Gå til innhold

Bruke intern blits for å fokusere, Nikon d80

Anbefalte innlegg

Jeg testet en kompis sin Canon EOS 400D her om dagen, og når han fokuserer blinker blitsen kjapt. Det er genialt dersom det er mørkt og kameraet ikke får fokusert uten lys. Jeg har et Nikon d80 kamera, og lurer på om det finnes samme funksjon der? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon kan ikke fokusere ved hjelp av den interne blitsen, men som Ekko sier, kan du bruke denne lampen som er på venstre side av kameraet. Jeg trodde denne lampen skulle lyse i svakt lys, når kameraet kommer fra fabrikken.(standard-innstilling)

Ellers er det bare å finne af-assist i kamera-menyen, og skru denne på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nikon kan ikke fokusere ved hjelp av den interne blitsen

"Kan ikke" er en litt negativ vri. Er det noe Canon, Olympus og Sony-eiere (Petnax?) klager over, så er det hvor irriterende AF-assist med blitsen er. AF-assist-lampen på Nikon er vesentlig mindre irriterende - både for fotograf og omgivelser.

Lenke til kommentar

For D80:

Custom setting menu: 04 AF Assist = On

Bare husk å ikke hold fingrene i veien for lyset, kamera velger selv når lyset er nødvendig.Har man koblet på ekstern blits (eller SU-800) kan denne gjøre jobben til lampen (tror muligens dette er egen innstilling på blitsen).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Nikon kan ikke fokusere ved hjelp av den interne blitsen

"Kan ikke" er en litt negativ vri. Er det noe Canon, Olympus og Sony-eiere (Petnax?) klager over, så er det hvor irriterende AF-assist med blitsen er. AF-assist-lampen på Nikon er vesentlig mindre irriterende - både for fotograf og omgivelser.

Du har rett der. Jeg er svært glad for at denne hjelpe-fokus metoden med blits ikke finnes på kameraet mitt.

Som TGB sier, så kan man også bruke en ekstern blits til å hjelpe med fokus. I mange tilfeller kan den eksterne blitsens system fungere bedre,(røde lys som danner et mønster, ihvertfall på sb-600)hvis man f.eks har et stort objektiv som dekker til lampen på kameraet.

Edit: Litt ekstra tekst.

Endret av kornelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...