sanztra Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Du bør styre unna lys/blits kombinasjoner som har ulik fargetemperaturer - resultatet blir somregel mindre heldig siden hvitbalansen blir vanskelig. For portrett er det en fordel med lys som er rundt 5200-5600 Kelvin ("dagslys"). For produktfoto kan man fint bruke lengre lukkertid og wolframlampe (tungsten) på rundt 3200 Kelvin. Edit: Hvit bakgrunn får man ved å ha blitsen eksponert 2 trinn over den/de andre blitsene. Da blir bakgrunnen overeksponert og hvit. Jeg skulle gjerne hatt en blits til for å slippe arbeidslampa, og det er på ønskelisten min (to front og en bak, aller helst 2 bak...). Men jeg vil se litt an om det er noe i ryktene om en ny SB-700 på gang som skal erstatte SB-600 eventuelt om det blir et prisdropp på SB-600 av den grunn. I mellomtiden får jeg benytte den innebygde blitsen med softscreen som utfyllingslys på best mulig måte. Er absolutt enig i at en arbeidslampe ikke er sesielt godt egnet til denne bruken (portrett), hvis man ikke liker en veldig varm bakgrunn da. Her er et hvor arbeidslampen er byttet ut med SB-600 med Difuser pekende skrått oppover fra gulvet, ca 30 cm fra bakgrunnen. (Blender: F 5.6, Lukker: 1/160 gjelder alle bildene) Intern blits med softscreen er brukt som utfyllingslys (SB-600 har +3 på eksponering, SB-900 bak paraply har +3 på eksponering mens den interne blitsen har 0. Brukte forøvrig Tamron 28-75mm f2.8 på denne testen, meget skarpt synes jeg, men treg AF. Endret 26. mars 2009 av sanztra Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Har du vurdert reflektor i stedenfor den ene blitsen i front? Når man eksperimenterer med forskjellige lyssettingsmodeller ser dette ekstremt bra ut. Om det er billigere enn ny blits skal ikke jeg uttale meg om, men aldri undervurder nyttverdien av en reflektor. Har selv en Interfit 5in1 107cm med stativ - løfter virkelig bilde etter mitt syn. Blir fort for flatt bilde med 2 blitser i front (kan oppnå mye av de samme med å justere, men ikke nødvendig å gjøre ting vansekligere enn nødvendig). For egen del bruker jeg hovedlys (stor softbox på SB-900), hårlys SB-800 med liten softbox på boom og SB-600 bak med eller uten snoot. Samt reflektor. Er ekstremt fornøyd med dette oppsettet. Til slutt SU-800 for å styre hele vidunderet Endret 26. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Har du vurdert reflektor i stedenfor den ene blitsen i front? Når man eksperimenterer med forskjellige lyssettingsmodeller ser dette ekstremt bra ut. Om det er billigere enn ny blits skal ikke jeg uttale meg om, men aldri undervurder nyttverdien av en reflektor. Har selv en Interfit 5in1 107cm med stativ - løfter virkelig bilde etter mitt syn. Blir fort for flatt bilde med 2 blitser i front (kan oppnå mye av de samme med å justere, men ikke nødvendig å gjøre ting vansekligere enn nødvendig). For egen del bruker jeg hovedlys (softbox på SB-900), hårlys SB-800 med softbox på boom og SB-600 bak med eller uten snoot. Samt reflektor. Er ekstremt fornøyd med dette oppsettet. Har et 5 in 1 reflektor sett som jeg kjøpte for ikke lenge siden (ExpoService 50% sammen med paraplyer (en gjennomsiktig hvit og en sølv) og stativ med kulehode) prøvde litt med SB-600 pekende ned fra sofaen til gulvet hvor jeg la reflektoren, men burde kanskje hatt stativ eller en assistent/hjelper med å holde den nærmere motivet. Jeg har den minste diameteren på reflektorsettet mitt, husker ikke i farten nøyaktig størrelse. Jeg hadde den hvite (ikke gjennomsiktig) varianten liggende på gulvet foran stolen. Litt mer fra Shooten (forøvrig prøvde jeg å treffe øyet med fokuspunktet, var ikke like heldig hver gang og tok bildet med MC-30 og 2 sek forsinkelse (måtte strekke meg litt for å rekke frem ;-)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå