN Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Ikke andre levranødren tilgjengelig der? Nei det kan stemme, men nå er det sånn at SDSL gleder folk, de bygde ut sentralen her hvor jeg bodde når de KUN fikk en epost fra noen i denne sentralen om at de ville ha SDSL... Vet ikke idag om de har mange kunder på denne sentralen. Problemet deretter er kanskje at dere vil holde en lav pris på bredbåndet. SDSL levrandører har en dyr engangavgift og en delvis dyr månedsavgift. Men da bør du være klar over at flertallet av brukerne er meget fornøyd, personlig mener jeg at de kunne tatt betalt mer fordi de fortjener det i forhold til andre levrandører av bredbånd. Billigste alternativ er for tiden 1 mbps og du betaler 999,- for det. De har 2mbps for litt dyrere. Catch skulle visst være den første levrandøren som fant en måte å øke hastigheten på, den skulle visst nok nå 8 mbps... eller var det 10? husker ikke helt! www.catchcom.no gir hvertfall mer for pengene enn noen andre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Ikke andre levranødren tilgjengelig der?Nei det kan stemme, men nå er det sånn at SDSL gleder folk, de bygde ut sentralen her hvor jeg bodde når de KUN fikk en epost fra noen i denne sentralen om at de ville ha SDSL... Vet ikke idag om de har mange kunder på denne sentralen. Problemet deretter er kanskje at dere vil holde en lav pris på bredbåndet. Det må nok være endel bestillinger pr sentral før den bygges ut, hvis de får inn noen bedriftslinjer så er jo de verd ganske mye mer enn privatlinjer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 SDSL levrandører har en dyr engangavgift og en delvis dyr månedsavgift. Men da bør du være klar over at flertallet av brukerne er meget fornøyd, personlig mener jeg at de kunne tatt betalt mer fordi de fortjener det i forhold til andre levrandører av bredbånd. Billigste alternativ er for tiden 1 mbps og du betaler 999,- for det. De har 2mbps for litt dyrere. Catch skulle visst være den første levrandøren som fant en måte å øke hastigheten på, den skulle visst nok nå 8 mbps... eller var det 10? husker ikke helt! www.catchcom.no gir hvertfall mer for pengene enn noen andre. 999,- er himmelhøyt over det som folk er villige til og betale for xDSL. 10Mb/s er da lite og skryte av i og med det er ganske standard xDSL-teknologi, se f.eks på hva Firstmile tilbyr. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Har faktisk lite tro på at Firstmile vil smile så stort når de går konkurs eller noe lignende. De får mange kunder, mange som bruker KaZaA til download og upload, nett kapasiteten bli mindre og det blir utgifter for Firstmile. 999 kr i mnd er ikke så dyrt for alle, i hvertfall er SDSL noe som er verdt pengene. SDSL bygde ut når de kun hadde en de fikk epost fra som sagt, men kan hende fordi jeg bor i borettslag og de håpet på å få flere kunder pga dette. Det Firstmile lover er ikke mye seriøst i grunnen. Dessuten er det på over 5 mbps ikke så lett som mange tror, de som skal ha det må bo innen en viss avstand fra sentralen. Derimot tilbyr Catch SDSL ca. 9,2 Mbps, vet ikke om denne er startet eller når denne tjenesten starter. Fire kopperkabler har ansvaret for dette og da kan man få det uansett hvor langt man bor fra sentralen man hører til. Men dere får satse på den dere vil, bare min mening. Og tviler sterkt på at Firstmile holder det de lover, etter en stund opptil 1 år kanskje så sliter de. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Kan hende jeg har misforstått noe da... Men skryter ikke akkurat om SDSL nå, men de er bra. Og nå var det liksom om sentraler som var bygd ut for bredbånd, Firstmile vil ha 20 personer som har "bestilt" bredbånd fra dem på samme sentral før de bygger ut. Lenke til kommentar
svetom Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Her er isdn eit godt forslag Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 SDSL bygde ut når de kun hadde en de fikk epost fra som sagt, men kan hende fordi jeg bor i borettslag og de håpet på å få flere kunder pga dette. Ja, hvis han bestillt X-antall linjer så tror jeg deg, at en privatkunde sender en mail hvor han ønsker seg SDSL og deretter drar Catch igang en utbygging på det grunnlaget tør jeg påstå er bare en god røverhistorie. Men var han Adm dir eller største aksjonær i Catch kan det jo være sant da Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Her er isdn eit godt forslag Nei? Det å kalle isdn et forslag ser jeg på som like vellykket som å ha en 19,2kbps fastlinje fra telenor...... Man kommer på nett, men det tar en evighet. Lenke til kommentar
VillKusseSladden Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 offtopic: nå het de Access IT da, og ikke Aksess... dessuten hadde de lokale på Hillevåg/Mariero, ikke i sandnes... het og hadde fordi de gikk konkurs tidlig 2002... Da skal jeg også være offtopic. Ja de heter Access, ja de gikk konk (kansje for de det ble dyrt å bytte ut Clas Ohlson posene sin med skikkelig verktøy). De hadde også lokaler på Mariero MEN det startet i Sandnes. Faktisk på Kvadrat helt i starten. Dette er meningsløst men jeg måtte bare. Er såååååå lei av å lese om folk som bare må være off topic. DionysosDale: Har du driverne installert når du får konflikt? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Takk for at du førte oss tilbake til topic VillKusseSladden :> Har vel ikkje noe å si, da maskina ikkje starter. Driverene lastes vel når windows booter. Det eg skal prøve i kveld er først å oppgradere BIOS'en. Deretter prøver eg med et annet skjermkort. Funker ikkje det, tar eg og fragmenterer maskina med vinkelsliper, og defragmenterer med tape Er lei heile dritten nå Har fått noen tips om hvordan eg skal få fikset stabiliteten i XP oxo... Spørs hvor mye tid eg gidder å bruke på dette i dette fine været 8) Dionysos Lenke til kommentar
DevN Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Du kan jo tro hva du vil, broren min var ute etter ei enkel løsning på bredbånd, snakket med ADSL levrandører, men det ble ikke fikset. Så sendte han en mail til SDSL levrandøren Catch og spurte om SDSL leveranse. Og da satt de igang bygde ut sentralen, kom over til oss monterte den der boksen. Og litt sånt, var ikke hjemme når de gjorde det så vet ikke hva de nøyaktig gjorde. Men Catch SDSL er seriøs i hvertfall, får svar på hver eneste mail jeg sendte til dem, men den mailen jeg sendte til Firstmile fikk jeg aldri noe svar på. Spurte det vanlige spørsmålet mitt; Noe sånt som: "Kan man sette opp flere tilkoblinger fra samme leilighet?" /(noe D-link greier antar jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå