Aksjeleif Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Heisann, jeg har noen spørsmål ang D40. Hvis jeg skal ha på selvutløser i ca 10 sekund, hvordan gjør jeg det? Hvordan får jeg til å stille inn lukkertiden? Er det sånn at man skal stille den inn på S og trykke Info for å så dra på rullen sånn at den blir høyere/ lavere? Jeg bruker stort sett kun "auto", er det noen som har noen generelle innstillingstips? Thanks, men ikke gidd å si "les innstruksene som følger med kameraet", for det har jeg gjort. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Heisann, jeg har noen spørsmål ang D40. Hvis jeg skal ha på selvutløser i ca 10 sekund, hvordan gjør jeg det? Vet du hvordan du setter på selvutløser? Hvis du vet dette, men den står til 2 sekunder, så må du inn i menyene og bla deg frem til selvutløser, der kan du justere dette. Hvordan får jeg til å stille inn lukkertiden? Er det sånn at man skal stille den inn på S og trykke Info for å så dra på rullen sånn at den blir høyere/ lavere? Jeg bruker stort sett kun "auto", er det noen som har noen generelle innstillingstips? Thanks, men ikke gidd å si "les innstruksene som følger med kameraet", for det har jeg gjort. Det er på S eller M du har full kontroll over lukkertiden ja. Sett kameraet på S og rull hjulet. Du merker fort om det funker. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Generelle innstillingstips er avhengig av hva du fotograferer. Selv har jeg satt fn-knappen til å styre iso, endret menyen til "avansert" når jeg skyter PSAM, skyter RAW + Jpg, og bruker ett autofokuspunkt. Noen ganger bruker jeg matrix lysmåling, andre ganger spot. Jeg lærte mest av å eksperimentere med blenderprioritet, men hvis du sliter med endre lukkertid er det dessverre bare en ting til å si, og det er å lese bruksanvisningen. (Oppskrift på "mine" innstillinger finner du i nettopp bruksanvinsingen, men den sier ikke nødvendigvis hvorfor du vil/kan/bør endre disse innstillingene) I tillegg til å vite hvordan du endrer instillingene på kameraet, bør du prøve å sette deg inn i hva de forskjellige innstillingene gjør med det ferdige resultatet. Fotokompendiet her på forumet er et godt sted å starte. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Foran på kameraet, på høyre side av objektivet (om du ser forfra mot kameraet) er det to knapper. Den nederste kan programmeres til forskjellige funksjoner, men er som standard satt til selvutløser. Trykker du på denne vil du aktivere selvutløser. Er du misfornøyd med tiden, så holder du inne denne knappen og vrir på hjulet på baksiden av kameraet til du får ønsket tid. For å stille lukkertiden kan du godt ha den i S, ja. Da er det bare å vri på hjulet til du får den lukkertiden du vil ha (er selvfølgelig litt avhengig av mengden lys også...om du vil ha riktig eksponering). Du kan også sette programhjulet til M, da stiller du både blenderåpning og lukkertid. Lukkertid ved å vri på hjulet, blenderåpning ved å holde inne knappen skrått bak for utløseren og så vri hjulet. Selv bruker jeg for det meste A på programhjulet. Da stiller jeg blenderåpning og kameraet velger lukkertid. Vil du ha kort lukkertid, stiller du blenderen mot største åpning (lite tall) og motsatt for lang lukkertid. Generelle instillingstips er vanskelig, det kommer helt an på hva du tar bilde av og hva du ønsker, men kan gi deg en generell "huskeliste". Kort lukkertid = fryser bevegelser. Må gjerne over 1/500 for å få skarpe bilder av for eksempel barn som leker. Håndholdt av ting som står i ro bør du nok prøve å holde deg over 1/60 for å ikke få uskarpe bilder pga kamerarystelser. Det er fint mulig med lengre lukkertider, men det krever øvelse (kommer også an på brenvidden). Lang lukkertid = fryser ikke bevegelser. Ting som da er i bevegelse vil bli uskarpt. Kan brukes for å få til spesielle effekter for eksempel om du tar bilde av rennende vann vil dette da se mer ut som et slags slør enn vann. Lang lukkertid er nødvendig om det er mørkt, du vil da trenge et stativ for å holde kameraet i ro under eksponeringen. Stor blenderåpning (lite tall) = Liten dybdeskarphet. Brukes for å isolere motivet. Bakgrunnen vil bli uskarp. Liten blenderåpning (høyt tall) = Stor dybdeskarphet. Ikke gå noe særlig over f/11 (eventuelt 16), da vil det pga diffraksjon begynne å bli uskarpt. ISO stiller du så lavt som mulig for å få den lukkertiden du trenger. Høy ISO = støy i bildet. Dette var en veldig generell og forenklet forklaring, det beste er nok om du prøver deg frem. Jeg er heller ikke noen bruksanvisning så det kan være jeg har bommet litt på hvilken knapper for gjør hva (men jeg tror ikke det). Lykke til Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Takk for tipsene! Men: Jeg var ute her i kveld og skulle ta bilder av månen, jeg vet overhode ikke hvilke innstillinger jeg skal bruke! Bildene blir dårlige! Har jeg på auto, blir det blits og elendig, bruker jeg den uten auto blir det i hvertfall ike bedre! Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Takk for tipsene! Men: Jeg var ute her i kveld og skulle ta bilder av månen, jeg vet overhode ikke hvilke innstillinger jeg skal bruke! Bildene blir dårlige! Har jeg på auto, blir det blits og elendig, bruker jeg den uten auto blir det i hvertfall ike bedre! Problemet med månebilder er at mesteparten av bildet er fyllt med svart himmel. Kamera prøver å eksponere "riktig" (dvs. gjøre alt det mørke "passe lyst") og kompenserer med lang lukkertid. Da blir den lyse månen fullstendig overeksponert! Prøv M med f/8 og 1/200s lukkertid du, og varier disse verdiene litt opp og ned etter smak og behag Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Eller bruk stativ, evt støtt kameraet på noe fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå